Home Beeld en Geluid opent nieuwe topattractie

Beeld en Geluid opent nieuwe topattractie

  • Gepubliceerd op: 14 jul 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Gerard van der Waal

Begin december opent het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid (BENG) de ‘Beeld en Geluid Experience’, een publieksattractie in het Media Park in Hilversum.

Het instituut beheert als nationaal audiovisueel archief een dagelijks groeiende collectie van radio- en televisieprogramma’s, films en muziek. Met de nieuwe publieksopstelling wordt de collectie voor iedereen toegankelijk. Bij binnenkomst kan het publiek naam en geboortedatum opgeven.
Vervolgens krijgt de bezoeker een ring met die gegevens. In de ruimte van de Beeld en Geluid Experience zijn lasers verwerkt die reageren op de ring. Hierdoor krijgt de bezoeker bijvoorbeeld een compilatie te zien van kinderprogramma’s uit zijn eigen jeugd. Als hij meer van een bepaald programma wil zien, kan hij dat later bekijken in de Medialounge.

‘Het is allemaal cultureel erfgoed, van Bert Haanstra tot GTST,’ merkt Pieter van de Heyden, sectormanager van de Beeld en Geluid Experience op. Deze grote veelzijdigheid van de collectie biedt unieke mogelijkheden. De publieksopstelling is, volgens geestelijk vader Van de Heyden, dan ook geen tentoonstelling, maar een ervaring: ‘De nadruk ligt op interactiviteit, het publiek kiest zelf wat het ziet.’

Hiermee onderscheidt de Beeld en Geluid Experience zich van opstellingen in normale musea en archieven. Er zijn vijftien verschillende themapaviljoenen. ‘Een verstokte Nederland 3-kijker zal het bijvoorbeeld uitstekend naar zijn zin hebben in het paviljoen “Macht en media”, maar zit niet te wachten op het Sterrenshow-paviljoen. Iemand die echter graag naar Katja Schuurman kijkt, zal het daar juist lang uithouden.’

Door concentratie op de interesses van de bezoeker meent Van de Heyden meer diepgang te kunnen bieden. Bovendien heeft dit volgens hem het voordeel dat het instituut niet al te veel drammerigheid uitstraalt: ‘Zo verbeteren we aspecten die musea niet populair maken bij bepaalde bevolkingsgroepen.’ Het instituut verwacht jaarlijks dan ook zo’n 150.000 bezoekers – dat is net zoveel als het Amsterdamse Tropenmuseum.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Loginmenu afsluiten