Home Babyjurk van parachute

Babyjurk van parachute

  • Gepubliceerd op: 23 jun 2009
  • Update 25 mei 2023
  • Auteur:
    Marieke Prins

Op een billboard drinkt een lachende jongen Coca-Cola. Zijn gestippelde sjaaltje wappert in de wind. Het is een foto op de tentoonstelling Gewoon de jaren ’40. Op een andere foto voeren Duitse soldaten duiven in een park. Gewone taferelen? Niet helemaal. Het duiven voeren gebeurt twee dagen na het bombardement op Rotterdam. Het Coca-Cola-billboard zal snel verboden worden als Duitsland en de Verenigde Staten elkaar de oorlog verklaren. Bovendien staat er behalve ‘Hé dat smaakt’, op het affiche ook gekalkt: ‘ Engeland wint’, en: ‘OZO’ – Oranje Zal Overwinnen.

Kan dat eigenlijk wel, een tentoonstelling over de ‘gewone’ jaren veertig in Nederland? Hoeveel is er eigenlijk ‘gewoon’ in dat decennium? Dit spanningsveld proberen de tentoonstellingsmakers op te lossen door te beginnen met een overzicht van de politieke gebeurtenissen. Eén wand behandelt thema’s als oorlog en bevrijding, Indië en de Oranjes. Hitler, Stalin en een broodmager jongetje uit de hongerwinter hangen er, en een affiche van de film De eeuwige Jood.

De rest van de tentoonstelling gaat niet meer over de grootste schurken en helden, en ook niet meer over de ergste slachtoffers, maar over de doorsnee-Nederlanders. Maar ook zij leefden natuurlijk onder de bezetting. Hoe vreedzaam was hun dagelijks leven dus?

De minst door de oorlog geraakte ruimte op de expositie is die met het thema Thuis. Het jaren-veertig-interieur bevat bruine fauteuils, een bruinig tafelkleed, en een grote radio. Het enige wat aan de oorlog doet denken is één foto uit een fotoboek op tafel uit 1947. Daarop staan kogelgaten.

Ook de ruimte over kleding ziet er eigenlijk gezellig uit. Modellen uit een damesblad tonen japonnen en mantels. Een lief blauw babyjurkje hangt naast een snoezig roze babyjasje. Maar als je goed kijkt, zijn er lappen op de jurken gestikt. Het jasje en het jurkje zijn uit een deken en een parachute gemaakt. Want textiel was op de bon.

Op de afdeling Voedsel demonstreert een vrouw op een foto een hooikist – een kist met hooi, waarin aardappels of rijst konden garen. Het is een still uit een instructiefilm. Huisvrouwen moesten leren koken met weinig brandstof. Een foto van een gaarkeuken: mannen in overall kieperen teilenvol aardappels in manshoge glimmende ketels. Op die ernaast groeit graan op het platgebombardeerde Weena in Rotterdam.

Herkennen de bezoekers iets van vroeger in de foto’s? Ze laten niks merken, maar lezen geconcentreerd de bordjes. Degenen die deze tijd hebben meegemaakt zullen ook vast veel missen. De expositie heeft namelijk streng alleen de meest beeldende foto’s uitgekozen en uitvergroot. In het onderdeel Fotografie komen ook wat ‘gewone’ kiekjes aan bod, vergezeld van persoonlijke verhalen. Op een ervan houden een man en een vrouw elkaars hand vast. Het zijn de broer en de moeder van de eigenaresse van de foto. Toen die gemaakt werd, vertelt ze, werd het Wilhelmus gespeeld, want de broer was net terug uit Duitsland. ‘Dat was de echte bevrijding.’

Heel ongewoon dus, het leven van ‘gewone’ mensen in de jaren veertig. Ook na de oorlog was er nog lang schaarste. De prettig overzichtelijke tentoonstelling toont fraai hoe drama en het alledaagse door elkaar liepen. Eén minpuntje: de teksten bij sommige foto’s zijn soms wat gewild losjes. Maar al met al is Gewoon de jaren ’40 een geslaagde opvolger van de exposities Knus. De jaren ’50, en Wauw! Nederland in de jaren’70.

Gewoon de jaren ’40 Tot en met 4 januari. Noord-Brabants Museum, Verwersstraat 41, ’s-Hertogenbosch. Open: di-vr 10-17 uur, za, zo 12-17 uur. Info: 073-68 77 877 of www.noordbrabantsmuseum.nl.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Loginmenu afsluiten