Home TENTOONSTELLING: Spoorwegmuseum

TENTOONSTELLING: Spoorwegmuseum

  • Gepubliceerd op: 27 aug 2014
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Geertje Dekkers

Is het een museum? Is het een pretpark? Het spoorwegmuseum in Utrecht is wat marketeers een ‘belevenis’ noemen, en de kinderen die er rondlopen vinden het geweldig. Er is een treintje voor de kleinsten en een virtuele achtbaan voor de groteren.

Tussen alle attracties door besteedt het Spoorwegmuseum momenteel ook nog aandacht aan het 175-jarig jubileum van het spoor in Nederland. Op 20 september 1839 opende namelijk de spoorlijn Amsterdam-Haarlem, de eerste in Nederland. In dat kader zijn er maar liefst drie tijdelijke tentoonstellingen.

Langs het spoor. Het fotografische oog van Kees van de Meene is een kleine selectie uit de duizenden foto’s die liefhebber Van de Meene in de tweede helft van de twintigste eeuw maakte van Nederlandse treintrajecten. De foto’s schetsen een mooi tijdsbeeld, maar ze dateren van meer dan een eeuw na de eerste treinrit. Daardoor is niet helemaal helder wat deze opstelling te maken heeft met het jubileum.

Dat is wel duidelijk voor F.W. Conrad, spoorwegpionier, een bescheiden opstelling over de inventieve ingenieur Frederik Willem Conrad (1800-1870), die de drijvende kracht was achter het eerste Nederlandse spoortraject. Hij bouwde stations, ontwierp bruggen en bedacht oplossingen voor de talloze problemen die de opbouw van een treinnetwerk met zich meebracht. Het leven van Conrad stond bol van de mooie verhalen over geldbeluste landeigenaren die hun grond alleen voor de allerhoogste prijs aan de spoorwegmaatschappij wilden verkopen (waardoor Conrad de rails met een flinke bocht om hun bezittingen heen leidde) of over eigenaren van eendenkooien die klaagden over het geluid van voorbijrazende treinen (waartegen Conrad het geluidsscherm bedacht).

De informatieborden op de tentoonstelling vertellen de anekdotes, maar er zijn weinig objecten om het verhaal tot leven te brengen. Daarom moeten bezoekers het doen met veel reproducties, animatiefilmpjes voor kinderen en wat spaarzaam opgestelde originelen. De samenstellers hebben hun probleem vooral opgelost met joligheid. En dus opent de tentoonstelling met een kinderwagen met het bijschrift ‘Over de eerste levensjaren van Conrad is niet veel bekend. Toch heeft uitputtend onderzoek enkele verrassende conclusies opgeleverd. O.a. hebben onderzoekers met zekerheid kunnen vaststellen dat dit niet Conrads kinderwagen is geweest.’

Originele objecten zijn er wel op de derde tentoonstelling, Iconen van het spoor. Daar staat bijvoorbeeld de Catch me who can, de eerste stoomlocomotief die in 1809 mensen vervoerde over rails (een cirkelvormig baantje, maar toch). En de Locomotion No 1, die in 1825 de eerste echte reizigerstrein trok. En een Crampton, ontworpen in 1843, die maar liefst 120 kilometer per uur haalde.

De locomotieven staan in een opstelling in de sfeer van de Londense wereldtentoonstelling van 1851, die getuigde van de razendsnelle modernisering van die tijd. De samenstellers hebben er een soort kermis van gemaakt, inclusief malle acteurs die een wedstrijd organiseren tussen alle locomotieven: welke is de beste? De bedoeling van het geheel lijkt niet helemaal over te komen op de meeste bezoekers, maar gelukkig zijn er de locomotieven zelf, die het verhaal het best illustreren.


Iconen van het spoor
t/m 21 september
Frederik Willem Conrad, spoorwegpionier
t/m 21 september
Langs het spoor. Het fotografische oog van Kees van de Meene
t/m 6 oktober

Het Spoorwegmuseum
Maliebaanstation, Utrecht.
Open: di-zo 10.00-17.00. Tijdens schoolvakanties ook op ma.
Info: 030-230 62 06 of www.spoorwegmuseum.nl

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
Interview

‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’

Donald Trump laat Venezolaanse olietankers in beslag nemen en stelt een ‘volledige blokkade’ in. Historicus Erik de Lange ziet overeenkomsten met twijfelachtige maritieme acties uit het verleden. Venezuela beschuldigt Amerika van piraterij. Heeft het een punt? De Lange: ‘Staatspiraterij is een tegenstrijdig begrip, omdat piraten rovers op zee zijn die handelen zonder goedkeuring van een...

Lees meer
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
Loginmenu afsluiten