We zouden het bijna vergeten in de tijd van grootschalige digitale afluisterpraktijken, maar spionage was ooit inventief infiltratiewerk. In Turn, de Amerikaanse kabel-tv-serie over een spionagegroep in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog, verandert de twintiger Abraham Woodhull in een spion voor de patriottische zaak.
De door George Washington aangevoerde opstandelingen zijn in 1776 aan de verliezende hand: de Britten hebben New York heroverd en treden meedogenloos op. Er moet iets gebeuren, vinden vrienden van Abraham, die geen partij wil kiezen, maar met vrouw en kind op Long Island een rustig boerenleven wil leiden.
Hij wordt over de streep getrokken door zijn ex-verloofde Anna, met wie hij het uitmaakte, omdat zijn vader dat wilde, waarna hij met een ander trouwde. De kijker voelt dat ondanks Abrahams huwelijk de vlam tussen hem en Anna makkelijk weer kan oplaaien. Hoe romantisch: Anna hangt als signaal voor de opstandelingen haar onderjurk aan de waslijn als de Engelsen eraan komen.
Turn is gebaseerd op de geschiedenis van The Culper Ring, een spionagegroep, die in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog George Washington informeerde over de militaire plannen van de Britten. De meeste personages hebben werkelijk bestaan, maar de romance tussen Abraham en Anna is verzonnen.
Het is fijn dat grote mannen als George Washington nu eens niet op de voorgrond staan
De tiendelige serie komt moeizaam op gang, maar krijgt gaandeweg de kijker in zijn greep. Voor humor zorgt een Engelse kapitein, die met zijn extreme arrogantie op de lachspieren werkt. Fijn ook dat grote mannen als George Washington nu eens niet op de voorgrond staan, zodat bevlogen redevoeringen over vrijheid en democratie achterwege blijven.
Turn gaat over gewone mannen en vrouwen, die in de chaos van de oorlog, waarin ook criminele bendes floreren, proberen te overleven. De hoofdpersonages in de serie, waarvan het eerste van drie seizoenen nu op dvd is uitgebracht, worden helden tegen wil en dank.
Jos van der Burg is filmrecensent bij Het Parool en de Filmkrant
Dit artikel is exclusief voor abonnees