Home Stad & Land

Stad & Land

  • Gepubliceerd op: 07 dec 2004
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maurice Blessing

Een fototentoonstelling over de wederopbouwwijk, het vastleggen van de verhalen over een verdwenen industrietak, een boek over beroemde plaatsgenoten – overal houden historische verenigingen zich bezig met de plaatselijke geschiedenis. Hun initiatieven komen hier aan bod. Deze maand het herdenkingsboek van de St. Jan de Doperkerk in Huizum.



Café Tivoli in het Friese tuindersdorp Huizum, even ten zuiden van Leeuwarden, zit die gedenkwaardige avond van de 22e februari 1932 tjokvol opgewonden pratende gasten. De almaar verslechterende economische situatie, de bezuinigingsplannen van Colijn – ze vormen vanavond geen gespreksonderwerp voor de uitgelaten tuinders. Even na acht uur zwaait de deur open en de gesprekken vallen stil.

Geflankeerd door Johannes Jongma, raadslid van de Rooms-Katholieke Staatspartij, treedt een kleine, bebrilde man in priesterkledij binnen. Op een teken uit de zaal wordt massaal het katholieke lijflied ‘Roomsche Blijdschap’ ingezet. Jongma treedt naar voren; in een gloedvolle speech verwijst de volksvertegenwoordiger naar de roemruchte tijden van vóór de Reformatie, toen Huizum nog een onversneden roomse parochie was, de Heilige Maagd volledig toegewijd.

De pastoor, die Jongma voorstelt als Johannes Tepe, neemt nu het woord. Het is een historisch moment voor alle katholieke ‘Huzumers’. Voor het eerst sinds de zestiende eeuw, de tijd van de ‘roomse diaspora’ in het noorden, heeft de kleine katholieke geloofsgemeenschap in het overwegend protestantse en socialistische Huizum weer een eigen geestelijk leidsman.

Ruim zeventig jaar later, een zondagmorgen. Achter de popperige tuindershuisjes aan de Huizumerlaan torent een modern schoolcomplex. Een kerktoren piept er schuchter bovenuit. Hier lag nog niet zo lang geleden het voorterrein van de St. Jan de Doperkerk, vertelt Tjebbe de Jong, oud-lid van de kerkraad, met enige weemoed. Er bevonden zich onder meer een klooster en een school. In de jaren tachtig moesten ze wijken voor een hogeschool. ‘Het terrein werd door Jongma in 1931 van zijn buurman Kaastra aangekocht onder het mom van uitbreiding van zijn tuindersbedrijf,’ vertelt De Jong. ‘Als Jongma open kaart had gespeeld, had dat onder de Huzumers op z’n minst tot wenkbrauwengefrons geleid. “Dat er op jouw land een roomse kerk wordt gebouwd!” zou men zeggen.’ Bovendien had het vooruitzicht op een voorpost van het rijke roomse leven de grondprijs flink opgedreven.

Afgelopen zomer moest de St. Jan de Doperkerk zijn deuren sluiten. Na een emotionele laatste viering werden de kelk met het heilig sacrament, de icoon van St. Jan en de altaarsteen met relikwieën van de heilige martelaren Prudentius en Peregrinus de kerk uit gedragen. Ze werden overgebracht naar de Bonifatiuskerk in Leeuwarden, de stad waar de Huzumers voortaan ter kerke kunnen gaan. ‘Niet iedereen zal dat doen,’ zegt De Jong, terwijl hij achter het onttakelde altaar van de kerk enkele kruisbeelden opdiept. ‘De manier waarop het debat rond de kerksluiting is gevoerd heeft veel mensen diep gekwetst.’

De kerk had nog toekomst, vindt De Jong. ‘Hier is bijvoorbeeld meer parkeerruimte dan in de stad, en het onderhoud van de kerk is goedkoper.’ Het parochiebestuur van Leeuwarden en het bisdom besloten anders. Wat overblijft zijn een gemeentelijk monument en het herdenkingsboek Ite, missa est waarin de bewogen zeventigjarige geschiedenis van de St. Jan de Doperparochie uitgebreid wordt beschreven. De Jong is een van de auteurs en initiatiefnemers. ‘Het was een onderdeel van het verwerkingsproces.’

Dat het katholicisme ooit helemaal zal verdwijnen uit Friesland gelooft De Jong niet. ‘In de zestiende en zeventiende eeuw hadden de katholieken het hier ook moeilijk. Toch is het katholicisme uiteindelijk weer opgebloeid.’ Hij maakt zich op dit moment meer zorgen over de nog altijd onduidelijke bestemming van het gebouw. ‘Sommige verlaten kerken zijn heringericht als feestzaal; daar worden zelfs satansfeesten gehouden. Zoiets snijdt je als katholiek door de ziel. Het is en blijft een kerk, ook na de onttrekking aan de eredienst.’

Ite, missa est. 70 jaar St. Jan de Doper. Werkgroep Gedenkboek St. Jan de Doper, Titus Brandsma-parochie Leeuwarden, Bonifatiusplein 21, 8911 JT Leeuwarden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Russell Crowe speelt oorlogsmisdadiger Hermann Göring in de film Nuremberg
Russell Crowe speelt oorlogsmisdadiger Hermann Göring in de film Nuremberg
Recensie

Film Nuremberg toont psychologisch steekspel tussen psychiater en Hermann Göring

Hadden nazileiders speciale karaktertrekken zodat ze zonder wroeging gruwelijke misdaden konden beramen? In het rechtbankdrama Nuremberg hoopt een psychiater dat tijdens het beroemde strafproces in gesprekken met Hermann Göring te kunnen vaststellen. De op ware gebeurtenissen gebaseerde film toont het psychologische steekspel tussen beiden. Als het aan de Britse premier Winston Churchill had gelegen was...

Lees meer
Dode studenten bij de Kent State Massacre
Dode studenten bij de Kent State Massacre
Artikel

De National Guard opende het vuur op demonstrerende studenten

Een foto van een schreeuwende vrouw naast een doodgeschoten student schokte in 1970 de wereld. De National Guard had op 4 mei het vuur geopend op studenten van Kent State University in Ohio. De reacties op het bloedbad waren tekenend voor de verdeeldheid in Amerika: het leidde tot demonstraties en protestsongs, maar sommigen vonden dat...

Lees meer
Loginmenu afsluiten