Home Elite wilde niet met lagere standen in dezelfde trein zitten

Elite wilde niet met lagere standen in dezelfde trein zitten

  • Gepubliceerd op: 26 mei 2025
  • Update 21 nov 2025
  • Auteur:
    Teun Willemse
Station Tiel Nederlandse spoorwegen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Hoe reageerden Nederlanders in de negentiende eeuw op de eerste treinen?

‘Reizigers waren vrij snel overtuigd van de voordelen van de trein. Een afstand waar je met de trekschuit anderhalf uur over deed, legde je nu in twintig minuten af. Maar de elite klaagde wel dat de treinen vies en lawaaierig waren en dat ze met mensen van lagere standen in dezelfde trein moesten zitten. Sommigen vonden het reizen met de trein ook te gevaarlijk. De eerste stoomlocomotieven gebruikten bruinkool als brandstof, omdat dat geen rook gaf. Maar het gaf wel vonken. De zijkanten van de rijtuigen waren open, dus er werd nogal eens wat kleding beschadigd.’

Meer historische context bij het nieuws? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Klaagden reizigers ook over vertragingen?
‘Zeker. Tot 1914 had Nederland verschillende spoorwegmaatschappijen die elkaar beconcurreerden. Wie bijvoorbeeld van Amsterdam naar Groningen wilde reizen, moest daarvoor overstappen op meerdere maatschappijen. Die streefden er wel naar om de dienstregeling op elkaar af te stemmen, maar in de praktijk ging dat vaak mis. Als de ene machinist vertraging had, vertrok de andere gewoon.

Net als de laatste jaren zorgden weersomstandigheden ook voor veel vertraging en uitval. Bij zandverstuivingen werd het spoor soms volledig bedekt door los zand. En er waren geregeld overstromingen waardoor de dienst werd gestaakt.’

Konden gedupeerden in de negentiende eeuw al hun beklag doen bij reizigersorganisaties?
‘Die bestonden nog niet, maar in 1859 werd wel de Raad van Toezicht op de Spoorwegdiensten opgericht. Tot 1941 moest er op ieder station een officieel klachtenboekje liggen, waarin reizigers hun bezwaren mochten opschrijven. De stationschef was verplicht om reizigers daarop te wijzen en moest ervoor zorgen dat er altijd een pen en genoeg inkt aanwezig waren. De Raad van Toezicht verzamelde die klachtenboekjes en gebruikte die om de minister van Waterstaat te adviseren over maatregelen.’

Wat schreven reizigers zoal op?

‘Een groot deel van de klachten ging over verkeerde aansluitingen, maar er stonden ook veel flutzaken in, over onbeleefd personeel bijvoorbeeld. Sommigen mopperden over het gebrek aan rookafdelingen − of schreven juist dat er te weinig rookvrije rijtuigen waren. De eerste treinen hadden ook geen wc, dus konden reizigers die nodig moesten snel even uitstappen op een tussenstation. Maar in de boekjes staat dat de trein geregeld weer zonder hen vertrok.

Passagiers op een vol perron in 1969.
Passagiers wachten op een perron in 1969.

Er werd ook eindeloos geklaagd over te warme of te koude koffie in de stationswachtkamer. Vrouwen schreven dat er niet genoeg damescoupés waren, of dat mannen stiekem in een damescoupé reisden. Het gebrek aan ruimte in de trein was sowieso een grote ergernis, net als nu.’

Was het in Nederland slechter geregeld dan in het buitenland?
‘Nederland behoorde tot de middenmoot. In Oost-Europa was het spoorwegnetwerk bijvoorbeeld een stuk slechter. In Groot-Brittannië reden de treinen wel preciezer, maar ook daar klaagden reizigers dat de treinen van verschillende spoorwegmaatschappijen niet goed op elkaar aansloten.’

Spoorwegen in Nederland Guus Veenendaal

Guus Veenendaal is historicus en was als wetenschappelijk medewerker verbonden aan het Huygens Instituut. Hij schreef een aantal boeken over de Nederlandse en Amerikaanse spoorwegen, waaronder Spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu (2004), Het Grote Spoor Boek (2014) en De spoorwegen in Nederlands-Indië (2020).

Nieuwste berichten

Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties
Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties
Nieuws

Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties

Israël heeft via Amsterdam decennialang staatsobligaties verkocht aan beleggers. De Nederlandse overheid nam daarbij het risico betrokken te raken bij de financiering van de illegale bezetting van Palestijnse gebieden. Dit blijkt uit onderzoek van de journalisten Siem Eikelenboom en Casper Rouffaer.   Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel?...

Lees meer
Loginmenu afsluiten