Home Krantenuitgever verdedigt Stasi-verleden

Krantenuitgever verdedigt Stasi-verleden

  • Gepubliceerd op: 28 januari 2020
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Geertje Dekkers
Krantenuitgever verdedigt Stasi-verleden

De nieuwe eigenaar en uitgever van de Berliner Zeitung werkte in de jaren tachtig voor de Stasi. De onthulling van zijn verleden zorgt voor ophef.

Holger en Silke Friedrich kochten vorig jaar september de uitgeverij van de Berliner Zeitung. Niet veel later onthuld concurrent Welt am Sonntag dat Friedrich van 1987 tot 1989 informant was voor de Oost-Duitse geheime politie, de Stasi. Dat ligt extra gevoelig, omdat de Berliner Zeitung een Oost-Duitse oorsprong heeft en tot de hereniging in 1990 onder controle van de communistische partij stond. In de jaren negentig besloot de redactie daarom de eigen medewerkers te onderzoeken en voormalige Stasi-medewerkers weg te sturen. Wie anderen had bespied en verraden, mocht niet meer schrijven voor de krant, die voortaan democratisch gezind was.

Maar Friedrich verdedigt zich en zegt dat hij onvrijwillig voor de Stasi heeft gewerkt. Hij was indertijd dienstplichtig en werd ervan verdacht naar het Westen te willen vluchten. Daarvoor kon hij een jarenlange straf krijgen in een militaire gevangenis, tenzij hij voor de Stasi zou spioneren. Hij koos voor de tweede optie. Daarbij probeerde hij – naar eigen zeggen – alleen informatie door te spelen die de Stasi al bekend was. Dat zou hij met zijn omgeving hebben afgestemd. In 1989 heeft Friedrich volgens zijn eigen verklaring de samenwerking met de geheime dienst opgezegd. De Stasi beef aandringen en dreigde met straf, maar Friedrich stelt dat hij niet meer heeft toegegeven. Kort daarna viel de Muur.

De onthulling over het Stasi-werk leidde in Duitsland tot debat, onder meer omdat het echtpaar Friedrich ter gelegenheid van de herlancering van hun krant een essay had geschreven met daarin lovende woorden over Egon Krenz, die jarenlang de tweede man van de DDR was. De Friedrichs prezen Krenz omdat hij in de laatste dagen van de DDR geen geweld had gebruikt. Hun lof schoot hier en daar in het verkeerde keelgat en werd extra pijnlijk toen bleek dat Holger Friedrichs DDR-verleden besmet was. Hij blijft aan als uitgever.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €3,99 per maand, de eerste maand €1,- Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.