Home Gods toorn werd gevreesd

Gods toorn werd gevreesd

  • Gepubliceerd op: 30 maart 2011
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jan Dirk Snel
  • 3 minuten leestijd

Nederland is een tolerant land. Dat weten wij allemaal, en uitentreuren beroepen we ons op de Gouden Eeuw. Was Nederland toen niet een verdraagzame natie, befaamd om de grote hoeveelheid religieuze stromingen? Buitenlandse bezoekers keken de ogen uit: dat dat allemaal zomaar kon! Zij vonden het trouwens lang niet altijd fraai: het betekende immers dat de overheden in de Republiek hun zaken niet op orde hadden. Een beetje fatsoenlijke staat zorgde immers voor geestelijke eenheid. In Amsterdam en andere Hollandse steden was het een zootje, daar kwam het op neer.

Alleen daarom al mogen we blij zijn met het boek van Fred van Lieburg over Schouwen-Duiveland in de zeventiende eeuw. Daarin laat hij zien hoe Nederland er destijds eigenlijk uit had moeten zien – en er bij vlagen ook daadwerkelijk uitzag. Op het Zeeuwse eiland slaagde de doorvoering van de calvinistische Reformatie namelijk wél. Tegen het eind van de eeuw was zeker 85 procent van de 18.000 bewoners hervormd – ‘gereformeerd’, zeiden ze destijds. Zij vielen onder de hoede van pakweg twintig predikanten.

In en rond de hoofdstad Zierikzee waren er zo’n 2000 katholieken en verder waren er hoogstens 500 doopsgezinden. De publieke gereformeerde kerk was er voor de gehele samenleving, ook voor de minderheden: alleen daar kon je je kinderen laten dopen of een juridisch geldig huwelijk laten sluiten.

Rond de Vrede van Munster (1648) waren de verhoudingen uitgekristalliseerd. De meeste regenten waren inmiddels volledig bij het kerkelijk leven betrokken. Lidmaatschap van zowel vroedschap als kerkenraad was normaal. Predikanten en bestuurders kwamen vaak uit dezelfde families. Maar toen een kerkelijke belijdenis eenmaal een gewone carrièrestap was geworden, groeiden Kerk en ‘Staat’ tegen het eind van de eeuw toch weer een beetje uit elkaar: regenten zijn uit de aard van hun functie nu eenmaal dikwijls wat pragmatischer dan dominees.

Toen na de Nationale Synode van Dordrecht in 1619 150 arminiaansgezinde predikanten hun ambt verloren, was er niet eentje uit Zeeland bij. De Zeeuwse eilanden vormden een sterke geestelijke eenheid. Inhoudelijk was de gereformeerde leer overigens volkomen gericht op de algemene beginselen van het christelijk geloof: kennis van de Apostolische Geloofsbelijdenis, de Tien Geboden en het Onze Vader werd verondersteld, en dat was het wel zo ongeveer. Niks bijzonders.

Terwijl het calvinisme enerzijds het dagelijks leven sterk onttoverde, stond tegelijk de absolute heiligheid van God centraal. Gods toorn werd gevreesd. De tucht had eigenlijk nooit betrekking op de leer; het ging altijd om het onder controle krijgen van de ruwe zeden: regulering van seksualiteit, bestrijding van dronkenschap, het beslechten van ruzies – dat soort dingen.

Zondagsheiliging was een groot thema. Huwelijken werden aanvankelijk vaak op zondagochtend gesloten, maar omdat mensen dan de hele dag gingen feesten en zuipen, werd de plechtigheid geleidelijk naar de middagdienst verschoven. En in Zierikzee stapte men over op doordeweekse dagen.

Schouwen-Duiveland geldt tegenwoordig als de bakermat van de zogenaamde ‘Nadere Reformatie’. In 2008 werd het 400-jarig bestaan van die stroming zelfs uitbundig gevierd. Willem Teellinck, die in 1606 als predikant begon in Haamstede en Burgh, en Godefridus Udemans, die van 1602 tot zijn dood in 1649 in Zierikzee stond, zijn theologen wier geschriften tot op de dag van vandaag in reformatorische kring gelezen worden.

Van Lieburg moet van het idee van zo’n afzonderlijke stroming niets hebben. Het uit Engeland overgewaaide puritanisme – in een tijd van verkeer over water lag Schouwen-Duiveland juist centraal – was geen aparte stroming, maar de gewone uitwerking van het calvinisme, betoogt hij. Er waren hooguit wat accentverschillen tussen theologen die dezelfde opvattingen deelden.

Het puriteinse calvinisme was soms wel erg streng. Ook cultuuruitingen als dansen, rederijkerij en zelfs kaatsen werden bestreden. Tegen sport had men op zich niets – maar ja, als het ruw gedoe met zich meebracht, kon je er toch maar beter van afzien. Uit illustraties afkomstig uit bijvoorbeeld de Nederduytsche poëmata (1635) van dominee Adriaan Hofferus kun je opmaken dat de predikanten zelf wel aan cultuur – hogere dan – deden, maar lieten ze aan het volk niet erg weinig ruimte?

Fred van Lieburg
Een eiland na de Reformatie. Schouwen-Duiveland, 1572-1700
366 p. Bert Bakker, € 29,95

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
Interview

‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’

Honderden Syrische alawieten zijn afgelopen week gedood door aanhangers van de nieuwe regering. Alawieten worden geassocieerd met het gevallen Assad-regime. Volgens hoogleraar Maurits Berger (Universiteit Leiden) is dat niet terecht. ‘Assad is alawiet, maar hij ziet zichzelf vooral als een Syriër, een Arabier.’ Wie zijn de alawieten? ‘Het alawitische geloof is een vertakking binnen het...

Lees meer
Welkom bij HN Actueel
Welkom bij HN Actueel
Artikel

Welkom bij HN Actueel

Veel van wat er dagelijks in de wereld gebeurt, is te duiden vanuit het verleden. Met HN Actueel krijgt u wekelijks een selectie van relevante artikelen in uw inbox én leest u onbeperkt alle verhalen op onze website. Hieronder vindt u een aantal artikelen om kennis te maken met onze fascinerende geschiedenisverhalen. Meer lezen? Kijk dan eens...

Lees meer
Zelenski’s kleren vertellen een verhaal, net als die van Mao of Gandhi
Zelenski’s kleren vertellen een verhaal, net als die van Mao of Gandhi
Beeldessay

Zelenski’s kleren vertellen een verhaal, net als die van Mao of Gandhi

Politici dragen vaak een politieke boodschap uit met hun kledingkeuze. Van het eenvoudige Mao-uniform tot de traditionele Indiase kleren van Gandhi. Veel leiders die aan de macht kwamen door een militaire coup bleven hun uniform dragen. De Oegandese dictator Idi Amin vertoonde zich in het openbaar vrijwel altijd in zijn uniform, inclusief enorme verzameling lintjes....

Lees meer
Koffie zou de Engelse man verslappen
Koffie zou de Engelse man verslappen
Nieuws

Koffie zou de Engelse man verslappen

Engelse mannen waren rond 1675 helemaal ontspoord, vonden critici. Ze verzaakten zelfs hun belangrijkste taak: kinderen verwekken. Omdat ze verslingerd waren aan koffie. Engelsen waren zo druk met koffiedrinken, dat ze hun studies verwaarloosden en vergaten om toezicht te houden op hun bedienden, zodat die straffeloos konden luieren en bedriegen. Daarvoor waarschuwde de anonieme auteur...

Lees meer