Iedereen komt vrolijk thuis van het vernieuwde Spoorwegmuseum. De nieuwe attracties zijn prachtig, en in de centrale hal kunnen jongetjes op oude treinstellen ouderwets sjorren aan hendels en stoomfluiten.
Waardering: 10 van 10
Iedereen wil het zien: het vernieuwde Spoorwegmuseum, dat sinds juni weer open is. En terecht! Op deze woensdagmiddag staat er een rij bij de kassa, is de koffie op en zijn alle kluisjes bezet. Een beetje chagrijnig ga ik met mijn dochter van vijf in de rij staan die het kortst lijkt, die van de attractie ‘Stalen Monsters’.
Wat een vergissing! Eenmaal binnen blijken we nog maar een kwart van de rij te hebben gehad. Een halfuur nog schuifelen we door. Maar dan zijn we aan de beurt, en zijn ook wij verkocht. Een treinspookhuis! Ons kleine karretje kronkelt zich door sissende stoom langs aanstormende treinen. En hierna wordt het steeds mooier.
Bij de volgende attractie brengt een houten tijdmachine ons naar de eerste treinrit in Nederland. De locomotief glanst, de vlaggen hangen uit en de huisjes om het plein zijn levensecht. Nóg mooier is het uitbundig beschilderde theater van de Oriënt Expres. Een dame in een zijden japon met een parasol stapt er op de trein naar het oosten, het avontuur tegemoet. Haar man is tegen, maar ze gaat toch, want ‘Dit is 1899!’ Zeven keer per dag, zes dagen per week wordt de sketch gespeeld.
Is het vernieuwde Spoorwegmuseum een museum of een pretpark? Toch meer een museum, want bijna alles is leerzaam en in de grote hal staan nog steeds de oude treinstellen. Jongetjes sjorren er aan hendels en stoomfluiten, en er is een quiz, die ook alweer erg geslaagd is.
Helemaal vrolijk gaan we weer terug naar huis. Volgens mijn dochter is het museum ook geschikt voor jongens, omdat de Stalen Monsters cool zijn, en voor kleine kinderen, die ondersteboven zullen zijn van de wc. Gaat u vooral zelf kijken waarom – alleen liever niet op woensdagmiddag.
Spoorwegmuseum, Maliebaanstation Utrecht. Open: di-zo 10-17 uur, tijdens schoolvakanties ook op maandag. Info: 030-23 06 206 of www.spoorwegmuseum.nl
Dit artikel is exclusief voor abonnees