Home FILM: Signalementen

FILM: Signalementen

  • Gepubliceerd op: 29 januari 2013
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jos van der Burg

Zero Dark Thirty
Kathryn Bigelow
Vanaf 24 januari in de bioscoop


Schetst de thriller Zero Dark Thirty een accuraat portret van de opsporing en standrechtelijke executie van Osama bin Laden in de Pakistaanse stad Abbottabad twee jaar geleden? In de Verenigde Staten woedt een debat over het waarheidsgehalte van de film. Het heikele punt is dat CIA-agenten in Zero Dark Thirty in geheime gevangenissen verdachten martelen die mogelijk informatie over Bin Laden hebben. Het doel heiligde alle middelen, suggereert de film van regisseur Kathryn Bigelow, die eerder met haar Irak-drama The Hurt Locker zes Oscars won. De CIA noemt de film dan ook ‘geen realistische verbeelding van de feiten’.

Dat een CIA-agente in de film als enige gelooft dat Bin Laden zich niet in een grot, maar in Abbottabad schuilhoudt, is in elk geval dramatische fictie. Het zorgt voor een amusante onderstroom van machogedrag versus vrouwelijke intelligentie. Zero Dark Thirty is een meeslepende thriller, die doet verlangen naar een goede documentaire over de zoektocht naar Bin Laden.

No
Pablo Larraín
Vanaf 31 januari in de bioscoop

De Chileense filmmaker Pablo Larraín vindt dat in Chili te weinig aandacht is voor de gevolgen van het dictatoriale verleden onder Pinochet, de generaal die na een staatsgreep in 1973 tot 1990 aan de macht was. No is het slotstuk van Larraíns speelfilmtrilogie over deze periode. Zijn films Tony Manero en Post Mortem toonden de psychologische gevolgen van de repressie. In No draait het om het referendum dat Pinochet in 1988 onder internationale druk organiseerde over de vraag of hij nog eens acht jaar aan de macht mocht blijven.

Zijn politiek tegenstanders huren een in de Amerikaanse reclamewereld geschoolde jonge campagneleider in, die de Chilenen met hippe reclamespotjes overhaalt om tegen Pinochet te stemmen. Pinochet verliest het referendum, maar de film roept de vraag op wie er nu eigenlijk heeft gewonnen: de democratie of een briljante reclameman, die politieke standpunten verkoopt als een wasmiddel. Gaan verkiezingen in een democratie (nog) over ideeën of zijn ze verworden tot een reclame- en marketingwedstrijd? No stelt de actuele vraag intelligent en indringend aan de orde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Historischnieuwsblad.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste historische verhalen door toonaangevende historici. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand, de eerste maand €1,99. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.