Home TENTOONSTELLING: Nationaal Onderwijsmuseum

TENTOONSTELLING: Nationaal Onderwijsmuseum

  • Gepubliceerd op: 25 augustus 2015
  • Laatste update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Mirjam Janssen
  • 3 minuten leestijd

Even een test: hebt u leren lezen met de aap, noot, Mies-methode? Of waren de eerste woorden die u op school leerde schrijven boom, roos, vis? Of juist maan, roos, vis? En hoe schreef u: met een kroontjespen, een vulpen of een balpen? Of nog met een griffel op een lei?

Het antwoord is afhankelijk van uw generatie, zo valt te zien in het vernieuwde Nationaal Onderwijsmuseum in Dordrecht. Het museum is heropend in De Holland, een elegant vooroorlogs gebouw dat ooit van een verzekeringsmaatschappij was.

De vaste expositie toont per thema hoe het door de jaren heen stond met de lessen in verschillende schoolvakken. Dat is natuurlijk een feest der herkenning. Voor elk vak liggen methodes uit de afgelopen decennia uitgestald. Er zijn leesplankjes, letterbakken, rekenlinialen en wereldbollen, en bij biologie een geraamte en het verplichte enge beest op sterk water. De afdeling Natuur- en Scheikunde ziet er indrukwekkend uit met kolven, pipetten en schakelborden. Intrigerend is een toestel bij de sectie Gymnastiek dat bestaat uit twee schragen met banden ertussen. Daarin hangend leerden kinderen op het droge zwemmen – met veel gevallen van verdrinking tot gevolg.

Ook de beroemde platen van Cornelis Jetses ontbreken niet. De onderwijzers gebruikten die om verhalen te vertellen. De inhoud van de platen sloot aan bij de woorden die de kinderen leerden via de aap, noot, Mies-methode.

Vanaf het begin van de negentiende eeuw begon de overheid meer eisen aan het onderwijs te stellen. Het is interessant en bemoedigend om te zien hoeveel beter en mooier de materialen in de loop der jaren zijn geworden. Opvallend is de variatie. Artikel 23 van de Grondwet, dat de vrijheid van onderwijs garandeert, heeft een grote culturele rijkdom opgeleverd. Elke zuil had zijn eigen methodes, waarin de eigen opvattingen werden uitgedragen, zo blijkt bijvoorbeeld uit twee ogenschijnlijk identieke leesboekjes. Het ene boekje was bestemd voor openbare scholen; het bevat een rijmpje over Klaas Vaak, die de kinderen laat slapen. Maar in het andere – het protestantse – is dat vervangen door zinnetjes over Zus die gaat slapen en de Heere die op haar toeziet.

De komst van een nieuwe zuil is evenmin vergeten: er is een werkboek over de ramadan, dat op islamitische scholen wordt gebruikt. Ook onderwijsvernieuwers als Maria Montessori, Célestin Freinet en Kees Boeke en hun materialen komen aan bod. Met zijn veelvormige onderwijs verschilt Nederland van een land als Frankrijk, dat bijvoorbeeld voor geschiedenis één methode kent, die alle scholen in hetzelfde tempo doorwerken.

De kelder van het gebouw is bestemd voor wisselende exposities. Dit keer is dat Grow Up!, over de schoolagenda sinds de Tweede Wereldoorlog. Die veranderde van een saai boekje in een hoogst persoonlijk document. Uitgevers als Rijam en Tjeenk Willink speelden in op de jeugdcultuur door agenda’s te maken met foto’s van popsterren en acteurs. De leerlingen vulden ze aan met eigen plaatjes en tekeningen, om in te bladeren tijdens saaie lessen en natuurlijk ook om mee te pronken. Herkenbaar – en soms moedeloos makend – zijn de cijferlijsten die de leerlingen zelf bijhielden. Dan maakt het sentiment toch even plaats voor opluchting: fijn dat ik nooit meer een onverwachte overhoring kan krijgen.
 
Nationaal Onderwijsmuseum
Burgemeester de Raadtsingel 97, Dordrecht
Ma t/m za 9-17 uur, zo 11-17 uur.
Info: www.onderwijsmuseum.nl

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?
Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?
Artikel

Schreef Jef Last mee aan Anton de Koms beroemde boek?

Schrijver Jef Last beweerde in 1962 te hebben meegewerkt aan Anton de Koms Wij slaven van Suriname (1934). Die claim was pijnlijk en onterecht, stelt dochter Judith de Kom in haar onlangs gepubliceerde memoires. Wat zeggen de bronnen?

Lees meer
Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán
Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán
Artikel

Hoe de Hongaarse kokarde uit 1848 is gekaapt door Viktor Orbán

Afgelopen zaterdag 15 maart herdachten de Hongaren de onafhankelijkheidsoorlog van 1848-1849. Het is traditie om op deze feestdag een kokarde in de kleuren van de nationale vlag te dragen. Maar tegenwoordig laten veel Hongaren hun kokardes liever thuis, omdat Viktor Orbán er een partijsymbool van heeft gemaakt. Elk jaar herdenken de Hongaren op 15 maart...

Lees meer
Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen
Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen
Artikel

Tijdens de Slag bij Ane verpletterde een boerenleger de edelen

In de dertiende eeuw werd bij het buurtschap Ane in Overijssel een bloederige veldslag uitgevochten tussen boeren en edelen. Tot ieders verbazing hakten de Drenten de zwaarbewapende ridders van de bisschop van Utrecht in de pan. Op 28 juli 1227 opende het leger van Otto van Lippe, de bisschop van Utrecht, bij Ane de aanval...

Lees meer
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’
Interview

‘Alawieten krijgen onterecht de schuld van wat Assad heeft misdaan’

Honderden Syrische alawieten zijn afgelopen week gedood door aanhangers van de nieuwe regering. Alawieten worden geassocieerd met het gevallen Assad-regime. Volgens hoogleraar Maurits Berger (Universiteit Leiden) is dat niet terecht. ‘Assad is alawiet, maar hij ziet zichzelf vooral als een Syriër, een Arabier.’ Wie zijn de alawieten? ‘Het alawitische geloof is een vertakking binnen het...

Lees meer