Home 1972 was het gevaarlijkste jaar op de Nederlandse wegen

1972 was het gevaarlijkste jaar op de Nederlandse wegen

  • Gepubliceerd op: 07 okt 2025
  • Update 21 nov 2025
  • Auteur:
    Teun Willemse
Ravage na ongeval Prinsenbeek

Wie in 1972 de weg op ging, nam een risico. Nooit kwamen er zoveel weggebruikers om als in dat verkeersrampjaar. Dankzij maximumsnelheden, een gordelplicht en alcoholcontroles werden de wegen daarna veiliger, maar inmiddels is die dalende trend gestokt.

Aan het begin van de twintigste eeuw waren het meestal automobilisten die omkwamen bij verkeersongelukken. Dat blijkt uit cijfers van het CBS, dat een nieuwe tijdlijn publiceert met historische data over het Nederlandse verkeer. Vanaf de jaren dertig, het moment dat de eerste statistieken werden bijgehouden, liep het aantal verkeersdoden bijna jaarlijks op. In 1935 overleden er 763 weggebruikers, in 1950 waren dat er al meer dan duizend.

Volgens de ANWB was 80 procent van de verkeersongelukken te wijten aan weggebruikers die zich niet aan de regels hielden. De toeristenbond begon daarom in 1924 met verkeerslessen op de lagere school en organiseerde in 1932 een Voetgangersweek om aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid. Maar die voorlichting kon een toename van het aantal slachtoffers niet stoppen. Naarmate het drukker werd op de weg, liep het aantal verkeersdoden zelfs sneller op dan de bevolking, Begin jaren zeventig groeide het aantal verkeersslachtoffers in Nederland bijna zeven keer zo hard als het inwonersaantal.

Verkeersdoden en omvang bevolking CBS
Bron: CBS.

Geheel verpletterde auto’s’

Met 3264 doden vormde 1972 het absolute dieptepunt op de Nederlandse wegen. Het meest dramatisch was de verkeersramp bij Prinsenbeek: op 25 augustus botsten er honderd voertuigen op elkaar en vielen er dertien doden. Het polygoonjournaal sprak van ‘geheel verpletterde auto’s’ nadat bestuurders die ‘veel te hard reden’ in een dichte mistbank op elkaar waren geknald.

‘Er golden nog geen maximumsnelheden op de autoweg, en een gordel dragen was niet verplicht’, licht Marjolijn Jaarsma van het CBS de dramatische cijfers van 1972 toe. ‘Die maatregelen kwamen er pas in de jaren die volgden, waarna het aantal doden terugliep. Naast maximumsnelheden en een gordelplicht hebben alcoholcontroles, oversteekvoorzieningen en de degelijkheid van voertuigen het verkeer sindsdien een stuk veiliger gemaakt. Bovendien werd er na 1972 strenger gehandhaafd op de weg en werden er hogere eisen gesteld aan de rijvaardigheid.’

In 2013 noteerde Nederland het laagste aantal verkeersdoden sinds de jaren dertig: 570. Maar sindsdien lopen de cijfers weer op. Inmiddels zijn fietsers (40 procent) vaker het slachtoffer dan inzittenden van een auto (30 procent). ‘Terwijl auto’s veiliger zijn geworden, zijn fietsers door de opkomst van e-bikes juist kwetsbaarder geworden,’ vertelt Jaarsma. ‘Vooral in 2022 en 2023 waren opvallend veel fietsers slachtoffer,  met name ouderen.’

Eerste ongeluk met fatale afloop

Het eerste dodelijke ongeluk met een auto haalde in 1901 de Nederlandse kranten. Op de afdeling van een Zuid-Limburgse heuvel begaven de remmen van een militair voertuig het, met een zware crash tot gevolg. Een Nederlandse officier overleefde die botsing niet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Patiënten in een inrichting in Soerakarta
Recensie

Koloniale psychiaters oordeelden dat Javanen kinderlijk en oversekst waren

Javanen zijn kinderlijk, emotioneel en fantasierijk. En niet klaar voor zelfbestuur, oordeelden koloniale psychiaters in de jaren 1920. Marens Engelhard gaat in Indonesië op zoek naar zo’n psychiater: zijn grootvader Chris Engelhard. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding...

Lees meer
Michaël Zeeman in 1998
Michaël Zeeman in 1998
Recensie

Boek over Michaël Zeeman begon als verwondering over een vriend

De Leidse historicus Willem Otterspeer wilde zijn overleden vriend Michaël Zeeman begrijpen en schreef een boek over hem. Het blijkt een raadsel zonder oplossing. Waar begint een historicus aan als hij een biografie wil schrijven over een van zijn beste vrienden? Een complexe, omstreden en begaafde vriend bovendien. Willem Otterspeer besloot een biografie van journalist...

Lees meer
Franse militair gebruikt een drone
Franse militair gebruikt een drone
Artikel

Uitvinder Nikola Tesla voorspelde de drone als oorlogswapen

De komst van drones op het slagveld is al in 1907 voorzien door uitvinder en natuurkundige Nikola Tesla. Zijn experimenten met radiografische besturing legden mede de basis voor de ontwikkeling van onbemande oorlogsvliegtuigen. Nikola Tesla wordt gezien als een van de belangrijkste uitvinders op het vlak van elektrotechniek en radiocommunicatie. Hij werd in 1854 geboren...

Lees meer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Een vrouwelijke soldaat van de Rode Khmer
Artikel

In Cambodja is de Rode Khmer nog steeds een open wond

In de jaren zeventig voerde de Rode Khmer een schrikbewind in Cambodja. Deze communisten joegen een kwart van de bevolking de dood in en traumatiseerden de rest. Toch zijn de daders nauwelijks vervolgd.   Voor toeristen die naar Cambodja komen staat het betoverende tempelcomplex Angkor Wat bovenaan het verlanglijstje. Dat ligt nu in de jungle, maar...

Lees meer
Loginmenu afsluiten