Home Dossiers Tweede Wereldoorlog Holocaust? Wat is dat, meneer?

Holocaust? Wat is dat, meneer?

  • Gepubliceerd op: 14 aug 2018
  • Update 20 mrt 2023
  • Auteur:
    Bas Kromhout
Holocaust
Hitler in de Tweede Wereldoorlog
Dossier Tweede Wereldoorlog Bekijk dossier

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat het in Nederland slecht gesteld is met de kennis over de Holocaust. Een deel van de Nederlandse jongeren denkt zelfs dat de Holocaust een mythe is. In 2018 bleek uit onderzoek al dat een derde van de leerlingen in het voortgezet onderwijs niet weet wat de Holocaust is.

Tijdens een onderzoek in 2018 naar de Hogeschool Arnhem en Nijmegen naar het niveau van de kennis van de Tweede Wereldoorlog onder Nederlandse jongeren ondervragen de onderzoekers 1519 leerlingen. De geënquêteerde jongeren associëren de Tweede Wereldoorlog in de eerste plaats met de Jodenvervolging. Maar op de vraag ‘Wat betekent het begrip “Holocaust”?’ geeft ruim 32 procent een fout antwoord. Ook kunnen veel jongeren niet uit de voeten met termen als ‘antisemitisme’ (onbekend bij 52 procent), ‘genocide’ (67 procent), ‘verzet’ (77 procent) en ‘nationaal-socialisme’ (78 procent).

Meer lezen over de Tweede Wereldoorlog? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Toch stellen de resultaten onderzoeker Marc van Berkel niet teleur. ‘Jongeren weten over de Tweede Wereldoorlog veel meer dan over andere historische onderwerpen. Dit is het gevolg van actief beleid. De overheid investeert er veel geld in de herinnering levend te houden. En met succes.’ Zonder deze overheidsbemoeienis zou de kennis van de Tweede Wereldoorlog snel verdwijnen, denkt Van Berkel. ‘Na drie of vier generaties ontwikkelen mensen een ander referentiekader. Er zijn bijna geen opa’s en oma’s meer die over de oorlog kunnen vertellen. Het wordt geschiedenis. Als je er zo naar kijkt, mag je tevreden zijn dat jongeren nog zoveel weten.’

De betrokkenheid van jongeren bij de Tweede Wereldoorlog is groter dan hun kennis, blijkt uit het onderzoek. Zeven van de tien vinden dat er lessen uit kunnen worden getrokken; 86 procent is op 4 mei twee minuten stil. ‘De vraag is: wélke lessen trekken de jongeren dan en waaróm zijn ze stil? Dat gaan we hierna onderzoeken, als we de scholen in gaan en leerlingen en docenten interviewen,’ zegt Van Berkel. ‘In het geschiedenisonderwijs proberen docenten jonge mensen voor te bereiden op deelname aan een democratische samenleving. Door te leren hoe je kritisch kunt omgaan met bronnen of media en door zich in te leven in standpunten van een ander oefenen jongeren zich in burgerschapsvorming. Dat levert soms een andere kijk op het verleden op dan tijdens herdenkingen – dat is een meer gemeenschappelijk geladen, sacrale ervaring.’

Verder concludeert Van Berkel dat de herinnering aan de oorlog bij jongeren nationaal en West-Europees gekleurd is. ‘Bijvoorbeeld de rol van de Sovjet-Unie in de strijd tegen het nazisme en de Jodenvervolging in Oost-Europa zijn nagenoeg onbekend. Er zou nieuw educatief materiaal moeten komen met meer aandacht voor de internationale dimensies.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dossier Tweede Wereldoorlog

Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Russell Crowe speelt oorlogsmisdadiger Hermann Göring in de film Nuremberg
Russell Crowe speelt oorlogsmisdadiger Hermann Göring in de film Nuremberg
Recensie

Film Nuremberg toont psychologisch steekspel tussen psychiater en Hermann Göring

Hadden nazileiders speciale karaktertrekken zodat ze zonder wroeging gruwelijke misdaden konden beramen? In het rechtbankdrama Nuremberg hoopt een psychiater dat tijdens het beroemde strafproces in gesprekken met Hermann Göring te kunnen vaststellen. De op ware gebeurtenissen gebaseerde film toont het psychologische steekspel tussen beiden. Als het aan de Britse premier Winston Churchill had gelegen was...

Lees meer
Montgomery in 1944, enkele dagen na D-day
Montgomery in 1944, enkele dagen na D-day
Artikel

Nieuwe film over Slag om de Schelde beschuldigt ten onrechte generaal Montgomery

In de film en tv-serie Het grote offensief krijgt de Britse generaal Montgomery de schuld van het moeizame verloop van de geallieerde bevrijding van Zeeland. Hij zou bevelen van hogerhand naast zich neer hebben gelegd. Maar die lezing strookt niet met de historische bronnen, schrijft Tweede Wereldoorlog-kenner Gert Jan Vuyk.  Afgelopen zomer ging Het grote...

Lees meer
Navajo Code talkers bij de marine in 1943
Navajo Code talkers bij de marine in 1943
Artikel

Niemand kon de code van de Navajo kraken

Diversiteit is niet de kracht, maar de zwakte van het Amerikaanse leger, roept minister van Defensie Pete Hegseth zodra hij de kans krijgt. De oorlogsverhalen van de Navajo code talkers bewijzen zijn ongelijk. ‘De domste zin in de militaire geschiedenis,’ zei Hegseth eerder dit jaar tegen defensiepersoneel, ‘is “onze diversiteit is onze kracht”. Hij houdt...

Lees meer
Loginmenu afsluiten