Krantenuitgevers in de zeventiende-eeuwse Republiek onderscheidden zich door hun keuze van nieuws van hun vele concurrenten.
Nederlandse nieuwsliefhebbers konden halverwege de zeventiende eeuw kiezen uit ongeveer een dozijn edities per week, uitgebracht in Haarlem, Amsterdam en andere steden. De berichten in de kranten overlapten deels, want de makers schroomden niet om elkaar over te schrijven. Maar toch hadden de kranten ook elk een eigen kleur, omdat de uitgevers nieuws selecteerden voor hun doelgroep. Zo verwierven ze hun eigen niche. De Oprechte Haerlemse Courant, bijvoorbeeld, was rond 1670 de populairste krant van het land en hét advertentieplatform voor boekhandelaars. De Amsterdamsche Courant werd vooral gelezen door koopmannen uit eigen stad en de Opregte Leydse Courant was sterk in Brits nieuws.
Die specialismen trokken ook verschillende adverteerders aan. Twee vroege Amsterdamse concurrenten, de Tijdinghen uyt verscheyde Quartieren en de Courante uyt Italien, die verschenen vanaf de late jaren 1610, hadden elk hun eigen adverteerders-pool. Boekhandelaren uit Delft, Deventer, Franeker, Gouda en Zwolle kozen voor de Courante en die uit Alkmaar, Den Bosch en Groningen adverteerden in de Tijdinghen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees