Home Gezien

Gezien

  • Gepubliceerd op: 22 juni 2004
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

 Cornelis Hatzmann, Jan Groendijk en andere vervoerders in Groningen en Drenthe lieten de afgelopen eeuwen veel materiële sporen na: een hondenkar, een pijp en een naaimachine. Maar waar is de grote lijn?


Waardering: 5 
De leeuw op het roer van zijn schip was vervaardigd door ‘verpleegden’: gevangenen van de Rijkswerkinrichting Veenhuizen. Schipper Cornelis Hatzmann nam ‘m elke avond mee naar huis, zodat hij niet gestolen zou worden.

De tentoonstelling WaterWeg is vol van dit soort anekdotes. Het vervoer in Groningen en Drenthe geschiedde in de afgelopen eeuwen onder andere per trekschuit, bodewagen en vrachtwagen. Op twee locaties, het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen en het Veenkoloniaal Museum in Veendam, worden de materiële overblijfselen van enkele eeuwen vervoer getoond: mooie oude foto’s, tekeningen, scheepsmodellen en echte vervoermiddelen zoals hondenkarren. En ook sollicitatiebrieven uit 1914, handschoenen en een pijp zoals die ongetwijfeld ook op trekschuiten werd gerookt.

Maar waarom een advertentie voor een naaimachine? En wat doet dat aardige papier-maché hondje daar met de tentoonstellingsfolder in zijn bek? En wat is eigenlijk de functie van de pakkisten? Waarom zitten sommige zaken erin en liggen andere ernaast? Wat is de scheidslijn tussen de informatie in Veendam en die in Groningen?

De bezoeker krijgt veel weetjes, maar weinig houvast. WaterWeg geeft de indruk dat de tijd op was op het moment dat de historicus met kisten uit het archief kwam en de vormgever arriveerde met staaltjes van zijn kunnen. ‘Is dit wat?’ vroegen ze nog, maar te laat. Geen tijd meer. Snel alles leuk neerzetten en tekstbordjes maken.

Daar is de tekstbordjesmaker al. Gelukkig is hij goed ingevoerd in het onderwerp. Hij vermeldt dat de vrouwelijke passagier van een trekschuit een Groningse floddermuts draagt. En al snel hangen naast elkaar teksten als: ‘Jan Groendijk, Hoogezand’, ‘Overtredingen met de hondenkar’ en ‘De Vismarkt’. De tekstbordjesmaker blijkt niet de juiste persoon om de grote lijn te redden.

WaterWeg, Beurtschippers en Boderijders. Water- en wegverkeer in Groningen en Drenthe
Tot en met 24 oktober. Noordelijk Scheepvaartmuseum, Brugstraat 24, Groningen/ Veenkoloniaal Museum, Winkler Prinsstraat 5, Veendam. Open di-vr 11-17 uur, za-zo 13-17 uur. Info: 050-31 22 202/ 0598-36 42 24 of www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl/ www.veenkoloniaalmuseum.nl

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.