Home Holland-Amerika Lijn: volle kracht vooruit

Holland-Amerika Lijn: volle kracht vooruit

  • Gepubliceerd op: 18 apr 2023
  • Update 12 aug 2024
  • Auteur:
    Bram van der Wilt en Mirjam Janssen
Holland-Amerika Lijn: volle kracht vooruit

Waarom nu?

Onderzoekers waarschuwen dat cruiseschepen twee keer groter zijn dan in 2000 en een steeds grotere last zijn voor het klimaat.

Jarenlang is de Holland-Amerika Lijn een symbool van trots en vooruitgang. Miljoenen passagiers reizen op de luxueuze schepen van deze reder. Maar rond 1970 komt de klad erin.

Dit artikel krijgt u van ons cadeau

Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en ontvangt u exclusieve nieuwsbrieven. U kunt de eerste maand onbeperkt lezen voor € 1,99. Sluit hier een abonnement af en u heeft direct toegang.

Miljoenen toeristen maken graag een tocht over zee. Dat is al zeker een eeuw zo. De Holland-Amerika Lijn speelt in de jaren dertig in op de hang naar luxe en ontspanning door met een fraai passagiersschip te komen: de Nieuw Amsterdam II, waar plaats is voor 1220 passagiers, verdeeld over drie klassen. Het interieur is elegant. Het eersteklas restaurant heeft een plafond bekleed met Marokkaans leer en pilaren bedekt met bladgoud. Ook is een van de twee zwembaden met Delfts blauw betegeld.

Tewaterlating van de Nieuw Amsterdam in 1937. Duizenden mensen komen het pronkstuk van de rederij bekijken.

Koningin Wihelmina houdt het schip in 1937 ten doop. Maar het bedrijf is niet met cruises begonnen. Als Antoine Plate en Otto Reuchlin in 1873 de NV Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij (NASM) opzetten, hebben ze als eerste klanten vooral landverhuizers. Tienduizenden passagiers, vaak van Oost-Europese afkomst, maken gebruik van de verbinding tussen Rotterdam en New York om aan de overkant van de Atlantische Oceaan een nieuw leven te beginnen. De verbinding gaat in de volksmond de Holland-Amerika Lijn heten.

Luieren op het dek van de SS Rotterdam. De HAL richt zich steeds meer op toeristen in plaats van op landverhuizers.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog krijgen de schepen van de HAL een nieuwe taak. Ze gaan voor de geallieerden voorraden en troepen vervoeren – in totaal 350.000 soldaten. Dat is niet zonder gevaar, de reder verliest verschillende schepen en 165 bemanningsleden. In de wederopbouwjaren vervoert de HAL honderdduizenden Nederlanders die emigreren naar de VS, maar ook naar Canada en Australië.

Poster voor de Nieuw Amsterdam.

Daarna wordt de cruisevaart de belangrijkste bron van inkomsten. De reizen worden steeds langer. Zo doet de SS Rotterdam in 49 dagen zestien havens in Midden- en Zuid-Amerika aan. Verder is er een viercontinentencruise van 75 dagen. En in 1961 volgt de eerste cruise rondom de wereld.

Aan dek spelen de passagiers een soort sjoel met stokken. De schijven moeten volgens een systeem in genummerde vakken terechtkomen.

Het decennium daarop gaat het financieel steeds slechter met de HAL. Nederlands personeel wordt massaal ontslagen en vervangen door goedkopere krachten, vooral uit Indonesië. De band met Nederland verslapt. In 1989 komt de HAL in Amerikaanse handen; dat is het einde van een tijdperk. Er rest nu nog één herinnering aan de gouden jaren: de SS Rotterdam ligt sinds 2008 als drijvende attractie en hotel in de Rotterdamse Maashaven.

Rijke Amerikanen maken in de jaren zestig graag lange reizen met de HAL.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 1-2021

Nieuwste berichten

Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Artikel

In Cambodja is de Rode Khmer nog steeds een open wond

In de jaren zeventig voerde de Rode Khmer een schrikbewind in Cambodja. Deze communisten joegen een kwart van de bevolking de dood in en traumatiseerden de rest. Toch zijn de daders nauwelijks vervolgd.   Voor toeristen die naar Cambodja komen staat het betoverende tempelcomplex Angkor Wat bovenaan het verlanglijstje. Dat ligt nu in de jungle, maar...

Lees meer
Chinese moeder met zoontje
Chinese moeder met zoontje
Artikel

Nederlandse wiskundige bracht China op het idee van eenkindpolitiek

Eind jaren zeventig bepaalde de Chinese overheid dat ouders niet meer dan één kind mochten krijgen. Dat beleid was gebaseerd op wiskundige projecties. Een van de onderzoekers die de Chinezen daarmee liet kennismaken was de Nederlander Geert Jan Olsder. In het voorjaar van 1975 meldde zich een Chinese delegatie bij de Technische Hogeschool Twente. Het...

Lees meer
Loginmenu afsluiten