Home COLUMN: Annegreet van Bergen over de Solex

COLUMN: Annegreet van Bergen over de Solex

  • Gepubliceerd op: 29 aug 2016
  • Update 12 apr 2023
  • Auteur:
    Annegreet van Bergen
COLUMN: Annegreet van Bergen over de Solex

Voor veel arbeiders was de brommer een tussenstation naar een klein autootje. Ze konden er verder mee reizen. Al was dat hoogst oncomfortabel, constateert Annegreet van Bergen.

In groepsverband op een Solex toeren is tegenwoordig een gewild, nostalgisch uitje. Als ik zo’n zwerm ouderwetse brommertjes zie tuffen, heb ik het idee een typisch oud-Nederlands tafereel gade te slaan. Datzelfde heb ik bij de Mobylette, een ander icoon van Nederland in de jaren vijftig en zestig. In gedachten zie ik de wijkverpleegster in haar lange leren jas langsrijden.

Solex en Mobylette mogen onlosmakelijk verbonden zijn met het Nederlandse straatbeeld van vroeger, toch zijn beide brommers van Franse origine. Ze werden in Nederland in licentie gemaakt. De Mobylette in licentie van Motobécane door Wim Kaptein, die aan een latere versie zijn naam verbond. De Solex werd door Van der Heem gemaakt in opdracht van de Rotterdamse handelsmaatschappij R.S. Stokvis, die later een geheel Nederlandse brommer met de vlotte naam RAP liet maken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Het ‘eitje’ van Berini

Omgekeerd lijkt Berini een Italiaans merk. Niets is minder waar. Het ‘eitje’ van Berini, een clip-on motortje dat op elke fiets paste, werd ontwikkeld door BErnard Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk en gefabriceerd door Motorenfabriek Pluvier. Pluvier maakte meer dan tienduizend van deze losse motortjes. Pas in 1954 kwam er een echte Berini-bromfiets, met de motor ingebouwd in het frame, op de markt.

Voor veel arbeiders was de brommer een tussenstation naar een klein autootje

Voor veel arbeiders was de brommer een tussenstation naar een klein autootje. Hij stelde hen in staat een betere baan verder van huis te accepteren. In een Solex-advertentie vertelt ‘Monteur Chr. de B. te R.: ‘Enkele van mijn maats hadden ook een bromfiets, maar de kosten vielen hun erg tegen. Ik probeerde het eens met een Solex. Nou, dat was meteen goed, ik rijd nu al twee jaar en ga er dag in dag uit mee naar mijn werk. Later weg en eerder thuis! […] Wat een genot en gemak voor zo weinig geld. Ieder, die plannen heeft om een bromfiets te kopen, zou ik op het hart willen drukken: Kies een Solex.’

Vespa

Bij een plaatje van een bezorgde vrouw die haar man kust die naar zijn werk gaat, waarschuwt Solex: ‘Geef u niet over aan het betrekkelijk genot van zinloze snelheid!’

Op een brommer of scooter rijden was afzien, herinnert Joke (1936) zich. Zij kocht in 1956 een Vespa 125 cc en reed het volgende jaar elke zondag op dit lichte scootertje vanuit Rotterdam op en neer naar Amersfoort. Daar lag haar verloofde in een sanatorium te kuren, nadat er bij hem bij zijn ontslag uit het leger tbc was geconstateerd.

‘Op een brommer of scooter rijden was afzien’

De reisvergoeding die hij kreeg ging naar zijn familie; Joke moest op eigen kosten naar hem toe. ‘Nu is een retourtje Rotterdam–Amersfoort een fluitje van een cent. Toen niet. Hoe moest ik vanuit Rotterdam-Zuid bij de trein komen?’

Vaak was het een barre reis. ‘Ik woog niet zoveel en kon weinig tegenwicht aan de scooter bieden. Die hing scheef, omdat de motor aan één kant zat. Met regen was het helemaal zwaar. De meeste wegen waren nog niet geasfalteerd en bestonden uit kleine straatsteentjes. Daarover rijden betekende sowieso altijd een vreselijk gehobbel, maar na regen waren ze ook nog eens spekglad. Bovendien had ik geen waterdichte kleren, laat staan iets als een regenbroek. Ik had zelfs geen leren jas en was al blij dat ik een dikke jas had. Op mijn hoofd had ik alleen een regenkapje.

Buikschuiver

Ook wanneer je puur voor je plezier op stap ging, was dat niet altijd een lolletje. Het vriendje van Hanneke (1943) had begin jaren zestig een buikschuiver, een brommer met een laag stuur. ‘Het merk weet ik niet meer, maar het was een heel stoer blauw geval. Met Pasen gingen we een keer vanuit Ede naar de Keukenhof. Koud dat het was! Ik was ook bepaald niet op zo’n lange tocht gekleed. Ik droeg een wijde rok met petticoat en nylonkousen met jarretels, en aan mijn voeten had ik ballerina’s, van die platte schoentjes. Om mijn hoofd had ik een hoofddoekje gedaan. “Je lijkt wel een paasei,” zei Christiaan. Daar werd ik ook niet echt vrolijk van.’

‘Met Pasen reden we vanuit Eden naar de Keukenhof’

Jongens als Christiaan luidden een nieuw tijdperk in. In de loop van de jaren zestig werd de brommer vooral onderdeel van de jeugdcultuur, die weer uit verschillende subculturen was opgebouwd. Anders dan bijvoorbeeld Kreidler en Puch maakte Solex daar geen deel van uit. Daardoor is het extra wonderlijk dat de Solex een halve eeuw later opeens hartstikke hip is.

Annegreet van Bergen is econoom en journalist.

Nieuwste berichten

Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Voorbijgangers passeren een doodgehongerde man Charkov
Artikel

Stalin hongerde de Oekraïners uit om hun verzet te breken

In 1932 wilde Jozef Stalin het tegendraadse Oekraïne voor eens en voor altijd omvormen tot voorbeeldige Sovjetrepubliek. Zijn methode? Een combinatie van zuiveringen en een door mensenhanden veroorzaakte hongersnood. ‘Ik herinner me een moeder die meer op een schaduw leek dan op een mens. Ze stond langs de kant van de weg en haar broodmagere...

Lees meer
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Kindergarten. Schilderij door Johann Sperl
Artikel

‘Stil zijn en nergens aankomen.’ De bedenker van de blokkendoos hekelde zijn strenge opvoeding

Papier, klei, zand, steentjes en dozen met houten blokken zijn tegenwoordig in iedere kleuterklas te vinden. Ze stammen uit de onderwijsmethode van de negentiende-eeuwse Duitse pedagoog Friedrich Fröbel. Hij liet kinderen zelfstandig en spelend leren.  De geschiedenis heeft onbarmhartig geoordeeld over de opvoedkundige Friedrich Fröbel. Zeker in vergelijking met zijn Italiaanse vakgenoot Maria Montessori, die...

Lees meer
De kroning van Hendrik III
De kroning van Hendrik III
Artikel

Hoe kom je van een nutteloze of krankzinnige koning af?

Incompetente of krankzinnige koningen konden in de Middeleeuwen dikwijls op hun troon blijven zitten. Hun macht was nu eenmaal sacraal. Toch wisten hun tegenstanders ‘nutteloze’ vorsten soms weg te werken.    In 1398 ging de Duitse koning Wenceslaus IV op staatsbezoek bij zijn Franse collega Karel VI. In Reims, waar de ontmoeting plaatsvond, liet Karel ter ere van zijn gast een groots banket aanrichten. Ongetwijfeld stonden er uitgelezen spijzen en dranken op het menu, opgeluisterd met acrobaten, potsenmakers, muziek en dans. Maar alle voorbereidingen bleken voor niets. Wenceslaus moest...

Lees meer
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’
Interview

‘Een “vreedzame” maritieme blokkade kan snel omslaan in oorlog’

Donald Trump laat Venezolaanse olietankers in beslag nemen en stelt een ‘volledige blokkade’ in. Historicus Erik de Lange ziet overeenkomsten met twijfelachtige maritieme acties uit het verleden. Venezuela beschuldigt Amerika van piraterij. Heeft het een punt? De Lange: ‘Staatspiraterij is een tegenstrijdig begrip, omdat piraten rovers op zee zijn die handelen zonder goedkeuring van een...

Lees meer
Loginmenu afsluiten