Home ‘Alle 18-jarigen moeten een boek over de Nederlandse geschiedenis krijgen’

‘Alle 18-jarigen moeten een boek over de Nederlandse geschiedenis krijgen’

  • Gepubliceerd op: 14 nov 2017
  • Update 13 okt 2022
  • Auteur:
    Martin Sommer, Beatrice de Graaf en Felix Klos
‘Alle 18-jarigen moeten een boek over de Nederlandse geschiedenis krijgen’

Drie experts discussiëren over de stelling ‘Alle 18-jarigen moeten een boek over de Nederlandse geschiedenis krijgen’.

Martin Sommer

‘Mijn reactie op de stelling is een volmondig “ja”. Sowieso zou het een goed idee zijn alle 18-jarigen een boek aan te bieden, gelet op hoe weinig boeken deze jongeren nog lezen. Maar een boek over de geschiedenis van Nederland zou natuurlijk helemaal mooi zijn. De geschiedenis is namelijk datgene wat ons bindt, zoals de VU-historicus Arie van Deursen het ooit verwoordde. Een inspirerende nationale geschiedschrijving kan een tegenwicht bieden tegen alles wat ons op dit moment splijt.

Bovendien is zo’n boek er al! In 2012 heb ik voor de Maand van de Geschiedenis een boekje geschreven waarin tien Nederlandse helden worden geportretteerd onder de titel Wat een held!. Aan de hand van deze historische personalities, van de Bataafse opstandelingenleider Julius Civilis tot Johan Cruijff, wordt hierin de Nederlandse geschiedenis beschreven.

In de Gouden Eeuw werd de Opstand tegen Filips II door bestuurders gerechtvaardigd door naar het voorbeeld van Julius Civilis te verwijzen. En ook nu bestaat er grote behoefte aan een historisch verhaal dat ons bestaan als zelfstandige natie rechtvaardigt. Daarbij hebben we het geluk een Vader des Vaderlands te hebben die stond voor eenheid in verscheidenheid en voor de vrijheid van gedachte. En die in verzet kwam tegen de onderdrukking door vreemde mogendheden.’
 

Beatrice de Graaf

‘Boeken die onderdanen van hun heersers als verplichte lectuur overhandigd krijgen, zijn doorgaans niet zo gezellig. De arme Turkmenen moesten jarenlang verplicht een soort mengvorm tussen de Koran en de autobiografische ontboezemingen van hun leider met zich meedragen. Scholieren in de DDR kregen bij hun Jugendweihe, een soort communistische belijdenis, een platenboek cadeau met daarin onder meer veel succesverhalen van communistische kosmonauten.

En wat te denken van het nationaal-socialistische geschiedenisboek Wehrwolf, over de boerenopstand in de Dertigjarige Oorlog – verplichte lectuur voor de Hitlerjugend? Dergelijke dictatoriale curricula reduceerden de lezer tot onderdaan en stopten hem in een mal van onderwerping aan het staats- en partijgezag. Als de geschiedenis ons iets dient te leren, dan dát toch niet.

Tegen de achtergrond van hedendaags alarmisme en populisme is het daarentegen prima om historisch perspectief te bieden. Maar laat dat perspectief alsjeblieft net zo divers en veelkleurig zijn als de samenleving die we met z’n allen voor ogen hebben. Laat de scholen, steden of provincies daarom in overleg zelf een mooi boek uitkiezen. Of dat nu Volk in verwarring is, over de manier waarop de Reformatie lokaal werd beleefd, een historische biografie of een historisch correcte avonturenroman – dat maakt niet uit. Als er maar gelezen wordt!’
 

Felix Klos

‘Het functioneren van onze democratie is afhankelijk van goed geïnformeerde, geïnteresseerde en mondige burgers. Het geschiedenisonderwijs zou daaraan een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Maar dan moet er wel op jonge leeftijd mee worden begonnen, en dient het leerproces vervolgens op alle onderwijsniveaus te worden voortgezet. Een eerlijke, leesbare en rijk geïllustreerde bundeling van verhalen uit de Nederlandse geschiedenis voor alle 18-jarigen zou dan de kers op de taart van ons geschiedenisonderwijs zijn.

De Canon van Nederland, die nog maar tien jaar geleden is samengesteld in opdracht van de Nederlandse staat, biedt een uitstekend inhoudelijk vertrekpunt. Elke vijf jaar zou een commissie van historici zich kunnen buigen over de laatste ontwikkelingen. Zo zouden bijvoorbeeld de bevindingen van het NIOD-onderzoek naar dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië al snel in een nieuwe editie kunnen worden opgenomen.

Zo’n geschiedenis mag zich natuurlijk niet beperken tot gebeurtenissen op het eigen grondgebied. Zo draagt meer kennis van de wortels van de naoorlogse Europese eenwording bij aan een beter begrip van onze veranderende Unie en de plek van Nederland in de wereld. Zolang we blijven uitgaan van voortdurende zelfreflectie en wars blijven van nationalistische emotie, kan een dergelijk boekproject een verrijking zijn voor onze samenleving en democratie.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 11 - 2017

Nieuwste berichten

Piraat Henry Every
Piraat Henry Every
Artikel

Amerikaanse piraten maakten de Rode Zee onveilig en werden schatrijk

Eind zeventiende eeuw was een carrière als piraat in steden als New York en Boston breed geaccepteerd. De Britse regering liet dat toe – tot haar eigen handelsbelangen in het gedrang kwamen. Maar tegen die tijd hadden piraten al hun stempel op de samenleving gedrukt.   In oktober 1694 verscheen in de ruw geplaveide straten van New York, dat toen nog amper 4000 zielen herbergde, een...

Lees meer
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Artikel

Stalin hongerde de Oekraïners uit om hun verzet te breken

In 1932 wilde Jozef Stalin het tegendraadse Oekraïne voor eens en voor altijd omvormen tot voorbeeldige Sovjetrepubliek. Zijn methode? Een combinatie van zuiveringen en een door mensenhanden veroorzaakte hongersnood. ‘Ik herinner me een moeder die meer op een schaduw leek dan op een mens. Ze stond langs de kant van de weg en haar broodmagere...

Lees meer
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
Loginmenu afsluiten