Home Stille getuigen

Stille getuigen

  • Gepubliceerd op: 16 mrt 2004
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marcel Broersma

De geschiedenis laat haar sporen na. Monumenten, voorwerpen en graven herinneren aan bijna vergeten personen. Hun verhaal wordt hier verteld. Deze keer het graf van Oscar Carré (1846-1911) op de Amsterdamse begraafplaats Zorgvlied.

Op begraafplaats Zorgvlied, langs de Amstel, liet Oscar Carré in 1891 een klein theater van de dood oprichten. Het familiegraf had dezelfde architecten en dezelfde bouwstijl als zijn circusgebouw enkele kilometers stroomafwaarts. Dit weelderige theater had hij vier jaar eerder laten optrekken. Het groeide al snel uit tot centrum van het hoofdstedelijk amusement. Momenteel moet een grote verbouwing ervoor zorgen dat Carré die positie behoudt. Ook de laatste rustplaats van zijn schepper is onlangs gerestaureerd.
Circus Carré streek in 1863 voor het eerst neer in Amsterdam. Kermisgangers klapten hun handen stuk voor de Trakhener hengsten op wier rug Oscar viool speelde en jongleerde. Het van oorsprong Duitse gezelschap toerde door heel Europa en was kind aan huis bij verschillende vorstenhoven. Willem III gaf Oscar Carré een onderscheiding en de Oostenrijkse keizerin Elizabeth – beter bekend als Sisi – nam bij hem paardrijles.
Carré keerde sindsdien elk jaar terug naar de Nederlandse hoofdstad. Hij maakte die tot vaste standplaats en liet er zelfs een houten theater bouwen. Omdat dit brandgevaarlijk was, moest hij het echter afbreken. Na een jarenlang juridisch steekspel met de gemeente kreeg Carré uiteindelijk een bouwvergunning voor een nieuw, stenen theater. Op 12 april 1887 werd de eerste heipaal de grond in gedreven.
Zeven maanden later en 3 miljoen waalstenen verder opende een trotse Oscar Carré zijn circustheater. De kranten en het publiek bejubelden het luxe gebouw van de architecten J.P.F. van Rossum en W.J. Vuyk. Aan de buitenkant was het uitbundig gedecoreerd met pilasters, zuilen en beeldhouwwerk. Binnen werd het hooggeëerd publiek ontvangen in een gezellige en luxueuze sfeer. Weelderige gaslampen verlichtten de foyers, schilderingen van circustaferelen sierden de wanden en men kon comfortabel wegzakken in roodfluwelen stoelen.
Maar in 1891 keerde het lot zich tegen Oscar. Zijn circustrein botste in Duitsland op een personentrein. `Het toneel was ontzettend,’ schreef een krant. ‘De beschrijving van verminkte leden, bloed, gekerm en geschrei zullen wij de lezers besparen.’ Onder de vijf doden was Amalia Carré-Salamonsky, de 39-jarige vrouw van de directeur, die ook optrad in het paardenspel. Naar aanleiding van haar dood liet Oscar op Zorgvlied het grafmonument bouwen.
Carré wist precies wat hij wilde. Hij bemoeide zich intensief met zowel het ontwerp voor het circusgebouw als met het grafmonument. Het werd een classicistisch tempeltje met een hoge entree, omgeven door een smeedijzeren hek. De deur is omgeven door pilaren en fraai bewerkte pilasters. Een bewerkte timpaan, met daarop een vaas, bekroont het dak.
Toen zijn tweede vrouw in 1897 overleed, besloot een gebroken Carré zijn zweep aan de wilgen te hangen. Hij verkocht zijn circus en schoot zijn paarden dood. ‘Ik stelde mij voor dat zij misschien nog eens voor de kar zouden moeten lopen,’ verklaarde hij in een interview. En dat wilde Carré ten koste van alles voorkomen. Hij stortte zich als directeur van zijn theater op het programmeren van variété.
Maar het bloed kroop waar het niet gaan kon. Nadat hij zijn zoon Maximiliaan met diens circus had verwelkomd in theater Carré, keerde ook Oscar terug op de bühne. Met zijn lievelingspaard Walzertraum vermaakte hij het publiek weer als vanouds. In 1911 besloot de ziekelijke circusdirecteur een afscheidstournee door Europa te maken. Hij overleed in Kopenhagen, op 65-jarige leeftijd. Pas een jaar later kwam zijn lichaam in Nederland aan; in de tussentijd was het familiegraf verbouwd en uitgebreid. Het publiek was Carré niet vergeten. Langs de route van het Weesperpoortstation naar Zorgvlied stond het zwart van de mensen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten