Home Te laat voor de revolutie

Te laat voor de revolutie

  • Gepubliceerd op: 13 dec 2021
  • Update 02 mei 2023
  • Auteur:
    Rob Hartmans
Te laat voor de revolutie

Woningnood, werkloosheid en een wapenwedloop. Rond 1980 leek de situatie van jongeren hopeloos. ‘No future!’ krijsten de punkers. Jan Konst beschrijft hoe hij en zijn leeftijdgenoten van de ‘verloren generatie’ hun jeugdjaren beleefden.

‘Op de middelbare school deel ik met mijn klasgenoten het gevoel dat we te laat zijn geboren. Het is als de weemoed bij een circustent die wordt afgebroken. Hadden we niet toch een voorstelling moeten bezoeken? Maar een keuze was er niet. […] We zijn de nakomertjes en moeten het doen met de verhalen van anderen.’

Jan Konst, geboren in 1963, beschrijft hier een gevoel dat veel van zijn generatiegenoten zullen herkennen. In hun jeugd had zich een ware culturele revolutie voltrokken, waren tal van tradities, gezagsverhoudingen, waarden en normen op de schop gegaan, maar op het moment dat zij oud genoeg waren om echt deel te nemen aan de maatschappelijke ontwikkelingen, leek de revolutie alweer voorbij. Rond 1980 werd de sfeer getekend door economische crisis, massale werkloosheid, uitzichtloze woningnood, herleving van de Koude Oorlog en een angstaanjagende wapenwedloop – dit alles samengebald in de leuze van de punkbeweging: no future!

In zijn beststeller De wintertuin (2018) beschreef Jan Konst de lotgevallen van zijn Duitse schoonfamilie, maar in Na de revolutie richt hij de blik op zijn eigen familie en jeugd. Het is een aangename combinatie van familiegeschiedenis, autobiografie en geschiedschrijving. Voor beginnende bejaarden, zoals schrijver dezes, ligt het gevaar van nostalgische aandriften op de loer, omdat Konst aanstekelijk en vol flair schrijft over een tijd die ongelooflijk ver weg lijkt: zwart-wit-tv’s met twee zenders, telefoons met snoeren, de eerste buitenlandse vakanties waarbij 25 kilo aardappels en voor drie weken ingeblikt vlees in de auto werden geladen (wat bij de familie Konst tot gruwelijke taferelen leidde), en nergens een computer te bekennen.

De auteur beperkt zich niet tot de wederwaardigheden van zijn ouders en zichzelf, maar beschrijft dit alles binnen de context van die tijd. Wat hijzelf en zijn ouders meemaken was immers allesbehalve uniek. Hierbij maakt hij gebruik van het bekende generatiemodel van de socioloog Henk Becker: de Stille Generatie (1930-1940), de Protestgeneratie (1940-1955) en de Verloren Generatie (1955-1965). In zijn verhaal biedt dit model duidelijk structuur en is het vrij overtuigend, want zelf past hij helemaal in het beeld van de ‘verloren generatie’ (hoewel hij het ‘verloren’-zijn daarvan ook sterk relativeert), terwijl zijn ouders typische representanten van de ‘stille generatie’ zijn. Maar voor een geschiedenis van Nederland als geheel levert het een sterke vertekening op, aangezien dit model de betekenis van de ‘protestgeneratie’ enorm overschat en over het hoofd ziet dat de grote culturele en politieke veranderingen in de jaren zestig en zeventig vooral het werk waren van mensen die voor 1940 waren geboren.

Na de revolutie. Kind van de jaren zeventig
Jan Konst. 302 p. Balans, € 21,99
Bestel in de webshop.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 1 - 2022

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten