Home Smaakvol geserveerde klassiekers

Smaakvol geserveerde klassiekers

  • Gepubliceerd op: 18 jun 2009
  • Update 07 apr 2020
  • Auteur:
    Marieke Prins

De lentezon schijnt door de hoge ramen van het Haags Historisch Museum op de houten vloer. In de tentoonstelling Schatten van de Gouden Eeuw. Topstukken uit de Vaderlandse geschiedenis is op deze doordeweekse ochtend maar één andere bezoeker. Die ziet eruit alsof hij ontsnapt is uit een internationale conferentie. Wanneer hij langsloopt kraakt de vloer oorverdovend.

Echte topstukken zijn er inderdaad op deze tentoonstelling. Dat komt onder andere doordat belangrijke voorwerpen van de afdeling Nederlandse Geschiedenis van het Rijksmuseum hier logeren. Het is daardoor een weerzien met bekende gezichten en voorwerpen.

Willem van Oranje kijkt je ernstig en vriendelijk aan. Dit portret is erg bekend, het origineel hangt nu hier. Het is een schilderij van Adriaen Thomas de Keij uit 1579. De Zwijgers kleinzoon Willem van Oranje II staat op een ander beroemd schilderij, een dubbelportret met zijn bruid Henriette Stuart, uit 1641. De bruid is negen, de bruidegom veertien.

‘Tophistorische’ voorwerpen zijn er ook, zoals een zilveren kan uit de Zilvervloot, de tong en teen van de gebroeders De Witt en de wandelstok van raadspensionaris Van Oldenbarnevelt. Ze staan hier in alle bescheidenheid opgesteld, maar wel met uitleg. De wandelstok, bijvoorbeeld, bevindt zich niet in het luchtledige. Met een koptelefoon kun je beluisteren hoe een naaste medewerker van Van Oldenbarnevelt diens laatste dagen voor zijn executie beschrijft. Dit verhaal is kenmerkend voor deze expositie, waar alles in een context wordt gezet, met niet te veel en niet te weinig uitleg.

De tentoonstelling beslaat vier kleine zalen en omvat ongeveer zeven thema’s. Elk thema wordt ingeleid met een lange tekst, en bij elk voorwerp staat een korte historische toelichting. Voor schoolkinderen vanaf groep 5 zijn er les-kisten. Aan het begin van de tentoonstelling hangt – hulde – een handige kaart. Daarop zijn de grenzen van het vroegere ‘Nederland’ te zien, vanaf 1550 tot nu.

De voorwerpen en schilderijen uit het Rijksmuseum voelen zich thuis hier aan de Hofvijver. Deze expositie heeft duidelijk een Haags tintje. Een portret van een Haagse schutter heeft een prominente plaats. Op een paar schilderijen figureert de Ridderzaal.

Subtiel lijkt de sfeer van keurige Haagse heren onder elkaar door te dringen in de verschillende onderdelen van de tentoonstelling. Bij de teen en de tong van de gebroeders De Witt, bijvoorbeeld, meet het tekstbordje ernaast de gruwelijke moord niet breed uit. Wel geeft het uitleg over het zilveren doosje dat ernaast ligt: een bewonderaar van de De Witten liet dat maken om de lichaamsdelen in op te bergen. En Van Oldenbarnevelt wachtte tot de rechter hem het woord gaf voor hij protesteerde tegen zijn vonnis, en dan alleen nog tegen de beslissing zijn vrouw en kinderen hun bezit te ontnemen.

Voor iedereen die al iets weet van vaderlandse geschiedenis is dit een heel prettige tentoonstelling. Hij is overzichtelijk, niet te groot, maar geeft toch informatie over basale vragen als: ‘Wat was Nederland vroeger?’, of: ‘Wie waren de Geuzen, en waarom heetten ze zo?’

Voor niet-ingewijden, zoals buitenlandse toeristen, hadden de makers zich echter iets meer kunnen uitsloven. Alle bordjes zijn al tweetalig, waarom dan niet ook een paneel met beeldende uitleg over wat die ‘Gouden Eeuw’ nou was? Een mooi kaartje waarop de Nederlandse rijkdom of de Nederlandse overzeese gebieden vergeleken worden met die van andere landen of latere tijden kan in één klap veel duidelijk maken.

Toch is het hier al met al prima toeven. Geen poeha, maar de klassiekers worden er geserveerd zoals dat hoort: in een smaakvolle presentatie, met goede uitleg, en een beschaafd sausje. Als deze tentoonstelling een eetgelegenheid was, was je stiekem blij dat het er zo heerlijk rustig is. Als tentoonstelling kan hij nog best wat bezoekers aan. Komt allen!

Schatten van de Gouden Eeuw. Topstukken uit de vaderlandse geschiedenis Tot en met
26 juli. Haags Historisch Museum, Korte Vijverberg 7, Den Haag, Open: di-za 10-17 uur, zo 12-17 uur. Info 070-36 46 940 of www.haagshistorischmuseum.nl

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Begrijp het heden, begin bij het verleden: met HN Actueel leest u historische achtergronden bij het nieuws van vandaag. Nu de eerste maand voor maar 1,99.

Nieuwste berichten

Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Aanhangers van Hitler dragen een spandoek met lettertype Faktur
Artikel

Hitler deed lettertype in de ban omdat het ‘te Joods’ was

Het Witte Huis wil het lettertype Calibri niet meer gebruiken omdat het te woke zou zijn. In de jaren dertig gebruikte de NSDAP vaak Fraktur in zijn propaganda, het gotische lettertype dat nog steeds geassocieerd wordt met het nazisme. Maar in 1941 maakte Hitlers partij een draai: het schrift werd verboden omdat het te Joods...

Lees meer
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Een boer rijdt vloeibare mest uit over het land
Interview

De politiek kiest al zestig jaar dezelfde tactiek bij het mestprobleem: vertragen

Landbouwminister Femke Wiersma wil de uitzonderingspositie voor Nederlandse boeren verlengen. Door deze zogeheten derogatie mogen ze meer mest uitrijden dan eigenlijk is toegestaan. Maar volgens de Financial Times gaat de EU haar verzoek om verlenging weigeren. Ondertussen ruziet ze met een andere BBB-minister over de mestplannen van het demissionaire kabinet. Wiersma’s opstelling past in een...

Lees meer
Gebouw Federal Reserve
Gebouw Federal Reserve
Artikel

Opheffing van de Amerikaanse Federale Bank veroorzaakte economische rampspoed

President Donald Trump heeft een afkeer van de Federal Reserve Bank (FED), de Amerikaanse centrale bank. Daarin staat hij niet alleen. Zijn verre voorganger Andrew Jackson hief de bank in 1836 zelfs op. Dat leidde tot een diepe economische crisis. Van oudsher hebben Amerikanen een hekel aan centrale overheidsinstellingen. En aan bankiers. Het verklaart waarom...

Lees meer
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Het hof van Karel de Stoute, vijftiende-eeuwse manuscript-illustratie
Artikel

De Bourgondiërs voerden een financieel schrikbewind

Bourgondische vorsten hieven belastingen om hun oorlogen en dynastieke ambities te financieren. De Belgische historicus Marc Boone belicht hun plannen via het leven van een van hun paladijnen. Dit artikel krijgt u van ons cadeau Wilt u ook toegang tot HN Actueel? Hiermee leest u dagelijks geschiedenisverhalen met een actuele aanleiding op onze website en...

Lees meer
Loginmenu afsluiten