Home Het spook van de opera

Het spook van de opera

  • Gepubliceerd op: 14 dec 2011
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Margreet van Muijlwijk

De Brusselse Muntschouwburg brengt in coproductie met de Parijse Opéra Comique een nieuwe uitvoering van de opera La Muette de Portici van Daniel Auber en Eugène Scribe. In april 2012 vindt in Parijs de première plaats, maar de opera is nog niet geprogrammeerd in Brussel. Dat wekt in België bevreemding. ‘De Stomme van Portici’ speelt namelijk een grote rol in de herinnering aan de Belgische Opstand van 1830.

Dagblad De Morgen kopte afgelopen april: ‘Vrees voor rel houdt De Stomme van Portici weg van Brussel.’ De krant stofte het oude scheppingsverhaal van België weer eens af. Volgens dat verhaal was het de opvoering van deze opera op 25 augustus 1830 in Brussel die de volksopstand tegen koning Willem I deed ontbranden.

De opera speelt zich af tegen de achtergrond van een opstand van Napolitaanse vissers tegen het Spaanse bewind in 1647. Opgehitst door de aria Heilige vaderlandsliefde, geef ons onze moed en trots terug zou een deel van het publiek ‘Vive la liberté!’ roepend naar buiten zijn gehold. Dat was het begin van het oproer dat zou leiden tot de afscheiding van België van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

De Morgen vroeg zich af of de directie van de Muntschouwburg de opera soms niet had geprogrammeerd uit angst voor Vlaams protest. In 2005 verstoorden Vlaamse nationalisten een opvoering van dezelfde opera door De Vlaamse Leeuw te zingen. Een geërgerde recensent verweet de actievoerders toen een gebrek aan historisch besef. Hij adviseerde toekomstige opvoeringen van De Stomme te voorzien van een geschiedkundige bijsluiter.

De Gentse historicus Helmut Gaus heeft aan het licht gebracht dat de straatgevechten in 1830 helemaal niet werden uitgelokt door de deftige operabezoekers, maar door knokploegen van buitenaf. De schermutselingen waren zorgvuldig geregisseerd door enkele Waalse republikeinen onder aanvoering van Alexandre Gendebien, die aanvankelijk aansluiting bij Frankrijk wilden. Frankrijk had daar echter geen oren naar. De onafhankelijkheid van België was, zoals historicus Marc Reynebeau het betitelt, daardoor slechts een noodgedwongen plan B.

De operaversie van de Belgische revolutie werd vervolgens in omloop gebracht als een overzichtelijk en romantisch stichtingsverhaal. Als De Stomme van Portici ergens voor staat, is het de mythomane kanten van het nationalisme.

Volgens de directie van de Muntschouwburg ontbreekt het De Stomme aan actualiteitswaarde en zal de opera zeker niet voor 2015 in Brussel te zien zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
De Pest in de Middeleeuwen
De Pest in de Middeleeuwen
Podcast

Kunnen middeleeuwers ons helpen bij de problemen van nu?

Hoe gingen de mensen in de Middeleeuwen om met natuurrampen? Met conflict? Met polarisatie? Het is niet de eerste periode waar je aan denkt als je lessen voor het heden wilt trekken uit de geschiedenis. Toch valt er wel degelijk wat te leren van de middeleeuwers, menen een aantal mediëvisten in Het ministerie van Middeleeuwse zaken....

Lees meer
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten