Home De stelling

De stelling

  • Gepubliceerd op: 08 jul 2009
  • Update 02 mei 2023
  • Auteur:
    Maurice Blessing

Anton van Hooff:
‘Er is geen belachelijker lied dan het Wien Neêrlands bloed dat lange tijd als ons volkslied fungeerde. Het bezingt de zuiverheid van het bloed dat “van vreemde smetten vrij door de ad’ren stroomt”. Maar als het ergens een ratjetoe van genen is, dan wel in de delta van Rijn, Maas en Schelde waar van alles is aangeslibd.

Het geeft te denken dat je trots zou moeten zijn op uitwendigheden als ras en land. Natuurlijk bestaat er zoiets als identificatie met de Heimat, een veel beter woord dan “vaderland”. Die Heimat of “bakermat” omvat diverse sferen: je ouderlijk huis, straat, buurt, wijk, geboorteplaats, provincie, land en werelddeel. Waarom het land meer loyaliteit zou moeten opeisen dan die andere Heimaten ontgaat me geheel. Het enige wat ons Nederlanders onderscheidt van het buitenland is de Nederlandse taal, en die delen we dan nog met de Vlamingen.
Bovendien schaam ik me er tegenwoordig in het buitenland voor Nederlander te zijn. De laatste keer dat Nederland internationaal gunstig in het nieuws kwam was in april 2002, toen Nederland euthanasie wettelijk sanctioneerde. Sindsdien komen “wij” alleen in het nieuws als moskeeverbranders, verbanners van Hirsi Ali en gekken die een partij voor de dieren in het parlement halen.’

Ruth Oldenziel:
‘Na de Tweede Wereldoorlog waren er in de Verenigde Staten allerlei initiatieven om Amerikanen te stimuleren trots te zijn op hun geschiedenis en identiteit. Zo initieerde de Amerikaanse overheid tussen 1947 en 1949 een reizende tentoonstelling, de zogenaamde Freedom Train. Hierin werden de belangrijkste documenten uit de Amerikaanse geschiedenis getoond, van de originele grondwet en onafhankelijkheidsverklaring tot de beroemde vlag van Iwo Jima. Deze en vele andere initiatieven beleefden hun hoogtepunt tijdens de Koude Oorlog, toen de loyaliteit van het Amerikaanse volk voor velen ter discussie stond.
Dit geeft aan dat de nadruk van politici op nationale verbondenheid vooral voorkomt als men – een deel van – de eigen onderdanen niet meer vertrouwt. De leus “trots zijn op Nederland” is feitelijk welbegrepen codetaal. Het suggereert insluiting van alle Nederlanders, zolang zij zich maar zouden willen inspannen om Nederlander te zijn. Maar door Verdonks optreden in onder meer de affaire rond de dubbele paspoorten, weten we dat ze in werkelijkheid een groep Nederlanders wil uitsluiten.
Identificatie met onze nationale symbolen leidt bovendien niet automatisch tot een volledig gerespecteerd staatsburgerschap, zo leert de geschiedenis ons. De Nederlandse Joden waren voor de Tweede Wereldoorlog zeer Oranjegezind; dit heeft hen echter geen enkele bescherming opgeleverd.’

James Kennedy:
‘Ik kan me voorstellen dat, op bepaalde momenten van de geschiedenis, gepaste trots op het eigen land een bevolking vooruit kan helpen. Zo heeft de nationale trots binnen de Baltische staten bijgedragen aan de beëindiging van de onderdrukking door het Sovjetrijk en de totstandkoming van onafhankelijke republieken. De nationale trots heeft in dat geval een positieve inhoud: er zit een programma van emancipatie in.
Zo was het ook begrijpelijk, en niet alleen benauwend, dat er in het Nederland van na ’45 een sterk oranjegevoel heerste. Het hielp de bevolking er weer bovenop te komen. Ook het soms irritante, want vaak zelfgenoegzaam uitgedragen, gevoel van eigenwaarde van Nederlanders in het meer recente verleden – het idee van “wat hebben wij het in Nederland toch goed voor elkaar” – leidde tot het positieve idee dat Nederland de wereld iets te bieden had. Daardoor ontstond er een open houding tegenover Europa en de rest van de wereld.
Maar bij de nationale trots die Rita Verdonk voor ogen staat zie ik die constructieve inhoud niet. Die slaat vooral aan bij mensen die onzeker zijn over de toekomst. De nationale trots van haar “beweging” leidt tot het soort nationalisme dat niets positiefs te bieden heeft aan de buitenwereld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Marshalls dragen een Vietnamdemonstrant weg.
Nieuws

Ouders tipten de FBI over hun eigen kinderen

Amerikaanse ouders in de jaren zestig vroegen de FBI om hun politiek geëngageerde kinderen in de gaten te houden. Historicus Aaron G. Fountain Jr. heeft hiervoor bewijs gevonden in de archieven van de veiligheidsdienst. Middelbare scholieren, geïnspireerd door de burgerrechtenbeweging en de studentendemonstraties tegen de Vietnamoorlog, stichtten halverwege de jaren zestig jongerenorganisaties. Zij waren tegen...

Lees meer
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Michael Shannon als president James Garfield in Death by Lightning
Recensie

Nieuwe Netflix-serie over vergeten aanslag op een Amerikaanse president

Iedereen weet dat Abraham Lincoln in 1865 werd vermoord. Vrijwel vergeten is dat zestien jaar later weer een Amerikaanse president werd neergeschoten. De uitstekende Netfix-serie Death by Lightning haalt de aanslag op James Garfield uit de vergetelheid. Slechts zes maanden was de 49-jarige Garfield in 1881 president toen hij op een treinstation in Washington werd...

Lees meer
Sloppenwijk Groningen
Sloppenwijk Groningen
Nieuws

Nederlanders wilden steeds minder huisgenoten en steeds meer woonruimte

In de jaren zestig woonden er meer mensen in Rotterdam en Den Haag dan nu, blijkt uit een nieuwe tijdlijn van het CBS. Onze huizencrisis heeft ermee te maken dat we de afgelopen eeuwen ruimer zijn gaan wonen, en met minder personen op één adres. In bijna 200 jaar tijd ging Nederland van 418.000 naar...

Lees meer
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Loginmenu afsluiten