Home De erfenis van Nederland in Suriname en Indonesië

De erfenis van Nederland in Suriname en Indonesië

  • Gepubliceerd op: 23 maart 2005
  • Laatste update 12 apr 2023
  • Auteur:
    Bas Kromhout en Hasan Evrengün
  • 3 minuten leestijd
De erfenis van Nederland in Suriname en Indonesië

Plaatsnamen, de Nederlandse taal en het wetboek van strafrecht. Wat resteert er in de voormalige koloniën nog van de Nederlandse aanwezigheid? Een interview met de ambassadeur van Indonesië en de staatsraad van Suriname in Nederland.

Suriname en Indonesië dragen nog steeds de fysieke sporen van de Nederlandse aanwezigheid: spoorlijnen en irrigatiekanalen, de botanische tuin in het Indonesische Bogor. Maar vooral bestuur en cultuur hebben hun stempel op de twee landen gedrukt. Is er sinds de onafhankelijkheid van de staten, nu respectievelijk bijna 30 en 55 jaar geleden, nog iets over van die Nederlandse erfenis?

‘Laat ik allereerst zeggen dat er natuurlijk ook een grote Indonesische invloed was op de Nederlandse cultuur,’ zegt Mohammed Jusuf, de Indonesische ambassadeur in Den Haag. ‘Maar het omgekeerde geldt zeker ook. De Nederlanders hebben heel veel toegevoegd aan de Indonesische maatschappij, bijvoorbeeld de boekdrukkunst, wetenschap en technologie. Dat ik een broek draag, komt door de Nederlandse aanwezigheid. Nederland heeft zijn stempel gedrukt op de architectuur, vooral in Jakarta. En de beroemdste schilder van Indonesië, Raden Saleh, was in Holland opgeleid.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Jusufs Surinaamse collega, ambassaderaad Johan Karsowidjojo, valt hem bij. ‘Ons wetboek van strafrecht is op een paar kleine aanpassingen na puur Nederlands. En dat geldt ook voor ons onderwijssysteem en het ordereglement van het parlement, hoewel er nu op geheel Nederlandse wijze een commissie komt die dit gaat aanpassen. Maar het zijn zaken die goed functioneren, dus waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden?’

De Nederlandse taal was een machtig bindmiddel in openbaar bestuur en onderwijs. In het Bahasa Indonesia komen volgens Jusuf nog ongeveer 2300 Nederlandse woorden voor. ‘”Klok”, “precies”, “bril” – die woorden kennen we in Indonesië ook. Mijn moeder sprak, zoals veel bejaarde Indonesiërs, Nederlands; ik niet meer.’

In Suriname is de invloed van het Nederlands vele malen groter. Karsowidjojo: ‘Het is in Suriname het officiële communicatiemiddel tussen de verschillende bevolkingsgroepen. Misschien dat het Engels deze functie in de toekomst overneemt. Suriname is het enige Nederlandstalige land in de regio; we zijn een beetje een vreemde eend in de bijt. Wellicht wil de volgende generatie hier iets aan doen.’

‘In Indonesië studeren duizenden jongeren juist weer Nederlands,’ vertelt Jusuf. ‘Ook gaan veel Indonesiërs in Nederland met vakantie, omdat ze zich bewust zijn van de historische band tussen de landen. Omgekeerd zullen Nederlandse toeristen in Indonesië merken dat ze vriendelijk worden ontvangen en dat oudere mensen graag Nederlands met ze spreken.’

De Indonesische onafhankelijkheid wiste niet alle sporen van de Nederlandse identiteit uit, denkt Jusuf. De strijd om zelfstandigheid heeft de landen niet van elkaar vervreemd. ‘In het conflict om Nieuw-Guinea moest Soekarno alle revolutionaire krachten bundelen en zich van zijn meest anti-Nederlandse kant laten zien. Maar dat was slechts een middel, niet het doel. In werkelijkheid hield Soekarno van Nederland, de Nederlandse bevolking en cultuur – met uitzondering van het koloniale aspect.’

Karsowidjojo, zelf van Javaanse afkomst: ‘Wij hebben in Suriname slechts 500.000 inwoners, en geen merkbare last van de resten Nederlandse invloed. Vanwege de heterogene samenstelling van de bevolking heeft het land nog geen eigen, overkoepelende Surinaamse cultuur. Indonesië is veel langer onafhankelijk. Het grote verschil zit ‘m bovendien in manpower, material en money. Daarop bouw je een land, en een identiteit.’

Nieuwste berichten

Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?
Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?
Artikel

Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?

Schrijver Jef Last beweerde in 1962 te hebben meegewerkt aan Anton de Koms Wij slaven van Suriname (1934). Die claim was pijnlijk en onterecht, stelt dochter Judith de Kom in haar onlangs gepubliceerde memoires. Wat zeggen de bronnen?

Lees meer
Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán
Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán
Artikel

Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán

Afgelopen zaterdag 15 maart herdachten de Hongaren de onafhankelijkheidsoorlog van 1848-1849. Het is traditie om op deze feestdag een kokarde in de kleuren van de nationale vlag te dragen. Maar tegenwoordig laten veel Hongaren hun kokardes liever thuis, omdat Viktor Orbán er een partijsymbool van heeft gemaakt. Elk jaar herdenken de Hongaren op 15 maart...

Lees meer
Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen
Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen
Artikel

Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen

In de dertiende eeuw werd bij het buurtschap Ane in Overijssel een bloederige veldslag uitgevochten tussen boeren en edelen. Tot ieders verbazing hakten de Drenten de zwaarbewapende ridders van de bisschop van Utrecht in de pan. Op 28 juli 1227 opende het leger van Otto van Lippe, de bisschop van Utrecht, bij Ane de aanval...

Lees meer
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
Interview

‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’

Honderden Syrische alawieten zijn afgelopen week gedood door aanhangers van de nieuwe regering. Alawieten worden geassocieerd met het gevallen Assad-regime. Volgens hoogleraar Maurits Berger (Universiteit Leiden) is dat niet terecht. ‘Assad is alawiet, maar hij ziet zichzelf vooral als een Syriër, een Arabier.’ Wie zijn de alawieten? ‘Het alawitische geloof is een vertakking binnen het...

Lees meer