Home COLUMN: Maarten van Rossem

COLUMN: Maarten van Rossem

  • Gepubliceerd op: 28 mrt 2013
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Maarten van Rossem

Slechts 10 procent van de Nederlanders gaat een of meer malen per week ter kerke. Om dit percentage niet al te dramatisch te laten klinken, kan vermeld worden dat 4 procent twee tot drie keer per maand naar de kerk gaat. Hoe dan ook mag geconcludeerd worden dat het overgrote deel van de bevolking zich heeft afgewend van de geïnstitutionaliseerde geloofsbeleving.

Dat zal voor velen een opluchting of zelfs een bevrijding zijn geweest. Geen sociale dwang meer en geen reden om acht te slaan op de voorschriften van predikant of pastoor. Maar aanvankelijk waarschijnlijk haast ongemerkt hebben de gelovigen ook een enorm verlies geleden. Het geloof en de kerk zorgden voor een vaak noodzakelijke en rustgevende geritualiseerde omgang met de grote en kleine emoties die het menselijk leven met zich meebrengt.

Het verdwijnen van die traditionele rituelen heeft geleid tot het ontstaan van spontane nieuwe rituelen. Daar waar sterke gemeenschappelijke emoties naar een uitdrukkingsvorm zoeken, worden stille tochten gehouden en massaal bloemen neergelegd op de plaats des onheils, die dan weer worden voorzien van aandoenlijke briefjes en de onvermijdelijke knuffels. De knuffelindustrie moet enorm hebben geprofiteerd van de secularisering van de afgelopen decennia.

De vorm en de frequentie van de nieuwe rituelen worden evident sterk beïnvloed door de televisieverslaggeving van deze gebeurtenissen. Wie eenmaal een stille tocht heeft gezien, weet wat hij doen moet als in zijn omgeving een aangrijpende gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Zelfs voor de stervende walvis Johanna is een stille tocht gehouden, al was het wel een kleintje.

Wie er een beetje op let, ziet vooral op de televisie allerlei manifestaties van gemeenschappelijke gevoelens, die wellicht niet direct als nieuwe rituelen kunnen worden beschouwd, maar die wel tegemoet komen aan een kennelijk niet te stillen behoefte aan gezamenlijke emoties, waarbij liefst een traantje weggepinkt kan worden. Niets heeft zo’n magische uitwerking op de kijkers als huilen, waarbij zo heerlijk steels meegehuild kan worden. Die gebeurtenissen hebben hetzelfde troostende effect als het gemeenschappelijke zingen in de kerk.

Tot de allerfijnste gebeurtenissen op dit terrein, die dan ook maximaal worden uitgemolken, behoren de begrafenissen van bekende Nederlanders. De begrafenis van Fortuyn was ronduit magnifiek. Daar werd geen politicus ter aarde besteld, daar werd onze nationale Verlosser naar zijn hemelse bestemming gezonden. Of neem de aandoenlijke plechtigheid waarmee de natie afscheid nam van de tragische volkszanger André Hazes.

Misschien is het mogelijk met deze analyse ook op het eerste gezicht onverklaarbare fenomenen te verklaren. Denk bijvoorbeeld aan de nationale ontroering die door de media sloeg op de avond dat de koningin haar spoedige abdicatie aankondigde. Plotseling beweerden lieden van wie je dat totaal niet had verwacht dat zij deze heerszuchtige en afstandelijke monarch jarenlang als substituutmoeder hadden beschouwd. Iedereen wilde op dat moment meezingen in de nationale kerk; er viel geen wanklank te beluisteren.

Waarschijnlijk hoort ook het jaarlijkse infantiele gezever over de Elfstedentocht tot deze pseudoreligieuze behoefte aan gemeenschappelijke sentimenten. Staat die Elfstedentocht immers niet model voor het heerlijke, gezellige, dorpse Nederland dat ooit heeft bestaan? Het Nederland van onbezorgde ijspret, van rode konen en koek en zopie, het Nederland dat door de EU, de globalisering en de allochtonen om zeep is geholpen? Door wekenlang over die tocht te zeuren, ook als hij helemaal niet doorgaat, keert God toch even terug naar Jorwert.

In dezelfde categorie valt denk ik de onbegrijpelijke mediaopwinding over Serious Request en het glazen huis en de radiopresentatoren die een paar dagen alleen maar vruchtensap drinken. Zou er uit al die nieuwe rituelen en dat verlangen naar een dorpse geborgenheid die nooit echt heeft bestaan, niet een geheel nieuwe religie gebakken kunnen worden? Die zou dan gebruik kunnen maken van al die leegstaande, prachtig gerestaureerde kerken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
Interview

‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’

Donald Trump laat Venezolaanse olietankers in beslag nemen en stelt een ‘volledige blokkade’ in. Historicus Erik de Lange ziet overeenkomsten met twijfelachtige maritieme acties uit het verleden. Venezuela beschuldigt Amerika van piraterij. Heeft het een punt? De Lange: ‘Staatspiraterij is een tegenstrijdig begrip, omdat piraten rovers op zee zijn die handelen zonder goedkeuring van een...

Lees meer
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
Loginmenu afsluiten