Home Stille getuigen: Het graf van Hendrik Werkman

Stille getuigen: Het graf van Hendrik Werkman

  • Gepubliceerd op: 04 dec 2002
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marcel Broersma

De geschiedenis laat haar sporen na. Monumenten, voorwerpen en graven herinneren aan bijna vergeten personen. Hun verhaal wordt hier verteld. Deze keer het graf van Hendrik Werkman (1882-1945) op de begraafplaats in Bakkeveen.


Riep zijn avant-gardistische kunst zoveel agressie op dat Hendrik Werkman op de drempel van de vrijheid werd gefusilleerd? Op 10 april 1945 brachten de Duitsers hem met negen anderen van Groningen naar het bosrijke Bakkeveen. Daar werd hij met een nekschot gedood. Vanuit Den Haag was verordonneerd dat drie keer tien gearresteerde leden van de binnenlandse strijdkrachten moesten worden geëxecuteerd. De bijna 63-jarige kunstenaar was op het laatste moment aan de groep toegevoegd.
        Onduidelijk blijft waarom de Sicherheitsdienst hem had opgepakt. Werkman werd waarschijnlijk verdacht van het drukken van verzetsliteratuur, maar tot een proces, of zelfs het formuleren van een verdenking, kwam het in de laatste oorlogsweken niet meer. Smeekbedes van zijn vrouw en dochter mochten niet baten. Werkman bleef in zijn cel onder het beruchte Scholtenshuis, het hoofdkwartier van de SD in Groningen; op zolder lag zijn in beslag genomen werk. Deze `ontaarde’ kunst moet een tomeloze agressie hebben opgewekt, meenden vrienden later.
        Werkman begon zijn carrière als drukker. Hij had een groot bedrijf, dat hij in 1922 na zakelijke tegenvallers moest verkopen. Hij begon opnieuw, met een kleine drukpers op de zolder van een pakhuis. Omdat klandizie uitbleef, had hij alle tijd om te experimenteren met druktechnieken. Als lid van het befaamde kunstenaarscollectief De Ploeg had hij tot dat moment vooral geschilderd. Maar, zo ontdekte hij, `het drukken biedt mij meer mogelijkheden’.
        Hij ontwikkelde een eigen stijl, waarbij hij gebruikmaakte van de loden tekens in zijn letterkast, maar ook van stempels en papieren sjablonen. In zijn tijdschrift The Next Call experimenteerde hij met abstracte composities, bestaande uit cijfers, letters en lijnen. Later maakte hij met behulp van inktrollers felgekleurde expressionistische druksels. Hot printing noemde hij het. `Wát ik wil kan ik in elk geval beter zeggen met drukinkt dan met verf en mij dunkt ook dat de drukken meer waardeering ondervinden dan de schilderijen.’
        Door bemiddeling van Willem Sandberg, directeur van het Stedelijk Museum, kreeg Werkman vlak voor de oorlog landelijke erkenning, al had hij in 1930 al in Parijs geëxposeerd. De bezetting stak een spaak in het wiel van zijn doorbraak. Met enkele verzetsvrienden gaf de zachtmoedige Werkman clandestien drukwerk uit. Vooral zijn verbeeldingen van de chassidische legenden, optimistische joodse wonderverhalen, zijn ontroerend. Het boek waarin Martin Buber de verhalen beschreef, greep de zelf niet-joodse Werkman aan. Nadat hij het had uitgelezen en terzijde had gelegd, keerde hij verwonderd in de werkelijkheid terug. `Zo kan men zonder een reine ziel toch met heiligen verkeren.’
        Als het licht uitging, vertelde hij in zijn cel uit de legenden. Het maakte grote indruk, herinnerden zijn celgenoten zich. Op 10 april werd Werkman in alle vroegte bij hen opgehaald. Hij trok zijn kleren aan over zijn pyjama en maakte in antwoord op troostende woorden een beweging alsof hij een revolver afschoot. Twee arbeiders ontdekten een dag later aan de rand van het jonge bos een massagraf. Op het kerkhof van Bakkeveen werden de mannen herbegraven. Werkman is de enige die hier nu nog rust. Op de steen staan twee worstelende figuurtjes, die zijn ontleend aan zijn brochure Preludium. Een rozenstruikje bloeit op het graf, zelfs in november.
        Pas na de oorlog kwam voor Werkman de grote erkenning. Zijn in de oorlogsjaren gemaakte druksels hingen nu in het volle licht. Op een papiertje, na zijn dood gevonden, had hij gekrabbeld: `De verborgen wegen zijn het mooist, op de onopengesneden bladen, als het stil gedragene dat niemand weet, dat niemand ziet, dan na den dood.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Loginmenu afsluiten