Home FILM: Collaboratie en verzet in Theresienstadt

FILM: Collaboratie en verzet in Theresienstadt

  • Gepubliceerd op: 29 okt 2013
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Jos van der Burg

Een nieuwe film van de 88-jarige Claude Lanzmann? Wie cynisch wil zijn, kan zeggen dat het drieënhalf uur durende The Last of the Unjust geen nieuwe film is, maar bestaat uit oud materiaal dat Lanzmann blijkbaar tegenkwam bij het opruimen van zijn archief. Maar wie de documentaire bekijkt, laat zijn cynisme snel varen. Want The Last of the Unjust is een goede aanvulling op Shoah, Lanzmanns meesterwerk uit 1985 over het mechanisme en de logistiek van de Jodenvernietiging. Hoe vermoord je in korte tijd 6 miljoen mensen? Shoah liet gedetailleerd zien hoe de Duitsers dat kunt organiseerden.


De Weense rabbijn Benjamin Murmelstein (1905-1989), die van december 1944 tot aan de bevrijding de kampoudste was in Theresienstadt, was in 1975 de eerste die Lanzmann interviewde voor Shoah. De maker sprak hem een week lang in Rome, waar Murmelstein sinds de oorlog woonde. Het leverde vele uren film op. Maar het interview bleek slecht in Shoah te passen, zodat Lanzmann het niet gebruikte. Achteraf is duidelijk waarom: het interview gaat niet primair over de Jodenvernietiging – het onderwerp van Shoah –, maar over collaboratie en verzet in Theresienstadt.

In het door Eichmann in 1941 opgezette ‘modelkamp’ was zogenaamd sprake van Joods zelfbestuur. Een twaalfkoppige Joodse Raad, met aan het hoofd de kampoudste, was verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. Uiteraard lag de werkelijke macht bij de Duitse kampleiding, die de Raad, en vooral de kampoudste, gebruikte voor de uitvoering van haar gruwelijke plannen. Een van de taken was het opstellen van deportatielijsten. Benjamin Murmelstein werd in november 1944 de leider van de Joodse Raad, nadat zijn voorgangers Jacob Edelstein en Paul Epstein in respectievelijk 1943 en 1944 waren vermoord.

In The Last of the Unjust praat Murmelstein niet alleen over zijn leiderschap in Theresienstadt, maar ook over de periode kort voor de oorlog in Wenen. Hij zag daar met eigen ogen hoe Eichmann betrokken was bij de Kristallnacht, de aankondiging voor de latere Jodenvernietiging. Na de Kristallnacht was Murmelstein betrokken bij de emigratie van ruim 120.000 Oostenrijkse Joden. Van de 60.000 Joden die achterbleven, overleefden slechts 7000 de oorlog.

Murmelstein had voor de oorlog makkelijk zelf kunnen emigreren, maar deed het niet. Zelfs na de uitbraak van de oorlog in 1939 vloog hij van Engeland, waar hij een conferentie bijwoonde, terug naar Oostenrijk. Zijn motieven waren gemengd, erkent hij in het interview. Hij wilde de Oostenrijkse Joden helpen, maar ‘misschien verlangde ik (ook) naar avontuur’. Dat avontuur kreeg hij, maar anders dan gedacht.

In het interview verdedigt Murmelstein zich tegen de beschuldiging dat hij als Joodse leider in Theresienstadt simpelweg deed wat de Duitsers van hem vroegen. Uit zijn woorden blijkt dat ‘collaboratie’ en ‘verzet’ ongeschikte begrippen zijn om het leven in Theresienstadt te begrijpen. Natuurlijk werkte Murmelstein met de Duitsers samen, maar hij zocht altijd ook naar manieren om mensen te redden.

Zijn grote doel was dat Theresienstadt in stand zou blijven, want als het zou worden opgeheven – en dat dreigde voortdurend –, zouden alle gevangenen naar Auschwitz worden gestuurd. Daarom werkte hij mee aan de Duitse poging om het kamp voor te stellen als een gezellige ‘Jodenstad’. Zolang Theresienstadt gebruikt kon worden voor propaganda zouden de Duitsers het laten bestaan.

Murmelstein vergelijkt zichzelf met Sancho Pancha, die als ‘pragmatische en calculerende realist’ meer bereikt dan de tegen windmolens vechtende Don Quichot. Op een ander moment omschrijft hij zijn positie in Theresienstadt als ‘koorddansen zonder vangnet in een circus’. Dat klinkt nogal frivool, en Murmelstein is dan ook vaak emotieloosheid verweten. Zijn repliek is dat emoties zijn werk in Theresienstadt alleen maar zouden hebben bemoeilijkt: ‘Als een chirurg tijdens de operatie huilt om de patiënt, gaat deze dood.’

De kijker kan moeilijk oordelen over Murmelstein, omdat Lanzmann geen tegenstemmen aan het woord laat. De maker, die tussen de interviewfragmenten door Theresienstadt en andere beladen plekken bezoekt, staat duidelijk aan de kant van Murmelstein: ‘Hij liegt niet, is ironisch, sardonisch en hard voor anderen en voor zichzelf.’

En hij bezit het vermogen tot zelfreflectie, kunnen we daaraan toevoegen: ‘Ik claim niet dat ik bereid was om mezelf op te offeren en nooit aan mezelf dacht. Dat zou een leugen zijn.’ The Last of the Unjust is verplichte kost voor iedereen die de exacte grens tussen goed en fout in de Tweede Wereldoorlog meent te kunnen trekken.
 
The Last of the Unjust
Claude Lanzmann
Te zien op het IDFA (20 november t/m 1 december)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Beatrice de Graaf
Beatrice de Graaf
Column

Vincent Karremans start een nieuwe Opiumoorlog, maar dit keer wint China

Is het een erfenis van de VOC-mentaliteit dat minister Vincent Karremans van Economische Zaken in oktober de topman van het Nijmeegse chipbedrijf Nexperia op non-actief zette? Mag een Nederlandse regering zo maar een Chinese CEO ontslaan vanwege ‘wanbestuur’? Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u...

Lees meer
Marie Tak van Poortvliet
Marie Tak van Poortvliet
Recensie

Marie Tak van Poortvliet was spiritueel, modern en pro-Duits

Marie Tak van Poortvliet (1871-1936) was kunstverzamelaar, antroposoof en pionier in de biologisch-dynamische landbouw. Ze was de spil in het Zeeuwse culturele leven, tot ze partij koos voor Duitsland. In Domburg staat sinds 1994 het Marie Tak van Poortvliet Museum. Oprichter en kunsthistoricus Jacqueline van Paaschen schreef nu ook haar biografie. Levendig portretteert ze het...

Lees meer
Video van de Jonge Historicus van het jaar 2025
Video van de Jonge Historicus van het jaar 2025
Interview

Wat als de Sovjet-Unie niet was ingestort, vraagt deze jonge historicus zich af

Hoe had de geschiedenis op cruciale momenten anders kunnen uitpakken? Met zijn YouTube-kanaal Possible History bespreekt geschiedenisstudent Julian Damen deze vraag aan de hand van voorbeelden door de eeuwen heen. Vanwege de creativiteit waarmee hij zijn bijna 250.000 abonnees aanmoedigt om met de geschiedenis om te gaan is Damen verkozen tot Jonge Historicus van het...

Lees meer
Ed Nijpels bij Presentatie Nationaal Milieubeleidsplan, 25 mei 1989
Ed Nijpels bij Presentatie Nationaal Milieubeleidsplan, 25 mei 1989
Interview

De klimaattop in 1989 was een gemiste kans

Op de klimaattop in Brazilië maken leiders van bijna tweehonderd landen afspraken over het beperken van de opwarming van de aarde. De eerste klimaattop vond plaats in Noordwijk in 1989. Toenmalig VVD-minister Ed Nijpels was de organisator. ‘Sommige landen hadden nog nooit van klimaatverandering gehoord.’ Het idee voor de conferentie in Noordwijk ontstond tijdens een...

Lees meer
Loginmenu afsluiten