• Inloggen
  • Shop
  • Winkelmand
  • Log in

    Wachtwoord vergeten?

    Account aanmaken
    Historisch Nieuwsblad 9/2006

    Canonieke geschiedenis

    Jan Blokker, Jan Blokker jr. en Bas Blokker Er was eens een God. De bijbelse geschiedenis

    Door: Jan Dirk Snel

    Een dubbele loyaliteit is de gewoonste zaak van de wereld. Kinderen in Nederland – en naar we mogen aannemen ook elders in Europa – leerden vroeger altijd twee nationale geschiedenissen op school: de zogenoemde vaderlandse geschiedenis en iets dat ‘bijbelse geschiedenis’ heette.
    Vroeger? Waarschijnlijk is dat nog het geval op heel veel scholen. En ook al zal de minister van Vreemdelingenzaken en Integratie ongetwijfeld erg schrikken van deze multihistorische opvoeding, het is niet anders dan gezond voor de ontwikkeling van een wereldbeeld. Historische eenkennigheid is niet goed.

    Levendig staat me nog voor de geest hoe de meester op de lagere school steeds weer het kaartje van Palestina op het schoolbord tekende: aan de linkerkant een lijn die naar beneden toe een beetje naar links uitweek, ongeveer zoals ook de Nederlandse kustlijn. En rechts een krijtstreepje dat de Jordaan moest voorstellen met bovenaan een ovaaltje voor het Meer van Galilea en onderaan een groter ovaal voor de Dode Zee. Waar je Jeruzalem en Beersjeva moest plaatsen, wist ik eerder dan waar Amsterdam en Maastricht lagen.

    De bijbelse geschiedenis zou je als een voorgeschiedenis van de Nederlandse geschiedenis kunnen zien. De Canon van Nederland heeft voor die tijd niet veel meer te melden dan een handjevol hunebedbouwers, maar daarmee vereenzelvig je je toch wat minder snel dan met de omzwervingen van een nomadische stamvorst in grote stijl als Abraham of de geweldige opgang van Jakobs zoon Jozef, die onderkoning van Egypte werd. Alleen het optreden van de Romeinen brengt de geschiedenis van Nederland en Palestina eventjes in één groot verband bijeen, maar de traditionele bijbelse geschiedenis is dan bij de apotheose aangekomen, terwijl in Nederland alles nog moet beginnen. Zonder de lange geschiedenis van de Joden en de beginjaren van de eerste christenen die in de Bijbel wordt verhaald, kun je de Europese geschiedenis niet eens begrijpen: dit was de gedeelde identiteitsbepalende geschiedenis.

    Wilt u meer geschiedenisverhalen lezen?

    Ontdek de duizenden verhalen die we voor onze abonnees beschikbaar stellen, lees de nieuwste artikelen uit Historisch Nieuwsblad en ontvang iedere week leestips van de redactie in uw mailbox. Met Historisch Nieuwsblad Online krijgt u altijd de juiste historische context om het nieuws van nu te begrijpen.
    Registreer nu en lees de eerste maand voor slechts 1 euro!

    Al abonnee? Log dan in en lees direct alle geschiedenisverhalen online. Heeft u nog geen account of is uw emailadres niet bij ons geregistreerd? Lees dan hier hoe u verder kunt lezen.

    Word lidInloggen