Home Nieuw Onderzoek: Ieren bleven lang vervloeken

Nieuw Onderzoek: Ieren bleven lang vervloeken

  • Gepubliceerd op: 16 jun 2020
  • Update 13 okt 2022
  • Auteur:
    Geertje Dekkers
Nieuw Onderzoek: Ieren bleven lang vervloeken

Tot in de twintigste eeuw speelden vervloekingen een serieuze rol in het Ierse leven. De gewoonte gaat minstens terug tot de Middeleeuwen.

Vijf jaar lang, van 1957 tot 1962, vervloekte Ellie Walsh uit het Ierse Carrick haar buurman. Ze was kwaad over een erfeniskwestie en daarom knielde ze, steeds opnieuw, publiekelijk met een kruisbeeld in haar handen. Ze bad dat er een vloek van God over de buurman zou komen, en zijn familie zou uitroeien.

Ellie Walsh stond zeker niet alleen. Vloeken waren in het patriarchale Ierland vaak vrouwenwerk, omdat vrouwen op die manier enige macht konden uitoefenen. Tijdens de Ierse hongersnood halverwege de negentiende eeuw  vervloekten vrouwen bijvoorbeeld landeigenaren en huisbazen die berooide huurders uitzetten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Om effectief te zijn moest een vloek volgens de traditie gericht zijn tegen iemand die iets had misdaan. Ook hielp het om de vloek publiekelijk en nadrukkelijk te uiten. Door die publieke vertoning kon een vloek blijvend effect hebben. Neem de graven van Egmont, van wie het huis in 1538 was vervloekt. Telkens als er in hun familie iets misging, herinnerden buurtgenoten elkaar aan die vloek. Blijkbaar was die terecht geweest, zo was de suggestie. Dat bleef de afstammelingen lang aankleven.

Behalve vrouwen waren ook priesters belangrijke vervloekers, met name ten tijde van de strijd tussen katholieken en protestanten in de negentiende eeuw. Tijden hun preken vervloekten ze kerkgangers die niet op de juiste, katholieke kandidaat stemden.

Toen Ellie Walsh haar vloeken uitte, begon de traditie op zijn einde te lopen. Onder invloed van andere vormen van populaire cultuur die via radio en tv binnenkwamen, verzwakte de traditie van vervloekingen.

 

Kader 1: Vanwege ‘verkeerd’ huwelijk – Eeuwige rampspoed

Toen een priester in Tarbert, county Kerry, er in 1829 achter kwam dat een van zijn volgelingen met een protestant was getrouwd, vervloekte hij haar:

‘Mogen zij en haar naasten, die op een of andere manier dit huwelijk hebben veroorzaakt, voor altijd zonder de genade of gunst van God zijn. Mogen hun nakomelingen tot in de laatste generatie ongezond zijn en bij alle ellende aanwezig zijn die de mensheid kan overkomen.’

 

Kader 2: Door boze bedelaars – Chantage

Wanhopige bedelaars wilden nog weleens aan het vervloeken slaan als ze geen geld kregen. En alleen al de angst voor zo’n vloek had effect. Zo pasten zwangere vrouwen op om een bedelaar tegen de haren in te strijken: in 1830 vertelde een inwoner van county Clare dat zijn echtgenote nooit een aalmoes weigerde als ze zwanger was. Want dan liep ze risico op een vervloeking, en daardoor op een miskraam.

 

BRON:

Thomas Waters, ‘Irish cursing and the art of magic’, in: Past and Present.

 

Huisuitzetting in Ierland. Schilderij door F. Goodall uit circa 1850.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 7/8-2020

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten