Home Het taboe op culturele revolutie

Het taboe op culturele revolutie

  • Gepubliceerd op: 13 dec 2021
  • Update 13 okt 2022
  • Auteur:
    Jos van der Burg
Het taboe op culturele revolutie

Soms zijn de perikelen rond de verschijning van een film interessanter dan de film zelf. Dat is het geval met One Second van Zhang Yimou. De regisseur is China’s beroemdste filmmaker in binnen- en buitenland. Eind jaren tachtig maakte hij met Het rode korenveld, Raise the Red Lantern en Ju Dou imponerende drama’s over het lot van Chinese vrouwen in het begin van de vorige eeuw. In de decennia erna wisselde hij intieme drama’s af met spectaculaire historische blockbusters. Ook regisseerde hij in 2008 de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Beijing. Maar dat ook Yimou zich niet aan de toenemende staatscontrole kan onttrekken, blijkt uit het lot van One Second. In het verhaal, dat speelt tijdens de Culturele Revolutie, gaat een ontsnapte gevangene op zoek naar een bioscoopjournaal, waarin zijn dochter als fabrieksarbeidster even te zien is.

De film zou twee jaar geleden op het filmfestival van Berlijn in wereldpremière gaan, maar werd door de Chinese autoriteiten teruggetrokken. Steen des aanstoots was ongetwijfeld de suggestie dat de ontsnapte gevangene ten onrechte tot jarenlange opsluiting in een strafkamp was veroordeeld. Yimou werd op het matje geroepen en monteerde een nieuwe versie met een happy end. Deze gekuiste versie mogen we nu zien. Als extra bewijs van goed gedrag heeft de maker inmiddels razendsnel twee nationalistische films gemaakt. Xi Jinping kan weer tevreden zijn over kameraad Yimou.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Dit artikel is gepubliceerd in Historisch Nieuwsblad 1 - 2022

Nieuwste berichten

Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Vrouw wordt kaal geschoren, Rotterdam (1945)
Nieuws

Hoe wordt een foute vrouw weer goed?

Vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog collaboreerden met de bezetter, werden na de bevrijding geïnterneerd. De meesten mochten na een jaar zonder veroordeling naar huis, maar bleven onder toezicht van een reclasseringsambtenaar. Wat was het doel van de reclassering? Wanneer vond de overheid dat ‘foute’ vrouwen waren veranderd in ‘goede’ vrouwen? Dat heeft historicus Lieke Speerstra uitgezocht op...

Lees meer
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Middeleeuwse monnik drinkt stiekem bier
Interview

Middeleeuwers dronken bier, want water was voor dieren

‘We kunnen beter bier drinken, net als in de Middeleeuwen,’ grapten Utrechters toen hun kraanwater ondrinkbaar werd door besmetting met een bacterie. In de Middeleeuwen dronken iedereen inderdaad bier, zegt historicus Leendert Alberts. Dat had niet met vervuild water, maar met status te maken. Vóór 1600 hadden inwoners van de Lage Landen weinig andere keuze...

Lees meer
De Amerikaanse gangster Al Capone
De Amerikaanse gangster Al Capone
Recensie

Overheden creëren onbedoeld markten voor misdadigers

Naarmate staten beter zijn georganiseerd en meer wetten maken, raken er ook steeds meer zaken verboden. En dat is een kolfje naar de hand van de georganiseerde misdaad, zo laat Mark Galeotti zien in Homo criminalis. Misdadigers verdienen juist aan handel in zaken die de overheid heeft verboden. Dat was vroeger zo en dat is...

Lees meer
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Anti-Immigratie demonstratie escaleert in Den Haag
Recensie

Historicus heeft kritiek op Rosan Smits: fascisme is geen inhoudsloze strategie

In haar boek Dit is fascisme waarschuwt politicoloog en journalist Rosan Smits voor uiterst rechtse ondermijning van de democratie. De waarschuwing is terecht, maar zij gebruikt het begrip ‘fascisme’ te gemakzuchtig in de ogen van expert Robin te Slaa. Fascisme is geen inhoudsloze machtspolitiek, zoals Smits beweert, maar een echte ideologie. Er zijn weinig boeken...

Lees meer
Loginmenu afsluiten