Home Meer geld naar Holocaustonderwijs

Meer geld naar Holocaustonderwijs

  • Gepubliceerd op: 15 juli 2024
  • Laatste update 22 jul 2024
  • Auteur:
    Teun Willemse
  • 3 minuten leestijd
Oorlogseducatie: Schoolkinderen lezen de Anne Frank-krant in de klas, Nederland 3 mei 1979.

De Tweede Kamer wil jaarlijks een miljoen euro extra beschikbaar stellen voor Holocausteducatie. Met beter lesmateriaal, trainingen voor docenten en schoolbezoeken aan herinneringscentra hoopt Den Haag het groeiende antisemitisme in te dammen.

Na berichten over de magere kennis van de Holocaust onder jongeren deden organisaties in februari 2023 een oproep aan Den Haag om het onderwijs over dat onderwerp te versterken. Samen met verschillende ministeries ontwikkelde de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding het Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie, bedoeld om docenten beter te ondersteunen in hun lessen over de Jodenvervolging.

Meer historische context bij het nieuws? Schrijf u in voor onze gratis nieuwsbrief.

Ontvang historische artikelen, nieuws, boekrecensies en aanbiedingen wekelijks gratis in uw inbox.

Bijzonder hoogleraar Holocausteducatie Marc van Berkel vindt het beloofde geldbedrag ‘hartstikke mooi’. Maar voordat de regering haar portemonnee trekt, is er een analyse nodig om te bepalen waar het geld precies naartoe moet. ‘We hebben een overzicht nodig van wat er al aan materiaal bestaat,’ zegt van Berkel. ‘Zodat we kunnen bepalen waar de geldinjectie het beoogde effect heeft. Er is − naast de variatie in reguliere lesmethoden − enorm veel onderwijsmateriaal in omloop, ontwikkeld door talloze organisaties zoals het Nationaal Comité of de Anne Frank Stichting.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Volgens de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding en het CIDI is de versterking van het Holocaustonderwijs essentieel om het antisemitisme in Nederland te bestrijden. ‘Dat is een van de belangrijkste doelstellingen,’ beaamt Van Berkel. Ook hij merkt dat het nodig is. ‘Via social media wordt er allerlei nepnieuws over de Holocaust gefabriceerd, en ook anti-Joodse stereotypen. Voor jonge mensen is het moeilijk om dat van de waarheid te onderscheiden. Docenten moeten daar steeds meer aandacht aan besteden. De vraag is wel of meer lessen over de Holocaust kan leiden tot vermindering van antisemitische opvattingen. Daar zou meer onderzoek naar gedaan moeten worden’.

In het plan staat ook dat scholen meer tijd mogen vrijmaken voor een bezoek aan een herinneringsplaats. Docenten klagen vaak dat een bezoek aan Kamp Westerbork of het Anne Frank Huis lesuitval met zich meebrengt; tijdverlies waar geen plaats voor is in het strakke curriculum. Schoolklassen hoeven niet per se een ingewikkelde trip naar een beroemde plek te organiseren, zegt Van Berkel. ‘Er zijn ook veel lokale herinneringsinstellingen en monumenten waar ze naartoe kunnen. De kosten van een bezoek zijn momenteel ook een probleem, daarin kan Den Haag de scholen hopelijk tegemoetkomen.’

De plannen zijn afkomstig van het demissionair kabinet dat zojuist heeft plaatsgemaakt voor het kabinet-Schoof. Maar voor de continuïteit van de geldinjecties hoeven scholen niet te vrezen. In het hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet staat dat kennis van de Holocaust verplicht moet worden bij de inburgering. ‘Volgens mij worden de ideeën voor betere Holocausteducatie breed gedragen in de Tweede Kamer,’ zegt Van Berkel. ‘Ik kan me niet voorstellen dat er veel partijen zijn die hier moeite mee hebben.’