In de Amerikaanse staat Florida is afgelopen juli een wet aangenomen die het geschiedenisleraren op de openbare school verbiedt interpretaties van de Amerikaanse geschiedenis te onderwijzen. De wet stelt letterlijk: ‘Amerikaanse geschiedenis zal worden behandeld als feitelijk, nooit als geconstrueerd.’
Kort na de invasie van Irak in 2003 had president Bush in een speech al de aanval geopend op ‘revisionistische historici’, die niet moesten proberen de officiële rechtvaardiging voor geweld tegen het regime van Saddam Hoessein in twijfel te trekken. Enkele weken geleden tekende zijn broer Jeb, gouverneur van Florida, de gewijzigde onderwijswet. In de aanloop daarnaar hadden zijn partijgenoten al verscheidende keren luidruchtig gefoeterd tegen het ‘moreel relativisme’ en het ‘Franse postmodernisme’ dat ‘via linkse universiteiten onze klaslokalen is binnengedrongen’.
Historici protesteren luid tegen de nieuwe onderwijswet. De historicus Jonathan Zimmerman van de Universiteit van New York verklaarde in een commentaar dat de staat Florida met deze wet ‘in feite het kritisch denken probeert af te schaffen’. En al het geschiedenisonderwijs, want is ‘de selectie van feiten’ niet altijd een interpretatie, een ‘constructie’?
Nu is het in Amerika vrij gebruikelijk dat burgers en volksvertegenwoordigers via de wet proberen vast te leggen wat hun kwetsbare kroost op school mag worden onderwezen. Ook deze onderwijswet kan worden gezien, zo bleek uit de stemverklaringen in het parlement van de staat Florida, als een poging allerlei anti-Amerikaanse geschiedslezingen tegen te gaan, niet zozeer over de invasie van Irak, maar vooral over het ontstaan van het land. De wet stelt daarom nadrukkelijk dat de intenties uitgedrukt in de grondwet als richtsnoer moeten worden genomen voor het gedachtegoed van de founding fathers. Als de grondwet stelt dat iedere burger voor de wet gelijk is, moet een leraar er dus niet de nadruk op leggen dat zwarte Amerikanen gedurende minstens de eerste honderd jaar van het land geen rechtsgelijkheid genoten.
‘Het is nog doller,’ zegt Robert Jensen van de Universiteit van Texas in Austin. ‘Grote aantallen Europeanen kwamen in de zeventiende eeuw naar Amerika. Dat is een feit. Maar waren dit vreedzame pioniers of agressieve indringers? Dat is een vraag waar een geschiedenisleraar in Florida niets over mag zeggen, want elk antwoord betreft een interpretatie.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees