Home Het verkleurde verleden

Het verkleurde verleden

  • Gepubliceerd op: 05 nov 2003
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maarten van Rossem

In tal van films schijnt in het verleden een heel andere zon dan in het heden. Het licht is daardoor anders, het heeft de kleur van oude foto’s. Er hangt over dat verfilmde verleden een sluier van sepia of grijs. Kennelijk is dit voor een regisseur de meest effectieve methode om duidelijk te maken dat de beelden uit de geschiedenis stammen.


Daar komt nog bij dat het verkleurde verleden suggereert dat dit verleden onherroepelijk voorbij is, dat de beelden uit een verloren wereld stammen, waardoor de kijkers ten prooi raken aan vage gevoelens van melancholie en nostalgie. Natuurlijk is deze verkleuring van het verleden misleidende onzin, maar het zou toch interessant zijn eens te onderzoeken of mensen bijvoorbeeld hun eigen verleden in verkleurde toestand in hun geheugen bewaren.
Een variant van het verkleurde verleden is het ontkleurde verleden, het verleden in zwart-wit. Het is zelfs mogelijk dat het hele idee van het verkleurde verleden uiteindelijk te herleiden valt tot het onbewuste idee dat de wereld vóór de uitvinding van de kleurenfoto en -film in zwart-wit was uitgevoerd.
De grote cesuur is hier de Tweede Wereldoorlog. Dat conflict zit nog in zwart-wit in het collectieve geheugen. Daarna werd de wereld in hoog tempo kleurrijker, zeker in de bioscoop. De fotografie, zeker de artistiek verantwoorde fotografie, en de jeugdjaren van de televisie hebben ervoor gezorgd dat een deel van de wereld nog een jaar of vijftien in zwart-wit bleef bestaan.
Ondanks de onvermijdelijke opkomst van een kleurige wereld, wist de wereld in zwart-wit in de culturele marge te overleven. Zwart-wit is abstracter en daardoor naar veler gevoel kunstzinniger en minder vulgair. Bovendien verwijst zwart-wit ons automatisch naar de tijd dat de hele wereld nog in zwart-wit was. The Longest Day, de verfilming van de geallieerde landing in Normandië in 1944, gemaakt in de vroege jaren zestig, toen kleurenfilms allang de gewoonste zaak van de wereld waren, is in zwart-wit opgenomen. Dat is zonder twijfel gedaan om de authenticiteit van de film te vergroten.
Nog sterker speelt dit sentiment bij een film als Schindler’s List van Spielberg. De holocaust in kleur, dat zou getuigen van slechte smaak. Pas aan het eind van de film, als de door Schindler geredde joden in Israël zijn, verschijnt er kleur. Het enige kleuraccent in de rest van de film, het rode jasje van een klein meisje dat vermoord wordt, maakt de film nog zwart-witter dan hij al is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten