Home TENTOONSTELLING: Verfrissing aan de Schelde

TENTOONSTELLING: Verfrissing aan de Schelde

  • Gepubliceerd op: 26 sep 2012
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Annemarie Lavèn

Medio 2011 opende Museum aan de Stroom (MAS) in Antwerpen zijn deuren. Het tien verdiepingen tellende gebouw, gelegen aan de oude haven in een stukje stad dat duidelijk in opkomst is, straalt grootsteedse allure uit. Crisis of geen crisis, moet het stadsbestuur hebben gedacht, Antwerpen moet aan zijn zelfbewustzijn, historie en imago werken. Het resultaat is een modern museum dat als doel heeft de stad in perspectief te plaatsen. Niet zozeer in historisch, maar vooral in mondiaal perspectief.

Elke etage is volgens hetzelfde stramien ingericht, met eerst een zogenoemde ‘wake-upruimte’. Dit is een zaal met audiovisuele collages die de bezoeker een zintuiglijke ervaring moeten geven om hem voor te bereiden op het museumgeweld. Zoiets kan snel gekunsteld worden, maar het heeft hier wel degelijk een verfrissend effect.

De permanente collectie is in vijf thema’s over vijf verdiepingen verdeeld en één etage biedt ruimte aan een wisselexpositie. Helemaal bovenin presenteert het museum zijn grootste publiekstrekker: het weidse panorama. Hiervandaan kijk je ver uit over de Schelde, de stad en de buitenwijken. Terwijl de rest van het museum al om vijf uur sluit, kun je hier nog tot laat op de avond van het uitzicht genieten. En dat is nog gratis ook.

In het MAS zijn de collecties van onder meer het Scheepvaartmuseum, het Etnografisch Museum en een deel van het Vleeshuis samengevoegd. Die gefragmenteerde collectie heeft zijn weerslag op de tentoonstellingen. Op de etage ‘Machtsvertoon’, bijvoorbeeld, staan symbolen van macht uit verschillende culturen bijeen. Niet ver van een bloederig schilderij waarop de wreedheid van de Spaanse Furie wordt uitgemeten zijn Japanse samoeraizwaarden uitgestald, geflankeerd door vitrines vol Polynesische sieraden.

Er valt zeker iets te zeggen voor de keuze om de collecties thematisch met elkaar te verbinden in plaats van ze gescheiden te presenteren. Maar omdat de onderwerpen ver uiteenliggen is het niet eenvoudig om de samenhang van de tentoonstelling te begrijpen. Gelukkig komt er net een gids langs, die zijn groep behendig van zestiende-eeuws Antwerpen naar Polynesië loodst. Zo klinkt het best logisch. Jammer dat de informatie waarover de gids beschikt niet op de ¬– verder overigens opvallend goed geschreven – wandteksten te vinden is.

Datzelfde valt op bij de verdiepingen ‘Wereldstad’ en ‘Wereldhaven’. Genoeg moois om van te genieten, zoals het gigantische panoramadoek van de haven van Antwerpen van Robert Mols uit 1878, maar het museum doet niet aan duiding. Bordjes, onhandig geplaatst op kniehoogte, geven minimale objectinformatie. Ook wie een grondig inzicht in de stadsgeschiedenis van Antwerpen verwacht, zal licht teleurgesteld zijn.

Toch verlaat de bezoeker het museum met een goed gevoel. Het is de combinatie van de indrukwekkende architectuur, de frisse opzet van de tentoonstellingen en het prettige gebruik van multimedia die Museum aan de Stroom tot een aanwinst maakt. Ook heel plezierig: dit museum is niet ingericht om 0- tot 10-jarigen te vermaken, zoals de trend in ons land lijkt te zijn. Gaan dus, naar Antwerpen. Maar vergeet niet een gids in de arm te nemen.


Museum aan de Stroom
Hanzestedenplaats 1, Antwerpen
Open: 10-17 uur, maandag gesloten
Info: 0032-3 338 44 44 of www.mas.be

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Cambodjaanse soldaat vecht aan de grens met Thailand
Interview

Geweld tussen Thailand en Cambodja laait steeds op door historische wraakgevoelens

Thailand en Cambodja beschieten elkaar al wekenlang aan de grens, met tientallen doden en een miljoen ontheemden tot gevolg. De landen ruziën over tempels, maar volgens historici zit er meer achter het conflict dan een paar territoriale claims. De huidige grens tussen Thailand en Cambodja werd bepaald aan het begin van de twintigste eeuw. Thailand,...

Lees meer
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
De Sabijnse maagdenroof, zeventiende-eeuws schilderij van Nicolas Poussin
Interview

Epstein is niet uniek: machtige mannen komen al eeuwenlang weg met seksueel wangedrag

Amerika is in rep en roer door de deels vrijgegeven, maar grotendeels zwartgelakte Epstein-files. Seksueel misbruik door machtige mannen is een terugkerend historisch fenomeen, zegt historicus Marlisa den Hartog: ‘In de Renaissance gebeurde het ook, maar de maatschappelijke verontwaardiging is nu veel groter.’  Seksueel misbruik kwam in de Renaissance voor in alle lagen van de bevolking, maar mannen...

Lees meer
The stringer the man who took the photo poster
The stringer the man who took the photo poster
Recensie

Wie maakte de iconische Vietnamfoto van het ‘napalmmeisje’?

De foto van het rennende ‘napalmmeisje’ Kim Phuc in de Vietnamoorlog is een van de meest iconische oorlogsfoto’s. Fotograaf Nick Ut won er in 1973 de Pulitzerprijs mee, maar de Netflix-documentaire The Stringer betwist dat hij de maker van de foto is. Het begon drie jaar geleden met een onwaarschijnlijk telefoontje van Carl Robinson, ex-fotoredacteur...

Lees meer
Beatrice de Graaf portret
Beatrice de Graaf portret
Column

Nu de Amerikanen Europa in de steek laten, vraagt Beatrice de Graaf zich af ‘wanneer de pleuris uitbreekt’

‘De Verenigde Staten kunnen hun veiligheidsbehoefte niet handhaven – zelfs niet met enorme kosteninspanningen – zonder de steun van de bondgenoten.’ De kracht van de trans-Atlantische coalitie hangt af van ‘de aanhoudende kracht en wil van de VS om als leider op te treden’ en de instemming ‘van de coalitiepartners om een passend deel van...

Lees meer
Loginmenu afsluiten