Home Zwitsers tunnelvisioen blijft een droom

Zwitsers tunnelvisioen blijft een droom

  • Gepubliceerd op: 23 jun 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Bas Kromhout

Al meer dan 125 jaar doet de Gotthard-tunnel het hart van de Zwitsers sneller kloppen. Met een station op 800 meter diepte willen architecten een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de Gotthard-mythe. Maar de politiek ligt dwars.

Voor de Zwitsers is de Gotthard-tunnel wat de Afsluitdijk is voor Nederlanders: een symbool van nationale vindingrijkheid, ondernemerschap en technisch vernuft. In een land dat 26 kantons en vier talen kent, is de ‘Gotthard’ een van de weinige dragers van een werkelijk Zwitserse identiteit.

Een jaar na de viering van het 125-jarige bestaan komt techniekhistorica Judith Schueler met een studie naar de betekenis van de Gotthard-tunnel als lieu de mémoire. De 15 kilometer lange spoortunnel was bij de opening in 1882 niet alleen een technisch hoogstandje, maar bevrijdde Zwitserland bovendien – als belangrijkste transportknooppunt tussen Noord- en Zuid-Europa – uit zijn geografische isolement.

Momenteel wordt hard gewerkt aan een nieuwe Gotthard-tunnel, die in 2012 wordt geopend en zowel de oude spoortunnel als de autotunnel uit 1980 overbodig maakt. Om ervoor te zorgen dat hogesnelheidstreinen door de nieuwe tunnel kunnen rijden, wordt hij langer en dieper aangelegd dan zijn voorgangers. De bewoners van de Gotthard-regio zullen de trein niet eens kunnen zien, laat staan eraan verdienen.

Daarom heeft een groepje architecten uit de regio voorgesteld om midden in de tunnel een station aan te leggen, dat met een 800 meter hoge lift wordt verbonden met het aardoppervlak. Bovengronds zou de hogesnelheidslijn dan gekoppeld moeten worden aan het Zwitserse en Europese spoorwegnet. Dit ‘Porta Alpina’ gedoopte project zou volgens de initiatiefnemers Zwitserland een economische, architectonische en toeristische impuls geven.

‘Porta Alpina moet een ondergrondse landmark zijn voor Zwitserland,’ zegt Marc Cathomen, medeoprichter van de initiatiefgroep. ‘Het project breekt vele wereldrecords: het diepst gelegen station, de hoogste lift, de langste tunnel enzovoort. De Gotthard-tunnel is voor Zwitsers een nationaal heiligdom. Door Porta Alpina krijgen ze de kans om de tunnel echt te ervaren: ze kunnen via de lift diep in de berg doordringen en de wanden van de tunnel voelen.’

Volgens Cathomen maakt de ligging Porta Alpina bij uitstek geschikt als drager van de Zwitserse identiteit, die per definitie multicultureel is. ‘De Gotthard-regio ligt op het snijpunt van de vier taalgroepen: Duits, Frans, Italiaans en Rethoromaans. Drie grote Europese rivieren ontspringen er: de Rijn, de Rhône en de Po. Porta Alpina kan een knooppunt zijn waar niet alleen Zwitserland, maar de hele Europese volkerenfamilie samenkomt.’

Cathomens plan om de Zwitsers te verenigen lijkt echter ten onder te gaan door regionaal eigenbelang. ‘Het Zwitserse publiek is enthousiast, maar machtige steden als Bern, Zürich en Genève blokkeren de plannen. Zij hebben geen zin om miljoenen op tafel te leggen voor een project hoog in de Alpen. Ze snappen niet dat ook zij er economisch voordeel bij zouden hebben. We moeten nu wachten tot het politieke klimaat verbetert.’

Judith Schueler, Materialising Identity. The Co-construction of the Gotthard Railway and Swiss National Identity. 197 p. Aksant, € 24,90

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten