Home ‘Ook in de Republiek stond Oranje aan het roer’

‘Ook in de Republiek stond Oranje aan het roer’

Bas Kromhout

Hoofdredacteur

Gepubliceerd op: 27 maart 2012

Update 7 april 2020

‘Nederland is in oorsprong een republiek. Willem I werd door een kunstje koning.’ N. Oostindier onderschrijft de stelling van deze maand: ‘Nederland zou net als in de Gouden Eeuw een republiek moeten zijn.’ Hij is in de minderheid. Van de 124 deelnemers aan het forum is 44 procent het eens en 52 procent oneens met de stelling.

Volgens J.J. Kloosterman is het verschil tussen de huidige constitutionele monarchie en de zeventiende-eeuwse Republiek klein: ‘De Nederlandse Republiek van de zeventiende eeuw had al een vleugje monarchie in de vorm van het Huis van Oranje. Dat is tegenwoordig eigenlijk niet anders.’ J. Krul is het daarmee eens. ‘De Republiek had ook een Oranje aan het roer staan. Daarom zie ik er de toegevoegde waarde niet van om van Nederland weer een republiek zoals in de Gouden Eeuw te maken.’

Zou dat wel gebeuren, dan werd volgens M.T. van Dalen de politieke-besluitvorming nog trager dan die nu al is. ‘In de Gouden Eeuw had elk gewest vetorecht. Bovendien hadden gewone burgers geen inspraak.’ Ook A.J.W. Wuite wijst op het gebrekkige democratische karakter van de Republiek. ‘De niet- gekozen stadhouder had een grote invloed op het bestuur, al kon hij naar believen door de verenigde vergadering van de Staten-Generaal voor kortere of langere tijd aan de kant worden gezet. Bovendien hoefde hij niet stadhouder te zijn van alle provincies. Dit historisch gegroeide systeem kan in onze tijd niet meer werken.’

Daar denkt J.M. Pieters heel anders over. Hij wijst op het Eerste Stadhouderloze Tijdperk, dat begon nadat Johan de Witt met de Engelsen was overeengekomen dat de minderjarige prins Willem III nooit stadhouder zou worden. ‘Dat waren nog eens tijden. Werkelijke democratie en ware vrijheid,’ schrijft Pieters. Net als veel andere respondenten die de stelling onderschrijven, vindt hij de monarchie ondemocratisch en niet passend bij een modern land. ‘Natuurlijk moet de republiek van de zeventiende eeuw worden hersteld. De monarchie is een feodaal anachronisme, strijdig met artikel 1 van de grondwet,’ schrijft Paul Rosekrans.

Volgens J. Snel daarentegen is een koning(in) ‘broodnodig als tegenwicht tegen de huidige regenten, die net als hun voorgangers tijdens de Republiek alle macht bij zichzelf concentreren’. J. Kwakman ziet nog een ander voordeel van de monarchie: ‘Hoe zouden anders al die roddelbladen vol moeten komen? Toch niet met die saaie regententypes!’
 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel lees je historische achtergronden bij het nieuws van nu. Je leest al vanaf €4,99 per maand.

Nieuwste berichten

Het reisgezelschap van Dirk de Graeff van Polsbroek tijdens de beklimming van de vulkaan Fuji, 1867. Foto door Felice Beato.
Het reisgezelschap van Dirk de Graeff van Polsbroek tijdens de beklimming van de vulkaan Fuji, 1867. Foto door Felice Beato.
Beeldessay

Hoe het Westen het ‘exotische’ Japan omarmde

Eeuwenlang hadden Japan en de westerse wereld nauwelijks contact. Toen daarvan weer sprake was leidde dat tot aanvaringen, maar ook tot wederzijdse fascinatie. Op 8 juli 1853 verschenen vier zwaarbewapende Amerikaanse oorlogsschepen in de baai van Edo. Commodore Matthew Perry dwong de Japanse regering zo om na eeuwen van isolatie de grenzen te openen voor...

Lees meer
Het eerste homohuwelijk wordt in het stadhuis van Amsterdam voltrokken, 1 april 2001.
Het eerste homohuwelijk wordt in het stadhuis van Amsterdam voltrokken, 1 april 2001.
Recensie

De homo-emancipatie stopte door ‘links’

Hoe is de homo-emancipatie in Nederland de afgelopen vijftig jaar verlopen? En hoe kan het dat die is gestagneerd? Coos Huijsen en Geerten Waling onderzoeken het in Roze draad. Op 30 maart 1976 kwam Coos Huijsen (1939) publiekelijk uit de kast en werd hij de eerste openlijk homoseksuele parlementariër ter wereld. Hij schreef erover in...

Lees meer
Italiaanse voetballers brengen de fascistische groet aan het begin van de WK-finale in 1934.
Italiaanse voetballers brengen de fascistische groet aan het begin van de WK-finale in 1934.
Artikel

Het WK voetbal was reclame voor de fascistische dictator Mussolini

Mensenrechtenorganisaties waarschuwen dat het WK voetbal een propagandastunt voor Donald Trump zal worden. Net zoals het toernooi van 1934 was voor Benito Mussolini, de fascistische dictator van Italië. Het wereldkampioenschap voetbal gaat zelden alleen om het balletje. Het grootste sportevenement ter wereld biedt het gastland een geweldig platform om zich in de kijker te spelen...

Lees meer
Cover Iran minispecial
Cover Iran minispecial
Nieuws

Download de digitale minispecial over Iran

Hoe kon Iran, een land dat ooit flirtte met democratie, uitgroeien tot de islamitische republiek die het vandaag is? En hoe zijn de verhoudingen tussen Iran en de Verenigde Staten zo explosief geworden? Je leest er alles over in de gratis digitale special Iran: vermalen tussen ayatollahs en Amerika. In deze gratis special:

Lees meer
Loginmenu afsluiten