Home ‘Zo gelukkig waren de jaren vijftig niet’

‘Zo gelukkig waren de jaren vijftig niet’

Het beeld dat jaren vijftig van de afgelopen eeuw een erg gelukkige periode was, is een onterecht construct van achteraf. Zo meent Annegreet van Bergen, economisch journalist en schrijfster van de bestseller ‘Gouden jaren’. Zij houdt op het Geschiedenis Festival op 7 oktober een lezing over dit thema. ‘We vergeten dat we gelukkiger geworden zijn met allemaal voorzieningen die we nu als vanzelfsprekend beschouwen.’

‘Zo gelukkig waren de jaren vijftig niet’

Bram van der Wilt

Beeldredacteur

Gepubliceerd op: 29 september 2017

Update 2 mei 2023

Waar gaat u het over hebben in uw lezing op het Geschiedenis Festival?
‘Ik haak in mijn lezing aan bij het thema van de Maand van de Geschiedenis, “geluk”. Veel mensen hebben het idee dat in de jaren vijftig geluk zogezegd “nog heel gewoon” was. Dat is volgens mij een grote misvatting. Zo gelukkig waren de jaren vijftig niet. Daar heb ik goede argumenten voor. Het idee van de gelukkige jaren vijftig ga ik onderuit halen.’

Vergeet bijvoorbeeld niet de watersnoodramp in 1953 waarbij tweeduizend mensen zijn omgekomen

Wat is in uw optiek zo bijzonder aan het geluk van de jaren vijftig?
‘Mensen van mijn leeftijd en ouder praten nu veel over vroeger. Zo rond het zestigste levensjaar heeft men vaak de neiging om sentimenteel terug te kijken naar de kinderjaren. De babyboomers kijken nu dus terug naar hun jeugd in de jaren vijftig. Kinderen hebben nou eenmaal vaak een zorgeloos leven, zij delen niet in de zorgen van hun ouders. Vergeet bijvoorbeeld niet de watersnoodramp in 1953 waarbij tweeduizend mensen zijn omgekomen. Nederland heeft toen een enorme ramp meegemaakt, iets wat je je nu niet meer kunt voorstellen. Dankzij de deltawerken en ruimte voor de rivier, iets wat enorm veel geld heeft gekost, hoeven wij ons nu niet meer druk te maken om de “strijd tegen het water”.’

‘Ook ga ik het hebben over de Koude Oorlog. Daarvan kunnen we nu ginnegappend vaststellen dat het goed is afgelopen, maar destijds was men doodsbang. Ik denk niet dat mensen ongelukkig waren, veel dingen wist je niet beter.’
https://www.historischnieuwsblad.nl/nl/artikel/6976/wie-had-schuld-aan-de-koude-oorlog.html

Twintig jaar geleden was het beeld van de jaren vijftig nog vreselijk

Door een verdraaid jeugdsentiment hebben wij een onterecht beeld van de jaren vijftig als een gelukkige periode.
‘Juist. Twintig jaar geleden was het beeld van de jaren vijftig nog vreselijk. Toen zag men het nog als een bekrompen tijd, en dat was het ook. Vrouwen moesten bijvoorbeeld na hun huwelijk stoppen met werken. Dan waren ze ook handelingsonbekwaam. Ze waren tweederangsburgers, zo leuk was dat niet.
Volgens mij heeft elke periode zijn schaduwkanten. In de jaren zeventig begonnen we bijvoorbeeld de negatieve kant van de economische groei te merken. Geluk van de jaren vijftig is een construct van achteraf, gebaseerd op kinderlijke onbekommerdheid.’

We zijn gelukkiger geworden met allerlei voorzieningen die nu vanzelfsprekend zijn

Dus er is toch niet zo veel reden om terug te verlangen naar vroegere tijden?
‘Sterker nog, als we er rationeel over nadenken kiezen we ervoor om in de huidige tijd te leven. We zijn gelukkiger geworden met allerlei voorzieningen. Je hoeft tegenwoordig maar de thermostaat op te draaien om het behaaglijk warm te krijgen. Vroeger moest mijn moeder ’s ochtends in de kou uit bed om de kolenkachel die ‘s nachts op een laag pitje had gestaan op te rakelen en er kolen bij te doen. Dan was het alleen in de woonkamer warm, iedereen kleedde zich aan bij de kachel. Eén keer in de week ging je in bad. Als ik mag kiezen vind ik het toch wel lekker om iedere dag even onder de douche te gaan. De luxe went. Toen wij voor het eerst centrale verwarming kregen, wisten we niet wat ons overkwam. Tegenwoordig zijn alle Nederlandse badkamers verwarmd, we weten niet meer beter.’

‘Maar denk ook aan universele gezondheidszorg, nog iets wat vanzelfsprekend is geworden. Ik moet altijd lachen om mensen die een zogenaamd “oer-dieet” volgen. Dat doet me denken aan een strip van Neanderthalers die zich afvragen hoe het kan dat ze niet ouder dan dertig worden, terwijl ze toch alles biologisch eten en alleen maar schone lucht ademen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel lees je historische achtergronden bij het nieuws van nu. Je leest al vanaf €4,99 per maand.

Nieuwste berichten

Het reisgezelschap van Dirk de Graeff van Polsbroek tijdens de beklimming van de vulkaan Fuji, 1867. Foto door Felice Beato.
Het reisgezelschap van Dirk de Graeff van Polsbroek tijdens de beklimming van de vulkaan Fuji, 1867. Foto door Felice Beato.
Beeldessay

Hoe het Westen het ‘exotische’ Japan omarmde

Eeuwenlang hadden Japan en de westerse wereld nauwelijks contact. Toen daarvan weer sprake was leidde dat tot aanvaringen, maar ook tot wederzijdse fascinatie. Op 8 juli 1853 verschenen vier zwaarbewapende Amerikaanse oorlogsschepen in de baai van Edo. Commodore Matthew Perry dwong de Japanse regering zo om na eeuwen van isolatie de grenzen te openen voor...

Lees meer
Het eerste homohuwelijk wordt in het stadhuis van Amsterdam voltrokken, 1 april 2001.
Het eerste homohuwelijk wordt in het stadhuis van Amsterdam voltrokken, 1 april 2001.
Recensie

De homo-emancipatie stopte door ‘links’

Hoe is de homo-emancipatie in Nederland de afgelopen vijftig jaar verlopen? En hoe kan het dat die is gestagneerd? Coos Huijsen en Geerten Waling onderzoeken het in Roze draad. Op 30 maart 1976 kwam Coos Huijsen (1939) publiekelijk uit de kast en werd hij de eerste openlijk homoseksuele parlementariër ter wereld. Hij schreef erover in...

Lees meer
Italiaanse voetballers brengen de fascistische groet aan het begin van de WK-finale in 1934.
Italiaanse voetballers brengen de fascistische groet aan het begin van de WK-finale in 1934.
Artikel

Het WK voetbal was reclame voor de fascistische dictator Mussolini

Mensenrechtenorganisaties waarschuwen dat het WK voetbal een propagandastunt voor Donald Trump zal worden. Net zoals het toernooi van 1934 was voor Benito Mussolini, de fascistische dictator van Italië. Het wereldkampioenschap voetbal gaat zelden alleen om het balletje. Het grootste sportevenement ter wereld biedt het gastland een geweldig platform om zich in de kijker te spelen...

Lees meer
Cover Iran minispecial
Cover Iran minispecial
Nieuws

Download de digitale minispecial over Iran

Hoe kon Iran, een land dat ooit flirtte met democratie, uitgroeien tot de islamitische republiek die het vandaag is? En hoe zijn de verhoudingen tussen Iran en de Verenigde Staten zo explosief geworden? Je leest er alles over in de gratis digitale special Iran: vermalen tussen ayatollahs en Amerika. In deze gratis special:

Lees meer
Loginmenu afsluiten