Home Stille getuigen: De hertjes van Han van Meegeren

Stille getuigen: De hertjes van Han van Meegeren

  • Gepubliceerd op: 02 sep 2002
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marcel Broersma

De geschiedenis laat haar sporen na. Monumenten, voorwerpen en graven herinneren aan bijna vergeten personen. Hun verhaal wordt hier verteld. Deze keer de hertjes van Han van Meegeren (1889-1947) in het Museum Valse Kunst in het Drentse Vledder.


Ze hingen voor de Tweede Wereldoorlog in tienduizenden huiskamers: de hertjes van kunstschilder Han van Meegeren. De tekeningen van het jong, alleen of met zijn moeder samen, werden in grote oplages gedrukt. Ze hadden dezelfde aantrekkingskracht als later het zigeunerjongetje met de traan. Model stond het speelhertje van prinses Juliana dat elke dag van Huis ten Bosch naar Van Meegerens atelier werd gebracht. Zijn leerlingen moesten het maandenlang natekenen. Toen de meester werd uitgedaagd om het zelf eens te doen, stond het beestje in tien minuten op papier. Het volgens zelfs Van Meegeren `tot vervelens toe herdrukte hertje’ werd een daverend succes.
        In zijn jonge jaren werd Van Meegeren alom geprezen. De kritiek sloeg echter na enkele jaren om. Zijn ambachtelijke kunstopvatting, in de voetsporen van de oude meesters, werd bestempeld als weinig origineel. De waardering nam verder af toen Van Meegeren portretten ging schilderen en stillevens die veel gereproduceerd werden. Ze verkochten uitstekend, maar critici en collega’s van de Haagsche Kunstkring noemden het `lopendebandwerk’.
        Langzaam rijpte bij Van Meegeren het plan om de kenners op de proef te stellen. `Ik zou de kunstwereld op haar knieën dwingen, ik zou tonen wat ik kon, ik zou bij mijn leven de roem oogsten die vele groten pas na hun dood ten deel gevallen was!’ De miskende schilder trok zich terug in Frankrijk en begon aan zijn magnum opus.
        Hij kocht oude pigmenten en een zeventiende-eeuws doek, dat hij zorgvuldig prepareerde. Hij experimenteerde met bakeliet als bindmiddel voor de verf. Die was daardoor niet-oplosbaar in alcohol, net als verf van voor 1700. Van Meegeren schilderde in 1937 in enkele maanden tijd een bijbelse voorstelling in de stijl van Johannes Vermeer: de Emmaüsgangers. Toen het af was, legde hij het doek in een oven om het oppervlak net zo hard en bros te maken als oude olieverf. Hierna boog hij het om een stok om een authentieke craquelure te verkrijgen. De ontstane scheurtjes vulde hij met Oost-Indische inkt, vermengd met stof en vuil. Tot slot tekende hij: I.V. Meer.
        Via een tussenpersoon belandde het doek bij dr. Abraham Bredius. Hij prees de stijl, en het doek doorstond alle echtheidstests. Toen de beroemde kunstexpert zijn spectaculaire `ontdekking’ van een nieuwe Vermeer bekendmaakte, was de hele wereld enthousiast. Uiteindelijk kocht het Rotterdamse Museum Boymans het meesterwerk voor een kapitaal bedrag. Van Meegeren vierde zijn triomf in stilte. De jaren erna sleet hij nog meer `oude meesters’ aan musea en particulieren.
        De verkoop van een schilderij aan nazi-kopstuk Hermann Göring werd de schilder echter fataal. Na de bevrijding werd hij gearresteerd wegens het uitleveren van deze Nederlandse cultuurschat aan de vijand. Van Meegeren koos, om een zware straf te ontlopen, eieren voor zijn geld en bekende dat hij dit schilderij, evenals de wereldberoemde Emmaüsgangers en tal van andere oude meesters, zelf had geschilderd. Het ongeloof verdween pas toen hij in zijn cel nog een `Vermeer’ maakte.
        Tijdens een geruchtmakend proces werd Han van Meegeren in 1947 veroordeeld tot een jaar celstraf. Toen de rechter hem vroeg naar zijn motieven, antwoordde hij dat hij wilde aantonen dat hij een schilderij kon maken dat `algemeen als goede kunst erkend werd’. Nu de zaak was uitgekomen, stond zijn meesterschap eindelijk in het volle licht. Lang kon hij er niet van genieten; hij overleed eind 1947.
        De Emmaüsgangers hangt nog steeds in Boymans-Van Beuningen. De hertjes zijn verdwenen uit de meeste huiskamers, maar nog wel te zien in het charmante Museum voor Valse Kunst in Vledder. Met beide werken sloot Van Meegeren aan bij de wensen en verwachtingen van zijn publiek. Wie bedrogen wil worden, wórdt bedrogen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Marie, gravin van Bylandt door Alies Pegtel
Interview

Gravin Marie van Bylandt koos een verrassend zelfstandig leven

Gravin Marie van Bylandt groeide eind negentiende eeuw op in luxe op het Haagse landgoed Oostduin, omringd door natuur, personeel en talloze huisdieren. Toch koos ze daarna een verrassend zelfstandig leven: ongehuwd, onafhankelijk en samenwonend met dierenactiviste Elisabeth des Tombe. In De vervlogen wereld van Marie, gravin van Bylandt schetst historicus Alies Pegtel hoe de...

Lees meer
Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties
Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties
Nieuws

Nederland hielp Israël bij de verkoop van staatsobligaties

Israël heeft via Amsterdam decennialang staatsobligaties verkocht aan beleggers. De Nederlandse overheid nam daarbij het risico betrokken te raken bij de financiering van de illegale bezetting van Palestijnse gebieden. Dit blijkt uit onderzoek van de journalisten Siem Eikelenboom en Casper Rouffaer.   Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel?...

Lees meer
Goal Nederlands Elftal tijdens de oefenwedstrijd tegen Nederlands-Indië.
Goal Nederlands Elftal tijdens de oefenwedstrijd tegen Nederlands-Indië.
Interview

Op het WK voetbal in 1938 was het Wilhelmus bij twee ploegen te horen

Curaçao heeft zich als zelfstandig land binnen het Koninkrijk der Nederlanden geplaatst voor het WK voetbal in 2026. Op het WK in 1938 vond iets soortgelijks plaats, toen Nederlands-Indië als kolonie deelnam aan het mondiale voetbaltoernooi. Volgens historicus Gijsbert Oonk zorgt de sportwereld al decennialang voor vraagstukken over de natie, staat, koninkrijk en nationale identiteit....

Lees meer
Loginmenu afsluiten