Home ‘NPO, praat met ons’

‘NPO, praat met ons’

  • Gepubliceerd op: 2 juli 2018
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Bas Kromhout
‘NPO, praat met ons’

Ondanks massale steunbetuigingen van kijkers blijft de toekomst van Andere Tijden onzeker. ‘De NPO-bestuurders zeggen dat ze nog in gesprek zijn. Maar niet met ons, de programmamakers,’ zegt presentator Hans Goedkoop.

Afgelopen donderdag protesteerde Goedkoop middels een filmpje op Facebook tegen het voornemen van de NPO om het aantal uitzendingen per seizoen van Andere Tijden te halveren. Volgens hem is dit het begin van het einde voor ‘het geheugen van Nederland op televisie’. Een miljoen Nederlanders hebben het filmpje bekeken en de redactie is overstelpt met steunbetuigingen van kijkers en prominenten: van vooraanstaande geschiedwetenschappers tot politici. De massaliteit van de support heeft Goedkoop ‘verrast en ontroerd’, zegt hij.
           
Of de actie effect heeft, moet blijken. ‘De NPO zegt nu: “Tuttut, niet zo snel, het is nog maar een voornemen en we zijn gewoon in gesprek.” Maar als je gaat afwachten tot er een definitief besluit ligt, kun je je de moeite besparen.’ Het steekt hem dat geen van de NPO-bestuurders rechtstreeks met de makers van Andere Tijden is komen praten. ‘Wij moeten nog altijd een argument horen waarom wij zoveel harder worden aangepakt dan andere programma’s.’
 

Vernieuwing

De halvering van de zendtijd lijkt verband te houden met een bezuiniging van 62 miljoen op de publieke omroep, die minister Arie Slob heeft aangekondigd. Maar de televisiedirecteur van de NPO, Peter Klein, zegt in NRC Handelsblad van zaterdag 30 juni dat de maatregel voortkomt uit een behoefte aan vernieuwing van de programmering. ‘Uit onderzoek blijkt dat we met ons journalistieke aanbod een steeds kleiner publiek bereiken. Dus moeten we werken aan nieuwe vormen, ook online en on demand. Dit is bedoeld om nieuwe, vooral jonge kijkers aan te trekken,’ aldus Klein.
           
Goedkoop erkent dat de kijkcijfers van Andere Tijden teruglopen. ‘Maar dat geldt voor heel NPO2. Wij doen het niet slechter dan de rest. Jongeren onder de 35 jaar kijken nu eenmaal amper televisie. Het is überhaupt de vraag of je hen terug kunt winnen met andersoortige programma’s.’ En het idee van de televisiedirecteur om meer online te gaan aanbieden? Goedkoop: ‘Ik zeg al heel lang dat we voor de website filmpjes moeten maken met een andere toon en een andere, jongere presentator. Maar daar komt geen geld voor. Dus tegen Klein zeg ik: vernieuwing? Graag! Alleen, daar heb je de programmakers voor nodig. Kom eens praten.’
 

Amusement

Her en der wordt geopperd dat de NPO beter kan bezuinigen op amusement dan op informatieve programma’s. Klein bestempelt dit standpunt in NRC als ‘elitair’. Met amusementsprogramma’s bereikt de publieke omroep ‘mensen uit andere sociale klassen’. Maar Goedkoop ontkent dat Andere Tijden alleen door een elitaire bovenlaag wordt bekeken. ‘Het publiek is buitengewoon gemengd. Ook wordt het programma gewaardeerd van links tot rechts. Nota bene De Telegraaf neemt het voor ons op en vindt dat de NPO beter op amusement kan bezuinigen.’
           
Waarom gebeurt dat dan niet? ‘Uiteindelijk draait het om reclame-inkomsten,’ zegt Goedkoop. ‘Reclame haal je binnen met amusement en veel minde met programma’s die werkelijk publieke waarde hebben. Door de gedeeltelijk commerciële financiering van de publieke omroep zitten we met z’n allen klem.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.