Home Ileen Montijn – Tot op de draad

Ileen Montijn – Tot op de draad

  • Gepubliceerd op: 23 aug 2017
  • Update 13 okt 2022
Ileen Montijn – Tot op de draad

Kleren kosten tegenwoordig niets meer en zijn makkelijk verkrijgbaar. Maar eeuwenlang was het een hele klus om er netjes bij te lopen. Elke broek of jurk moest met de hand op maat worden gemaakt. Dat was duur – zelfs voor de hogere standen. Daarom werden kledingstukken eindeloos hergebruikt. Ze werden versteld, vermaakt, gekeerd en geverfd tot er echt niets meer van over was. Soms gingen ze decennia, zelfs eeuwen, mee.

In Tot op de draad beschrijft historicus Ileen Montijn de vele levens van oude kleren. De meeste armen droegen nooit een nieuw kledingstuk, maar behielpen zich met zoveelstehands afdankertjes. Een verbetering was in de negentiende eeuw de komst van de trapnaaimachine. Een handige naaister kon haar productie daarmee flink opvoeren. De feministische actrice Mina Kruseman concludeerde in 1862 dan ook: ‘Wat zal men last van geleerde vrouwen gaan krijgen, wanneer het naaijen geenen tijd meer kosten zal!’

Met de komst van de confectie-industrie nam het kledingaanbod toe. Toch bleven veel gezinnen noodgedwongen kleren doorgeven en vermaken; geld om met de mode mee te doen was er niet. Pas in de jaren zestig van de vorige eeuw raakte tweedehands kleding in: hippies schuimden rommelmarkten af op zoek naar opoejurken. Tegenwoordig is het chic om oude merkkleding te dragen. Al heet die dan opeens ‘vintage’ en betaal je er een stevig bedrag voor.
 
Mirjam Janssen is historicus en journalist.
 
Tot op de draad. De vele levens van oude kleren Ileen Montijn 232 p. Atlas Contact, € 19,99

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 9 - 2017

Nieuwste berichten

Stilleven van Alexander Adriaenssen
Stilleven van Alexander Adriaenssen
Interview

Gevulde eieren met suiker en kaneel: zeventiende-eeuwse recepten bevatten verbazende combinaties

Voor de bouw van de Markthal in Rotterdam onderzochten archeologen de bodem en vonden er kookpotten, keukengerei en etensresten. Op deze plek werd dus ook vroeger al veel gegeten. Naar aanleiding van de vondsten is er nu een kookboek over de historische Rotterdamse cuisine. Het is volgens auteur Manon Henzen meer dan een receptenboek: ‘Historische...

Lees meer
Jacob Ruychaver met zijn gezin op een schilderij door Frans Hals
Jacob Ruychaver met zijn gezin op een schilderij door Frans Hals
Beeldessay

Pronken met onze families doen we al eeuwen

Gezellig, gelovig of rijk. Met een familieportret laten gezinnen aan de buitenwereld zien wie ze zijn. En dat ze hun leven goed voor elkaar hebben.  Wie in de zeventiende eeuw een Amsterdams grachtenhuis binnenliep, kon in de ontvangstkamer worden verwelkomd door een groot schilderij van de bewoners. Bijvoorbeeld van een strenge vader in donkere mantel...

Lees meer
Filmposter Zwei zu eins
Filmposter Zwei zu eins
Recensie

Duitsers op het dievenpad in schelmenfilm Zwei zu eins

Over het leven in de DDR bestaan veel grimmige films, maar Zwei zu eins bewijst dat je er ook een schelmenkomedie over kunt maken. De film speelt zich af in de zomer van 1990 in het Oost-Duitse Halberstadt. De aanstaande Duitse eenwording gaat in het stadje gepaard met massaontslagen en failliete fabrieken. Drie gedesillusioneerde werkloze...

Lees meer
Cover HN78 2025
Cover HN78 2025
Interview

Broedermoord en ruzie over de erfenis: familiedrama’s zijn van alle tijden

De zomereditie van Historisch Nieuwsblad is gevuld met artikelen over familie. Volgens eindredacteur Mirjam Janssen is het een prachtig thema omdat veel geschiedenis daar nu eenmaal begint. ‘Iemands status en opvoeding, en de mogelijkheden die hij of zij krijgt in het leven hangen voor een groot deel af van de familie. We laten zien hoe families...

Lees meer