Home COLUMN: Martin Sommer

COLUMN: Martin Sommer

  • Gepubliceerd op: 28 mrt 2013
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Martin Sommer

Nog een paar nachtjes slapen en dan barst de heisa rondom de troonopvolging los. De eerste gedenkboeken, biografieën en niemendalletjes liggen al bij de boekhandel. Kunt u zich voorstellen dat de belangstelling voor het koningshuis nog niet zo heel lang geleden beperkt was tot complotdenkers à la Wim Klinkenberg en chroniqueurs als J.G. Kikkert, die door prins Bernhard nog voor ‘nephistoricus’ werd uitgemaakt?

Zelf heb ik een bescheiden rolletje gespeeld in de popularisering van de Oranjes. Dat ging zo. In 1995 maakte ik een VPRO-televisiefilm over de radicale jaren zeventig, samen met Volkskrant-collega Paul Brill. Ik kreeg de smaak te pakken en dacht dat het een aardig idee zou zijn om een historische serie over het koningshuis te maken.

Ik dacht aan de BBC-documentairetraditie, met Peter Brusse – ook een collega – in de rol van natuurfilmer David Attenborough. Niet dat de Oranjes een soort primaten zijn, maar ik had wel een evolutietheorie in mijn hoofd, die uitlegde hoe het koningshuis zichzelf in de negentiende eeuw had uitgevonden. Daarbij had ik vooral die vrolijke Britse verbazing van ‘moet je nou weer eens kijken’ voor ogen.

Let wel: er was toen niks op de televisie, geen Schavuit van Oranje, geen Blauw bloed bij de EO, geen zoetsappige serie over Juliana. Fatsoenlijke mensen hielden zich verre van het koningshuis; zelfs het Republikeins Genootschap was er nog (net) niet. Tv-producente Ireen van Ditshuyzen, voorheen VPRO en zelf getooid met een bos prachtig oranje haar, zag er wel wat in en vroeg om een synopsis. Zijzelf moest met het idee leuren langs de omroepen, maar dat was ze gewend.

Na veel vijven en zessen vond ze de NCRV bereid de serie uit te zenden. Maar ze vroegen wel meteen doodleuk of Ireen zelf voor het geld kon zorgen. Dat was normaal; alleen de VPRO maakte zich aan deze gang van zaken niet schuldig, zei Ireen zonder met haar ogen te knipperen. Ik was daarentegen perplex over dit stilzwijgende misbruik van het monopolie op de uitzenduren.

De Via Dolorosa van Ireen was nog niet volbracht. Nu moest ze voor geld langs het zogeheten Productiefonds, toentertijd onder leiding van de eerbiedwaardige Jan Bank, tevens huisvriend van de familie Van Oranje. Het Productiefonds vond het wel een aardig idee, maar het moest natuurlijk wel ingrijpend anders. Niks BBC en the making of de Oranjes.
Er moest een fictie-scenarioschrijver aan te pas komen en de Oranje-geschiedenis moest in het kader van het toen modieuze multiculti-denken door een presentator uitgelegd worden aan een klein zwart meisje.

Zo ging het plan een paar keer heen en weer. En elke keer was er salami-gewijs weer een plakje van het oorspronkelijke idee verdwenen. Mij zakte langzamerhand de moed in de schoenen, en bovendien ik was in januari 1997 als correspondent naar Parijs vertrokken. Jan Blokker bemoeide zich er nog mee om de boel vlot te krijgen, waarna Peter Brusse en Aukje Holtrop van Vrij Nederland onder strikt toezicht met het scenario aan de slag mochten.

De serie kwam er wonder boven wonder in 2002 onder de titel Wij Oranje – ZES jaar nadat ik met het idee naar Ireen was gestapt! Ik was nog net niet terug na vijf jaar Frankrijk.

Peter Brusse trad toch op als gastheer. Dat zwarte meisje was waarschijnlijk te duur gebleken, maar een spetterende documentaire kon het natuurlijk niet meer worden. Mij leerde de hele gang van zaken niet zozeer iets over het koningshuis als wel over de Nederlandse publieke omroep.

Ze schijnen in Hilversum nu allemaal armlastig te zijn. Toentertijd hadden ze het geld op de bank staan, lieten van de omroepbijdrage blitse gebouwen neerzetten en vervolgens dus de freelancers de programma’s betalen. Diep wantrouwen blijft geboden. Hoed u voor de publieke omroep! Op dat Mediapark wil geen gras groeien.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
Interview

‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’

Donald Trump laat Venezolaanse olietankers in beslag nemen en stelt een ‘volledige blokkade’ in. Historicus Erik de Lange ziet overeenkomsten met twijfelachtige maritieme acties uit het verleden. Venezuela beschuldigt Amerika van piraterij. Heeft het een punt? De Lange: ‘Staatspiraterij is een tegenstrijdig begrip, omdat piraten rovers op zee zijn die handelen zonder goedkeuring van een...

Lees meer
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten