Home Gezien

Gezien

  • Gepubliceerd op: 22 juni 2004
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins
  • 2 minuten leestijd

 Cornelis Hatzmann, Jan Groendijk en andere vervoerders in Groningen en Drenthe lieten de afgelopen eeuwen veel materiële sporen na: een hondenkar, een pijp en een naaimachine. Maar waar is de grote lijn?


Waardering: 5 
De leeuw op het roer van zijn schip was vervaardigd door ‘verpleegden’: gevangenen van de Rijkswerkinrichting Veenhuizen. Schipper Cornelis Hatzmann nam ‘m elke avond mee naar huis, zodat hij niet gestolen zou worden.

De tentoonstelling WaterWeg is vol van dit soort anekdotes. Het vervoer in Groningen en Drenthe geschiedde in de afgelopen eeuwen onder andere per trekschuit, bodewagen en vrachtwagen. Op twee locaties, het Noordelijk Scheepvaartmuseum in Groningen en het Veenkoloniaal Museum in Veendam, worden de materiële overblijfselen van enkele eeuwen vervoer getoond: mooie oude foto’s, tekeningen, scheepsmodellen en echte vervoermiddelen zoals hondenkarren. En ook sollicitatiebrieven uit 1914, handschoenen en een pijp zoals die ongetwijfeld ook op trekschuiten werd gerookt.

Maar waarom een advertentie voor een naaimachine? En wat doet dat aardige papier-maché hondje daar met de tentoonstellingsfolder in zijn bek? En wat is eigenlijk de functie van de pakkisten? Waarom zitten sommige zaken erin en liggen andere ernaast? Wat is de scheidslijn tussen de informatie in Veendam en die in Groningen?

De bezoeker krijgt veel weetjes, maar weinig houvast. WaterWeg geeft de indruk dat de tijd op was op het moment dat de historicus met kisten uit het archief kwam en de vormgever arriveerde met staaltjes van zijn kunnen. ‘Is dit wat?’ vroegen ze nog, maar te laat. Geen tijd meer. Snel alles leuk neerzetten en tekstbordjes maken.

Daar is de tekstbordjesmaker al. Gelukkig is hij goed ingevoerd in het onderwerp. Hij vermeldt dat de vrouwelijke passagier van een trekschuit een Groningse floddermuts draagt. En al snel hangen naast elkaar teksten als: ‘Jan Groendijk, Hoogezand’, ‘Overtredingen met de hondenkar’ en ‘De Vismarkt’. De tekstbordjesmaker blijkt niet de juiste persoon om de grote lijn te redden.

WaterWeg, Beurtschippers en Boderijders. Water- en wegverkeer in Groningen en Drenthe
Tot en met 24 oktober. Noordelijk Scheepvaartmuseum, Brugstraat 24, Groningen/ Veenkoloniaal Museum, Winkler Prinsstraat 5, Veendam. Open di-vr 11-17 uur, za-zo 13-17 uur. Info: 050-31 22 202/ 0598-36 42 24 of www.noordelijkscheepvaartmuseum.nl/ www.veenkoloniaalmuseum.nl

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Philip Dröge
Philip Dröge
Column

Geen messing monster voor Dom Henrique

In Nederland zijn we van de bordjes. Die geven uitleg en context; excuseren het verleden en masseren het heden. Geen standbeeld met de geur van nationalisme ontkomt aan het messing monster. Natuurlijk heeft Coen een plaque, net als Van Heutsz, zodat we nog eens krijgen ingepeperd hoe malicieus ze zijn geweest. Wie schetste dan ook...

Lees meer
‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’
‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’
Interview

‘Dankzij de Maartrevolutie werden vrouwen politiek actief’

Maart is de maand van de vrouwenbeweging, met om te beginnen 8 maart als Internationale Vrouwendag. Het is geen toeval dat juist deze maand is gekozen: in maart 1848 brak in Duitsland de revolutie uit. Universitair docent Anne Heyer (Universiteit Leiden) legt uit wat het verband is. ‘Voor het eerst bezochten vrouwen de senaat.’ Wat...

Lees meer
‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’
‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’
Interview

‘Dankzij Dina Sanson verbeterde de zorg voor arme kinderen’

Dina Sanson (1868-1929) was de eerste politievrouw van Nederland. Historicus Tsila Rädecker kwam haar op het spoor toen ze van familieleden van Sanson een boodschappentas kreeg met foto’s en documenten. In Voor vrouw en kind reconstrueert Rädecker het leven van de politievrouw. ‘Door Dina’s inzet verbeterde de hopeloze situatie van veel kinderen.’ Hoe kwam Dina...

Lees meer
Podcastmakers confronteren nabestaanden van bewaaksters Auschwitz
Podcastmakers confronteren nabestaanden van bewaaksters Auschwitz
Recensie

Podcastmakers confronteren nabestaanden van bewaaksters Auschwitz

Negen Nederlandse vrouwen werkten tijdens de Tweede Wereldoorlog als bewaaksters in Auschwitz. Een nieuwe podcast schijnt licht op hun levens en keuzes. Helaas gaan de makers niet zo ethisch te werk. Ze benaderen nabestaanden die nog niets weten van dat deel van hun familiegeschiedenis en zich kapot schrikken. Veel historische podcasts gaan over de Tweede...

Lees meer