Home Jolande Withuis

Jolande Withuis

  • Gepubliceerd op: 02 jun 2010
  • Update 02 mei 2023
  • Auteur:
    Jolande Withuis

We horen het deze weken steeds weer: hoe prettig het is dat in de verkiezings¬campagne de ‘klassieke’ links-rechtstegenstelling eindelijk de toon weer zet. Met dat ‘klassieke’ wordt dan gedoeld op de verschillen in economisch beleid tussen, zeg, VVD en SP. Rechts is: handhaving van de hypotheekrenteaftrek en verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd; links is: ‘65 = 65’ en ‘weg met de hypotheekrenteaftrek’. Er spreekt uit al die vreugde over de op economische tegenstellingen gefocuste verkiezingsstrijd zelfs een zekere opluchting – alsof we eindelijk weer bij de essentie zijn aangeland.

Dat die economische tegenstelling het ware links-rechts zou zijn, is een misverstand. Oorspronkelijk vormden liberalen en sociaal-democraten ‘links’; politieke groeperingen gebaseerd op godsdienstige overwegingen waren ‘rechts’. Confessioneel tegenover niet-confessioneel dus. Dát conflict, dat draait om gewetensvrijheid en vrijheidslievendheid, speelde nog in de jaren zestig, toen Nederland ontzuilde en een meer libertaire levenshouding opgang begon te maken.

De rellen naar aanleiding van het item ‘Beeldreligie’ in het VARA-televisiepro¬gramma Zo is het toevallig ook nog eens een keer… gingen over gekwetste godsdienstige gevoelens. De makers hadden televisiekijken vergeleken met naar de kerk gaan, waarbij de antennes op de daken het nieuwe kruisbeeld voorstelden. Zoals de Telegraaf-hetze tegen deze satire onversneden rechts was, zo behoorde spotten met godsdienstige kwezelarij en dwingelandij toen tot het linkse ideeëngoed. De poep die presentatrice Mies Bouwman door haar brieven¬bus geduwd kreeg, kwam beslist van rechts.

Op dit punt hebben links en rechts de afgelopen decennia stuivertje gewisseld. Kritiek op de religieuze benepenheid is nu juist onder ‘cosmopolitisch’ links taboe geworden. Het zijn nu linkse opiniemakers die religieuze aanvallen op de vrijheid van meningsuiting en levensinrichting vergoelijken, en strijd daartegen stigmatiseren als ‘rechts’. Alleen is die godsdienst niet langer het christendom, maar de islam.

Niet alleen de inhoud van de begrippen links en rechts is door de jaren heen onderhevig geweest aan fluctuaties, dat geldt ook voor de betekenis en het gewicht van die scheidslijn. Het is voor ons gebruikelijk om het politieke spectrum te zien als een continuüm met aan het linkeruiteinde de SP, daarnaast GroenLinks en de Pvda, en dan via D66 en CDA voort naar rechts: VVD en PVV. Maar tijdens de Koude Oorlog was die indeling betrekkelijk irrelevant.

Tot eind jaren zestig liep de beslissende scheidslijn in de politiek tussen de communisten en álle anderen. De PvdA stond toen verder van de CPN af dan de VVD, die bijvoorbeeld zendtijd bepleitte voor de communisten. Teruggrijpend op de Koude-Oorlogstegenstelling van liberale democratie versus totalitaire staat definieerde schrijfster Renate Rubinstein in 1982 in haar Huizingalezing links en rechts naar de mate waarin men vrijheid van informatie voorstond. ‘Links’ was vóór, ‘rechts’ was tegen vrijheid van meningsuiting. Rechts was derhalve zowel nazisme als communisme.

Misschien is het journalistieke enthousiasme over de tweestrijd VVD-PvdA ingegeven door een verlangen naar minder complexe verhoudingen, net zoals het wegzetten van Wilders als ‘extreem-rechts’ duidt op nostalgie naar simpele schema’s. Maar dat schema werkt niet meer, als het al ooit heeft gewerkt.

‘Extreem-rechts’ had vanouds een afkeer van homo- en vrouwenemancipatie (en van mannen met geblondeerd haar), waarvoor Wilders zich juist sterk maakt. CDA, CU, SP en de vakbondsvleugel van de PvdA delen hun conservatisme inzake werkende vrouwen. Net als traditioneel links wil Wilders de pensioenleeftijd houden op vijfenzestig. Afkeer van culturele en intellec¬tuele elites leeft zowel bij links als bij rechts.

Zowel in historisch onderzoek als in de actuele politiek zijn links en rechts geen verhelderende begrippen. Of ik rechts ben of links – ik weet het niet. Wel weet ik dat ik nooit op economisch-politieke gronden stem. Mij maakt de hypotheekrenteaftrek aanmerkelijk minder uit dan de vrijheid om mijn leven naar eigen wens in te richten.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Recensie

Koloniale psychiaters oordeelden dat Javanen kinderlijk en oversekst waren

Javanen zijn kinderlijk, emotioneel en fantasierijk. En niet klaar voor zelfbestuur, oordeelden koloniale psychiaters in de jaren 1920. Marens Engelhard gaat in Indonesië op zoek naar zo’n psychiater: zijn grootvader Chris Engelhard. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding...

Lees meer
Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Artikel

In Cambodja is de Rode Khmer nog steeds een open wond

In de jaren zeventig voerde de Rode Khmer een schrikbewind in Cambodja. Deze communisten joegen een kwart van de bevolking de dood in en traumatiseerden de rest. Toch zijn de daders nauwelijks vervolgd.   Voor toeristen die naar Cambodja komen staat het betoverende tempelcomplex Angkor Wat bovenaan het verlanglijstje. Dat ligt nu in de jungle, maar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten