Home FILM: Signalementen

FILM: Signalementen

  • Gepubliceerd op: 29 oktober 2013
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jos van der Burg


Canon van de Nederlandse politiek. Spraakmakende momenten (TDM)
 
Wie een dvd wil samenstellen met spraakmakende momenten uit de Nederlandse politieke geschiedenis van de afgelopen vijftig jaar, maakt het zich niet makkelijk. De samenstellers van de dvd en het boek Spraakmakende momenten, die worden gepresenteerd onder de chique naam Canon van de Nederlandse politiek, hebben hun criterium dan ook stevig moeten oprekken. Of herinnert iedereen zich het optreden in 1973 van boer Koekoek in het Tros-programma Op losse groeven, waarin de politicus met Vader Abraham de carnavalskraker ‘Den Uyl is in de olie’ zingt?

Spraakmakend? Niet echt. Meer een vroeg voorbeeld van een politicus die met entertainment de weg naar de kiezer zoekt. Nog steeds geestig is de aanval van Hans Wiegel in 1972 in een verkiezingsdebat op PvdA-leider Joop den Uyl, die hij spilzucht verweet: ‘Sinterklaas bestaat. Daar zit-ie. Achter de tafel.’ Uiteraard ontbreken ook de Nacht van Schmelzer en de moord op Pim Fortuyn niet. Het boek zet alle spraakmakende momenten in de context van de tijd.
 
The First War on Screen
Te zien op het IDFA (20 november t/m 1 december)

 
Het IDFA is er vroeg bij. Volgend jaar zullen de uitbraak en de gevolgen van de Eerste Wereldoorlog overal worden herdacht, maar het documentairefestival doet het dit jaar al. Onder de titel The First World War. The First War on Screen hebben mediahistoricus Bert Hogenkamp, NIOD-medewerker David Barnouw en EYE-conservator Elif Rongen-Kaynakci een programma van acht documentaires samengesteld.

De films zijn gemaakt tussen 1917 en 1928 en komen uit Nederland, België, Duitsland en Engeland. Sommige films duren nauwelijks een kwartiertje, zoals het Engelse A Day in the Life of a Munition Worker, maar het Vlaams-nationalistische Met onze jongens aan den IJzer lang is bijna anderhalf uur . De langste film komt uit Nederland: Holland neutraal, de leger- en vlootfilm (1917) van filmpionier Willy Mullens. De in opdracht van de regering gemaakte, propagandafilm moest het buitenland ervan overtuigen dat met de Nederlandse neutraliteit niet viel te spotten. Wie die niet respecteerde, kon rekenen op een zware afrekening. Hoe serieus dat moest worden genomen, bleek drieëntwintig jaar later.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.