Home Dossiers Familie door de eeuwen heen: van warm nest tot slangenkuil Pronken met onze families doen we al eeuwen

Pronken met onze families doen we al eeuwen

  • Gepubliceerd op: 08 jul 2025
  • Update 01 aug 2025
  • Auteur:
    Bram van der Wilt
Jacob Ruychaver met zijn gezin op een schilderij door Frans Hals
Familieportret door Herman Doncker
Dossier Familie door de eeuwen heen: van warm nest tot slangenkuil Bekijk dossier

Gezellig, gelovig of rijk. Met een familieportret laten gezinnen aan de buitenwereld zien wie ze zijn. En dat ze hun leven goed voor elkaar hebben. 

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

Wie in de zeventiende eeuw een Amsterdams grachtenhuis binnenliep, kon in de ontvangstkamer worden verwelkomd door een groot schilderij van de bewoners. Bijvoorbeeld van een strenge vader in donkere mantel omringd door brave kindertjes, of juist van een vrolijk musicerend gezelschap. Familieportretten verbeeldden status, identiteit en continuïteit. 

Meer historische context bij het nieuws? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks historische duiding bij het nieuws, boekrecensies en aanbiedingen.

Romeinse families lieten zich al gezamenlijk afbeelden, vooral om dynastieke redenen. Ook op munten stonden Romeinse keizers samen met hun zoon. Zo maakten ze duidelijk wie hun opvolger was. Voor de adel bleef de dynastieke functie van de afbeeldingen eeuwenlang belangrijk. In de Renaissance werden de portretten levensechter en speelde ook de fysieke gelijkenis van de geportretteerden een rol. De familieleden lieten zo zien dat ze bij elkaar hoorden. 

Septimius Severus met zijn zoon en medekeizer Caracalla op een aureus
Septimius Severus met zijn zoon en medekeizer Caracalla op een aureus, circa 208.
Keizer Septimius Severus met zijn vrouw en zonen
Keizer Septimius Severus met zijn vrouw en zonen Geta en Caracalla, circa 199. Het gezicht van zoon Geta is waarschijnlijk verwijderd nadat Caracalla hem had laten vermoorden.

Habsburgse kinnen

Aan het begin van de zestiende eeuw schilderde hofschilder Bernhard Strigel de familie van de Roomse keizer Maximiliaan van Habsburg. Op het moment dat het schilderij gemaakt werd, was de zoon van Maximiliaan, Filips de Schone, al overleden. Maar hij werd toch afgebeeld op het schilderij, staand tussen zijn ouders. Ook de kleinkinderen van Maximiliaan staan op het schilderij, onder wie de toekomstige keizer Karel V in het midden. De fysieke gelijkenis van de portretten – allemaal met een prominente kin zorgde dat iedereen kon zien dat Karel een kleinzoon was van Maximiliaan. 

Habsburgers familieportret
Familieportret van de Habsburgers met hun iconische kinnen.
Zelfportret van Gerard Dou met zijn familie
Zelfportret van Gerard Dou met zijn familie, circa 1650-1655.

In de Nederlandse Gouden Eeuw bestelde ook de nieuwe burgerlijke elite familieportretten. Voor hen was de opvolging minder van belang; zij wilden vooral hun status, rijkdom, eenheid en identiteit onderstrepen. En terwijl de adel van oudsher veel nadruk had gelegd op z’n voorouders om z’n afkomst te benadrukken, toonde de nieuwe elite juist haar nakomelingen. De grote groepsportretten hingen vaak op een prominente plek in het huis, goed zichtbaar voor gasten. Doordat het gezin werd gezien als hoeksteen van de samenleving was het van belang dat een rijk man zijn gezinssituatie op orde had.  

Willem van den Kerckhoven en zijn vrouw in geïdealiseerd landschap
Willem van den Kerckhoven en zijn vrouw Reijnburg Sebastiaensdr. de Jonge met hun kinderen in een geïdealiseerd landschap. Vijf overleden kinderen zijn afgebeeld als engeltjes in de lucht. Schilderij door Johannes Mijtens, 1655.
Musicerende familie
Musicerende familie. Schilderij door Adriaan de Lelie, 1799.

Familieportretten werden ook gebruikt bij rouw. Het overlijden van kinderen was voor veel mensen een pijnlijke realiteit. Ze lieten de gestorvenen soms toch afbeelden op hun familieportretten. Bijvoorbeeld als engeltjes in de lucht. Of subtieler met een bloem in de hand of op afstand van de rest van het gezin. 

Johan van der Does en Elisabeth van Zuylen gezinsportret
Johan van der Does en Elisabeth van Zuylen zijn trots op hun gezin met maar liefst negen kinderen. Maar in het gedicht op de lijst beschrijft Van der Does ook zijn verdriet over het verlies van drie andere kinderen. Schilderij door Roeloff Willemsz. van Culemborg, circa 1591.

Familieverdriet

Onderstaand Enkhuizer echtpaar liet zich in de zeventiende eeuw vereeuwigen met hun kinderen. Twee nog levende kinderen staan bij de wiegjes van maar liefst negen overleden kinderen. In de zeventiende eeuw overleed gemiddeld een op de drie kinderen voor het vijfde levensjaar. Voor veel ouders bleven de kinderen onderdeel van de familie. 

Familieportret met overleden kinderen

Vanaf de negentiende eeuw konden dankzij de fotografie meer gezinnen het betalen om zich te laten vastleggen. Families uit de middenklasse toonden hun welvaart en lieten zich fotograferen voor hun huis of met een auto – uiteraard in hun mooiste kleren. Hoewel ze familieportretten niet meer groot ophingen, wilden ze er toch op hun best uitzien. 

Familie voor hun huis in Arkansas
Familie voor hun huis in Arkansas, circa 1900. Links staat een knecht.
De Deense familie Hirschsprung
De Deense familie Hirschsprung. Schilderij door Peter Severin Krøyer, 1881.

Gespecialiseerde schilders

Veel familieportretten zijn gemaakt door schilders aan het begin van hun carrière. Het was een goede manier om klanten te ontmoeten en er was veel vraag naar familieportretten. Schilders als Herman Doncker en Dirck Dircksz. van Santvoort werden specialisten in het genre, maar ook Rembrandt en Frans Hals maakten familieportretten. 

Familieportret door Herman Doncker
Familieportret door Herman Doncker, 1644.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 7/8 - 2025

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten