Home Groeimarkt

Groeimarkt

  • Gepubliceerd op: 22 augustus 2000
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Mirjam Prenger

Geschiedenis is een markt. Sterker nog: geschiedenis is een groeimarkt. Het moet maar eens afgelopen zijn met dat getob en gesteun van historici in achterafkamertjes, bevreesd voor hun voortbestaan. Onzin, het grote publiek staat te springen om hun werk. Het is allemaal een kwestie van marketing.


De Britten hebben dat al langer door. In een land dat teert op z’n rijke verleden, is aan musea, historische boeken en gerestaureerd erfgoed geen gebrek. Ook de BBC besloot dat dit een winstgevend terrein is en lanceerde twee maanden geleden het BBC History Magazine. Een maandblad dat tegemoet wil komen aan de toenemende belangstelling voor geschiedenis door ‘het verleden tot leven te brengen op een intelligente, gezaghebbende en onderhoudende wijze’.
        ‘Geschiedenis met een glimlach’, zo omschrijft hoofdredacteur Greg Neale de inhoud van zijn vakkundig gemaakte glossy. Maar het is meer dan dat: het is één groot marketingplatform. En daarmee reuze leerzaam.
        De nummers worden volgeschreven door historici van naam, en aan het eind van elk artikel kan de lezer achterhalen hoe het meest recente boek van de auteur te bestellen is. Ook wordt verwezen naar te verwachten televisie-uitzendingen over hetzelfde thema of te bezichtigen tentoonstellingen. Helder, praktisch en slim. Zeker omdat vrijwel alle boeken – inclusief degene die welwillend worden besproken in het boekenkatern – rechtstreeks bij de BBC besteld kunnen worden.         
        Natuurlijk is er elke maand aandacht voor het meest tot de verbeelding sprekende hoogtepunt uit de Britse geschiedenis, de Battle of Britain. Het omslagverhaal van het tweede nummer is gewijd aan de vrouwen in het Britse leger die tijdens de oorlog vanaf de grond de Britse piloten bijstonden. Een verhaal van niets, maar leesbaar opgetuigd met herinneringen van oud-soldates aan de laatste woorden, vernomen via de boordradio, van neergeschoten piloten – ‘ze riepen om hun moeder’. En een verwijzing naar een documentaire over het ‘werkelijke leven’ van de piloten.
        Speciaal voor de lezers van het tijdschrift is een cd samengesteld met originele opnamen van Glenn Millers In The Mood en het onvermijdelijke We’ll Meet Again van Dame Vera Lynn – eregast bij de lancering van het blad. Plus veel fragmenten uit Churchills oorlogstoespraken. Niet toevallig staat het tijdschrift vol met advertenties van de Cabinet War Rooms, die de lezers uitnodigen een bezoek te brengen aan Churchills geheime hoofdkwartier, de plek vanwaar hij het Britse volk toesprak; ‘His finest hour could be yours’, luidt de slogan.
        Bijna even wervend is het aanbod van BBC History Magazine: de lezers kunnen enkele toonaangevende oorlogshistorici persoonlijk ontmoeten tijdens een door het blad gesponsord congres over ‘de cultuur van het doden’. Gratis en voor niets, met een goed glas wijn erbij. En, u raadt het al, met de mogelijkheid hun boeken ter plekke aan te schaffen.
        Maar het beste marketingsinstrument is ook het meest vernuftige: lezers worden opgeroepen het meest waardevolle lokale historische object – van vervallen kasteel tot traditionele brievenbus – in hun omgeving te nomineren. De lijst die daaruit rolt geeft voor jaren plezier. Niet alleen wil het blad de winnende objecten uitgebreid in het zonnetje zetten, maar mogelijk ook restaureren. Zo dijt het Britse verleden almaar uit. Als je het handig aanpakt, is geschiedenis absoluut een groeimarkt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.