Home Beeldgeheim

Beeldgeheim

  • Gepubliceerd op: 14 januari 2004
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Remco Visschers

Een oude foto. Wat is het verhaal erachter? Jop de Vries, dokter Couwenberg in Onderweg naar Morgen, en Sjoukje Hooymaayer, dokter Van der Ploeg in Zeg ‘ns AAA, wagen een poging.



‘Is het de terugkeer van de gegijzelde buitenlanders die in 2003 uit de Sahara zijn losgekocht?’ begint Hooymaayer voortvarend. Maar ze moet bekennen: ‘De foto geeft geen 2003-gevoel.’ En Jop de Vries geeft haar gelijk: ‘Als ik naar de kleding en de kapsels kijk, denk ik eerder aan de jaren zeventig of tachtig.’ Toch ziet De Vries wel wat in Hooymaayers oorspronkelijke idee: ‘Ook mijn eerste associatie had te maken met de thuiskomst van gijzelaars. Maar later dacht ik aan de terugkeer van Nederlandse slachtoffers van de ramp in Tenerife.’
De foto is genomen op een vliegveld, daar zijn beide acteurs het wel over eens. Maar in welk land? Jop de Vries sluit Schiphol in elk geval uit: ‘Dat vliegtuig is volgens mij geen KLM-toestel, en de ambulances doen weinig Nederlands aan. Ze zijn namelijk van het merk Chevrolet, gemaakt in de Verenigde Staten.’ Sjoukje Hooymaayer maakt zijn redenering af: ‘Daarom kan de foto niet zijn gemaakt in Italië, Duitsland, Frankrijk of Engeland. Die landen hebben een eigen auto-industrie.’
‘Is het misschien een noodlanding, of een kaping?’ vraagt Hooymaayer zich af, terugkerend naar haar eerste speculaties. ‘Nee. De foto ademt niets van de chaos en hectiek die met dergelijke rampen gepaard gaan. Ik zie geen brandweerauto’s of mannen met geweren.’ ‘Bovendien staat het ambulancepersoneel links op de foto er niet erg alert bij,’ merkt De Vries op. ‘Er heerst geen grote paniek.’ Hooymaayer knikt: ‘Iedereen is ontspannen, ze staan allemaal met hun handen in hun zakken te kijken naar wat zich links buiten beeld afspeelt.’
‘De ambulances staan keurig op een rij en zijn blinkend opgepoetst,’ ziet Hooymaayer. ‘Op de motorkap van de eerste ambulance is zelfs de weerspiegeling te zien van de man rechtsvoor.’ De populaire televisiearts redeneert verder: ‘Dat is de chauffeur van de luxe wagen van een hoge piet die tussen de eerste wagen en de rij ambulances staat. Vormen de mensen op de foto een ontvangstcomité?’
‘Het ambulancepersoneel is dan wel ontspannen,’ besluit Jop de Vries, ‘maar het is wel voltallig uitgerukt. Daarom denk ik aan de terugkeer van het Amerikaanse ambassadepersoneel dat in 1979 in Teheran werd gegijzeld. De broeders staan klaar om alles wat kan gebeuren te ondervangen.’
Sjoukje Hooymaayer graaft voor de laatste keer in haar geheugen, maar komt er niet uit: ‘Het kan de vliegtuigkaping zijn door radicale Palestijnen in 1976 in Entebbe. Maar daarvan herinner ik me dat het vliegveld in Tel Aviv één grote schuimende massa was. Zien we hier dan wellicht het KLM-toestel dat in de jaren zeventig werd gekaapt, en toen dagen in het Middellandse-Zeegebied heeft rondgevlogen?’



Uitleg: 19 februari 1988. Op Schiphol komt de eerste ‘gipsvlucht’ aan met gewonde wintersporters. Een lange rij ambulances wacht op hun komst.

 

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.