Home Een brief van admiraal Nelson

Een brief van admiraal Nelson

  • Gepubliceerd op: 26 sep 2011
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maarten Muns

Voor Nederlandse begrippen heeft de verbouwing van het Amsterdamse Scheepvaartmuseum niet eens bijzonder lang geduurd. Ruim vier jaar nadat de laatste bezoekers het pand begin 2007 moesten verlaten zal het museum op 2 oktober weer zijn deuren openen. Het gebouw uit 1656 is grondig onder handen genomen.

Bij een vernieuwd museum hoort ook een vernieuwde website. Wat heeft het Scheepvaartmuseum ervan gemaakt? En onze oude rivaal ter zee, Engeland? Hoe ziet de site van hun maritiem museum eruit?

Een historisch museum dat met zijn tijd mee wil gaan kan niet zonder een overzichtelijke en informatieve website. Dat de makers van de nieuwe site van het Scheepvaartmuseum dat uitstekend begrepen hebben blijkt direct bij de eerste aanblik. Centraal op de site staat het nieuws over de verbouwing en de aanstaande opening. Door de vernieuwing van het gebouw centraal te stellen krijgt de website een aangename dynamiek. Prachtige foto’s van met name de overkoepeling van de historische binnenplaats van het zeventiende-eeuwse ‘’s Lands Zeemagazijn’ maken nieuwsgierig naar wat het museum inhoudelijk te bieden heeft.

Deze verse nieuwsgierigheid wordt gelukkig snel bevredigd. Iets naar beneden staat te lezen dat het Scheepvaartmuseum maar liefst twaalf nieuwe tentoonstellingen biedt. Zoals ook al bij een modern historisch museum past is er voor elk wat wils.

Kinderen kunnen op een persoonlijke manier kennismaken met de Nederlandse maritieme geschiedenis in de tentoonstelling Zie je in de Gouden Eeuw. Veelbelovend zijn ook de thematentoonstellingen over globes en navigatie-instrumenten. De bijbehorende foto’s lichten alvast een tipje van de sluier op. Ze prikkelen opnieuw de nieuwsgierigheid – je zou er best meer willen zien. Maar de ware schoonheid van de nieuwe tentoonstellingen wordt bewaard voor de bezoeker.

Ruimte voor inhoudelijke verdieping is er onder het kopje ‘Kenniscentrum’. Onder verschillende thema’s staan mooi geïllustreerde achtergrondartikelen overzichtelijk gegroepeerd. Ook geeft het museum uitgebreide informatie over het onderzoek dat het doet naar zijn eigen collectie. Het is vermakelijk om te lezen over de opkomst van de georganiseerde watersport in Nederland. Wist u bijvoorbeeld dat Amsterdam al in 1622 een heuse jachthaven had? Dat was toen uniek in de wereld.
Onze oude rivaal Engeland heeft een ministens zo rijke scheepvaartgeschiedenis. Het National Maritime Museum is gevestigd in Greenwich, dat altijd het zenuwcentrum van de Britse scheepvaart is geweest. Op de website van het Maritime Museum wordt direct duidelijk dat deze vele malen meer informatie bevat dan die van het Scheepvaartmuseum.

Onder het kopje ‘Collection’ krijgt de bezoeker alvast een voorproefje van wat het museum aan historische voorwerpen te bieden heeft. Maandelijks lichten de makers van de website objecten uit het museum toe. Deze maand bijvoorbeeld een originele brief van admiraal Nelson.

Ook leuk is de ‘Curator’s pick’, een rubriek waarin een curator van het museum een kort verhaal vertelt aan de hand van een aantal voorwerpen uit de collectie. Zo staat er een mooie collectie achttiende-eeuwse scheepsmodellen online. De modellen waren speciaal gemaakt voor koning George III, om meer interesse in scheepvaart bij hem te wekken.

In tegenstelling tot de website van het Scheepvaartmuseum, is het op deze Britse maritieme website mogelijk te verdwalen in de uitgebreide collectie. En dat is nog aangenaam ook.

www.hetscheepvaartmuseum.nl
http://www.nmm.ac.uk/

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten