Home Nieuwe Media: De internetgeneratie

Nieuwe Media: De internetgeneratie

  • Gepubliceerd op: 18 september 2000
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Bas Broekhuizen

Het denken in generaties is in de sociologie een geliefd tijdverdrijf. Ook historici hechten grote waarde aan het generatiemodel. Na de protestgeneratie, de generatie X, Nix en de patatgeneratie is er een nieuw fenomeen: de internetgeneratie.


Je houdt van ze of je haat ze, een tussenweg is er niet: Wipneus en Pim, twee van de populairste diskjockeys in het Nederlandse clubcircuit van het moment. Wie een avondje disco als een serieuze zaak beschouwt, hij zoeke zijn vertier elders. Bij de kabouters is het vooral feest. Oude en nieuwe platen door elkaar, alles kan, zolang het maar dansbaar is. En tot grote hilariteit van de zaal verluchtigen de dj´s hun show met de tunes van populaire kinderseries uit de jaren tachtig. Bij gastoptredens van Vader Abraham en Danny Christiaan gaat het dak eraf.

Als Wip en Pim het podium beklimmen, vindt in de zaal een waterscheiding plaats. Uit de luidsprekers buldert de herkenningsmelodie van The A-team. De ene helft van de zaal raakt in extase, de andere helft kijkt elkaar in opperste verwarring aan: wat is er toch zo leuk? Ik schat de grens zo ongeveer op twintig jaar oud, het verschil tussen de generatie van de smurfen en die van de Teenage Mutant Ninja Turtles. Of, beter gezegd, tussen die van de televisie en die van internet.

De internetgeneratie treft men voornamelijk nog op middelbare scholen. Daar houdt zij zich bezig met het versturen van sms-berichtjes naar elkaars mobieltje, de elektronische variant van de communicatie per propjes papier. Wie ooit een tekstberichtje op een gsm heeft ingetoetst, begrijpt dat het gebruik van afkortingen daarbij geen overbodige luxe is. Gelukkig hoeft het wiel niet opnieuw te worden uitgevonden. Afkortingen zijn in de chatboxen van het web al langer gemeen goed. Voorbeelden van de geheimtaal van de internetgeneratie staan op de geschiedenisafdeling van forum.scholieren.com: ‘ff een dringend berichtje aan cassie: wat heeft lech walescha, die ene pool is met de praagse lente te maken?? Nikske!’

De opkomst van de internetgeneratie heeft gezorgd voor een explosie aan historische websites. De meeste zijn gemaakt voor en soms ook door scholieren. Een mooi voorbeeld, ook de moeite waard voor oudere generaties, is www.geschiedenis.net. Per klas zijn enkele onderwerpen uitgediept. De teksten zijn helder, de afbeeldingen functioneel. Onder het kopje naslag staat een overzicht van de Nederlandse premiers van Colijn tot Kok. Daar is ook een compleet handboek geschiedenis te vinden. Net als bij veel andere sites worden bezoekers opgeroepen eigen teksten in te sturen.

De voorhoede van de internetgeneratie heeft inmiddels de universiteiten bereikt of zelfs alweer verlaten. Ook de studenten vieren hun schrijftalent bot op het web. Hier en daar is zelfs portaalbouw zichtbaar, zoals op HistoCasa. Naast enkele lezenswaardige artikelen over onder meer sportgeschiedenis en de historie van Parijs bevat deze site een uitgebreide verzameling links, een nieuwsbrief en een discussieplatform. Momenteel wordt hard gewerkt aan een nieuwe vormgeving. De voltooiing daarvan zal de laatste restjes hobbyisme van de site vegen. Daarna heeft HistoCasa de potentie uit te groeien tot een professionele historische portaal.

HistoCasa biedt ook een overzicht van historische tijdschriften. Helaas ontbreekt in het lijstje een titel – de makers van de site hebben inmiddels beterschap beloofd. Gelukkig kunnen liefhebbers altijd terecht op de eigen site van Historisch Nieuwsblad. Ook daarvan bestaat inmiddels een tweede generatie: de webstek is geheel vernieuwd en biedt naast een archief ook actueel historisch nieuws. Verder kunt u er reageren op artikelen in het blad, bijvoorbeeld die in de rubriek Nieuwe Media. Wie wil weten wanneer het volgende optreden is van Wipneus en Pim, verwijs ik bij voorbaat naar de eigen site van dit illustere duo.


Scholieren Forum
Geschiedenis.net
HistoCasa
Wipneus en Pim



Startpagina
Durk Jan de Bruin zocht voor zijn vader wat handige internetsites bij elkaar en startpagina.nl was geboren. Inmiddels is het bedrijf 1200 pagina’s en een rellerige overname door VNU verder. Desondanks nog steeds een prima startpunt voor een surftocht, zeker nu er ook een geschiedenisdochter is: Starpagina Geschiedenis

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.