Home Signalementen (film)

Signalementen (film)

  • Gepubliceerd op: 02 jul 2012
  • Update 07 apr 2020

 

Mein Kampf
Urs Odermatt
De Filmfreak, € 14,99

De Oostenrijkse speelfilm Mein Kampf voert de jonge Hitler op als een schreeuwlelijk, die in Wenen toelatingsexamen voor de kunstacademie komt doen. Hij woont in een pension, met als huisgenoten een Joodse kok en een Joodse schrijver. Hitler heeft al zo’n zware racistische tik van de molen dat zelfs de theologie van hem een racistische make-over krijgt: Adam en Eva zijn uit het paradijs verdreven, omdat zij niet zuiver omsprongen met hun ras.

Inderdaad: Mein Kampf is de verfilming van George Tabori’s gelijknamige toneelklucht uit 1987. Het stuk was toen controversieel, omdat sommigen meenden dat om Hitler niet gelachen mag worden. In de verfilming valt overigens weinig te lachen. Dat komt doordat regisseur Urs Odermatt niet voluit voor het groteske durft te gaan, waardoor de film een onbevredigende mengeling is van realisme en klucht.

Abraham Lincoln, Vampire Hunter
Timur Bekmanbetov
Vanaf 2 augustus in de bioscoop

Het geschikt maken van historische personages voor smeuïg drama, waarbij inzicht in het verleden niet de eerste prioriteit is van de makers, is in de televisie- en filmwereld inmiddels een geaccepteerde praktijk. Zie The Tudors, Spartacus en Borgia. Een stap verder gaat het om een historisch personage op te voeren in een verzonnen werkelijkheid, door feiten met heel veel fictie te vermengen. Het doel? Eh… dat moet u de makers vragen.

Of de 3D-Hollywood-film Abraham Lincoln, Vampire Hunter een nieuwe trend in gang zet, zullen we snel weten, maar de film is op voorhand curieus. In de verfilming van een fictieve biografie van Lincoln hoort de latere Amerikaanse president in zijn jeugd van zijn vader dat vampiers echt bestaan. Als hij president is, komt hij erachter waar hij ze moet zoeken: het zijn de slavenhouders in het Zuiden, die zich voeden met het bloed van slaven. Om de vampiers uit te roeien begint Lincoln een oorlog tegen het Zuiden.

Op internetfora in het Amerikaanse Zuiden protesteert men alvast hevig tegen de film. ‘Veel mensen zien ons zuiderlingen het liefst dood.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
Loginmenu afsluiten