Home Museum Fenix vertelt met kunst alleen maar clichés over migratie

Museum Fenix vertelt met kunst alleen maar clichés over migratie

  • Gepubliceerd op: 19 mei 2025
  • Update 26 sep 2025
  • Auteur:
    Mirjam Janssen
Fenix Museum in Rotterdam

Met een golf aan publiciteit ging afgelopen week Fenix open. Dit nieuwe museum in Rotterdam vertelt het verhaal over migratie niet aan de hand van historisch materiaal, maar vooral via kunstwerken. En dat valt tegen.

Kunst kan op een unieke manier gevoelens en inzichten overbrengen. Zo hebben de vele films, schilderijen en romans over oorlog ongetwijfeld bijgedragen aan een dieper begrip van de ellende die daarmee gepaard gaat. In steeds meer musea krijgen kunstenaars dan ook de ruimte om het thema van een historische tentoonstelling via een bijdrage te becommentariëren. In Fenix domineert de artistieke blik op het onderwerp migratie. Leer je daar iets anders – en liefst meer – van?

Meer recensies lezen?

Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Dat is niet per se het geval. Het museum zit aan de Rijnhaven in een loods, die in 1923 in opdracht van de Holland-Amerika Lijn (HAL) werd gebouwd. Aan de overkant ligt Hotel New York, waar ooit het hoofdkantoor van de HAL was gevestigd. Miljoenen Europeanen vertrokken vanaf deze kades naar een nieuw bestaan aan de andere kant van de wereld, of kwamen hier aan. Het onderkomen van Fenix is fraai verbouwd, met als pronkstuk een glimmende wenteltrap, de Tornado van Ma Yansong, die door het dak steekt en er van verre uitziet als de glijbaan van een tropisch zwemparadijs. De treden leiden naar een uitkijkpunt dat Rotterdam aan je voeten brengt: van de hijskranen in de haven en de Kop van Zuid tot Katendrecht. Dat is prachtig, maar het is architectonische show. Er is geen verband met de talloze straatarme mensen die op zoek waren naar een beter leven. 

Fenix Museum in Rotterdam
Het Fenix Museum in Rotterdam met de Tornado. Foto door Iwan Baan.

Op zoek naar liefde en geluk

De collectie dan maar. Beneden is de fototentoonstelling The Family of Migrant te zien – naar analogie met de wereldberoemde expositie The Family of Man. De tentoonstelling laat vertrek, reis en aankomst van migranten zien met historische en recente foto’s van hoge kwaliteit. Ze brengen schrijnende verhalen in beeld van mensen die vluchten voor vervolging, oorlog en natuurrampen. Maar soms zijn ze alleen mooi en hebben ze niets met migratie te maken. Tegenover deze expositie toont een andere zaal 2000 koffers, die staan opgesteld als een doolhof. Je kunt er labels aanklikken en dan hoor je een bandje waarop een migrant zijn of haar verhaal vertelt.

Op de eerste verdieping staan meer dan honderd kunstwerken en een aantal historische voorwerpen van wisselende kwaliteit en zeggingskracht uitgestald. Een van de trekkers is – terecht – de bus van Red Grooms, die gemaakt is van stof. Het is een kunstwerk dat je binnen kunt gaan er waarin poppen mensen van allerlei herkomst voorstellen. Iedereen is onderweg, lijkt hij te zeggen.

De stoffen bus van Red Grooms in museum Fenix in Rotterdam
De stoffen bus van Red Grooms. Foto door Titia Hahne.
Stoffen reizigers in de bus in Fenix Museum Rotterdam
Stoffen reizigers in de bus. Foto door Titia Hahne.

Een andere trots van Fenix is het pas verworven schilderij Man in Wainscott van Willem de Kooning, een Nederlandse migrant die het helemaal maakte in Amerika. Maar zijn doek gaat niet over migratie. Verderop staan deuren van keukenkastjes die klodderig zijn beschilderd door een migrant die nu in Nederland verblijft. En ergens anders doemt een foto op van Albert Einstein die vanuit Rotterdam naar Amerika vertrok. Maar die deed dan weer aan natuurkunde.

Man in Wainscott, schilderij door Willem de Kooning in museum Fenix in Rotterdam
Het schilderij Man in Wainscott door Willem de Kooning, 1969.

Opvallend is dat vrijwel nergens wordt gewezen op de spanningen die migratie oproept. Slechts een enkele keer, heel voorzichtig. Ik heb altijd geleerd dat kunst moet ‘schuren’, maar dat gebeurt nergens. De makers van de tentoonstelling gaan iedere confrontatie uit de weg. Bordjes melden dat migratie ‘over mensen gaat’, van alle tijden is en dat we allemaal uit Afrika komen. Een bordje legt zelfs uit dat iedereen op zoek is naar liefde en geluk.

Vrijwel nergens wordt gewezen op de spanningen die migratie oproept

Er hangt er een groot schilderij met letters in de stijl van Blokker-prullaria met de tekst ‘Love’. En natuurlijk zijn er kunstwerken in de vorm van hekken en muren. De boodschap is duidelijk: sluit niemand uit! 

Dit soort inzichten doen het vast goed tijdens het kringgesprek op de montessoribasisschool, maar als rode draad voor een tentoonstelling is het mager. Er is geen persoon met wie je je als bezoeker echt kunt identificeren. Vertel één uitgewerkt historisch verhaal over een ontheemd gezin dat moeite doet elders een bestaan op te bouwen, en de kijker wordt getroffen in het hart. Dat effect blijft uit door de fragmentatie en vrijblijvendheid van het aanbod. Fenix laat zien dat een expositie over een beladen thema als migratie in algemeenheden blijft steken als je het alleen aan kunstenaars overlaat.

Fenix Museum
Paul Nijghkade 5
3072 AT Rotterdam

Nieuwste berichten

Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties
Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties
Nieuws

Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties

Israël heeft via Amsterdam decennialang staatsobligaties verkocht aan beleggers. De Nederlandse overheid nam daarbij het risico betrokken te raken bij de financiering van de illegale bezetting van Palestijnse gebieden. Dit blijkt uit onderzoek van de journalisten Siem Eikelenboom en Casper Rouffaer.   Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel?...

Lees meer
Loginmenu afsluiten